Gå til innhold

Voyager som harker og hoster!!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Min - 96 Voyager 2,5 TD har gradvis begynt å harke å hoste etter at jeg har startet opp. Dette er verst når den er kald. Rare lyder fra motorommet. Så kommer det sur eksosrøyk ut av eksosen bak, gjerne i slike dotter med blå, sur dieselrøyk når den harker på det verste. Men den blir bedre når motor er driftsvarm, men den harker litt da også. Kjenner at den lugger litt når jeg kjører. Noen som vet? Kan det være luftmengdemåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skiftet dyse nr.1 på motor, skiftet luftmengdemåler + pluss den lille vacummotoren som sitter på høyre siden av sikringsboksen i motorrommet. Ingen av disse tingene hjalp. Motor er fremdeles litt treg å starte, selv med gløding og 25 grader i lufta. Etter at den har harket og hostet å røyklagt en 5 - 10 minutter, går den bedre. Men det kommer slikke blå, dieselrøyk-dotter av eksosen jevnlig. Det virker veldig som det må være noe med dyser, evt ventiler? Denne lille motoren som sitter på høyre side av sikringsboksen, har 2 slanger som går inn i bakkant, hvor den ene går til en vacumklokke som ligger oppå motoren, bak ekspansjonstanken, og den andre går innpå bremsekraftforsterkeren i øverkant. Når jeg tar av en av disse slangene, så går motoren mye renere, men bremsepedalen blir jo hardere. Noen sonm har vært borti dette, og har noen tips, så mottaes de med takk. Har ikke lyst å gi opp denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå skiftet alle dysene på motoren. Det skulle vise seg at dette ikke ble noe bedre. Den er fremdeles litt treg å starte (selv om alle de nye glødepluggene er i orden, og virker). Skuffende, men så tok jeg litt avfetting i motorommet dær jeg hadde holdt på å skru. Bare for å få det rent, og for at det ikke skulle lukte svidd av fett og sølt diesel etter luftingen av de nye dysene. Etter at jeg hadde spylt bort avfettingen med vann (mens motoren gikk på tomgang), oppdaget jeg at det det boblet i vannet som ble liggende rundt 3 av glødepluggene, som jeg skiftet i vinter. Disse skrudde jeg bedre til med en 10mm lang kopp, sånn at det sluttet og boble. Det skulle vise seg idag, at motoren er mye mer lettstartet, så det med de "utette" glødepluggene var nok årsaken til at den var litt treg å få igang. Men etter å ha skiftet alle disse delene, er det enda sånn at den lugger og harker litt på tomgang, og på litt turtall. Det er fortsatt slik at når jeg kommer opp i rundt 2000 omdr, så virker det som turboen ikke gir mere kraft, selv om jeg hører at det "suser/hviner" av den. Noen som har tips om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerkjede ble skiftet for ca 30 tusen km siden. Men har hørt at det kan ryke likevel, selv etter få kjørte km. Men nå har jeg fått iorden dette med at den var treg å starte, men fremdeles problem med at den harker og hoster mye etter oppstart, samt at det ryker mye sur dieselrøyk. Den blir litt bedre når motor har nådd driftstemp, men den harker litt innimellom, samt at den ikke drar godt nok. Hører at turboen jobber, men mister liksom helt kraften innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser du skriver at motoren blir litt bedre når du trekker av vakumslangen på vakum motoren. anbefaler at du først sjekker egr ventilen. (resirkulasjonsventilen for eksos på innsuget) denne kan sote og ikke fungerer slik som den skal. vist ikke dette ikke fungerer, så bør du sjekke turboen din. ta av innsugslangen på turboen og kjenn etter på viftebladakslingen om det er noe slakk i denne. litt slakk opp og ned skal det være på denne, men ikke endeslakk (ut og inn) er det slakk i denne så fungerer turboen som en eksosbrems (kan gi mye sort eksosrøyk) og den kan lekke olje inn i innsug/eksos som gir blå/grå røyk av eksosen.

hjelp til selvhelp

vær seriøs med seriøs begrunnelse med svarene når man blir spurt om hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset, "hdfxr"...er sånne som deg vi trenger på forum. Disse bilene er jo helt konge når alt er ok, så det hadde vært moro for både meg å andre om det hadde vært noe feil her. Jeg har kjøpt en komplett og bra delebil (registerhavari), så det er mange bra deler på den. I morgen skal jeg på et merkeverksted å få sjekket om det er slakk i kjede, samt få tatt en diagnosetest. Håper de finner ut noe, så skal jeg legge inn resultat her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på verksted idag, og tatt diagnose. Feilkode på register, EGR-ventil og dyse med nåleløftføler. Registerert er helt utslitt, så de anbefalte meg å ikke bruke bilen i hele tatt. Det ser også ut som jeg ikke får dette dekt på garantien, da det er nye system for dette. Er det noen som vet hva prisen er på sånne registerskift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedet mitt er ikke havarert, men like før fikk jeg beskjed om. Nå har jeg ordnet meg time på verksted, og det innebærer skifte av alle delene, samt oljeskift og innstilling etterpå. Totalpris på kr. 11.500.- og da får jeg jo skriftlig garanti i tillegg. Det synes jeg er verdt å koste på denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei MotvAirArt!

 

Jeg oppleve de samme symptomene som du beskriver her og er stygg redd for at det er det samme som har skjedd med min også.....:shake

 

Har nettopp skiftet clutchen som resulterte at bilen ikke vil starte og etter 3 verkstedbesøk fant de feil i brudd på turtall-sensor som resulterte at ikke motor fikk diesel.

Jeg må nok igjen en tur til verksted og håper at ikke det er så galt men er redd for at det er akkurat det det er.:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår