Gå til innhold

Kupelys og oljeforbruk Golf 4 1,6 8v 98 modell

Ranger emnet


Omega25

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp blitt eier av en golf 4 1,6 8v 3D kombi.

Har et par spørsmål.

Kupelyset fungerer ikke i bilen. Alle lysene fungerer om du slår på bryterne inne i bilen. Men ikke om jeg åpner dørene eller bakluken. Hvor sitter dørbrytererne på denne?

Også en annen ting.

Den virker litt treg når man skal fra 1500 - 3000 omdreininger. Er verst når den blir varm.

Har en lekkasje på slangen som går fra oljepåfylling til luftfilterslange, og kan den være årsaken? Bruker og en del olje. Hva er normalt på disse?

Noen som har noen tips å komme med?

Takker for svar.

 

Mvh

 

Ole Bach

Endret av Omega25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Kan nevne at dette er en bil uten noe el.utstyr. Eneste er ettermontert defa alarm og sentrallås. Er irriterende at kupelyset ikke virker.

Lysene nede på dørtrekkene funker heller ikke.

Virker som bilen har begynt å gå bedre etter oljeskift og jeg fylte opp tanken?? Fusker ikke slik som før. Drar pent i motbakker i femtegir og.

Forrige eier har kun brukt felleskjøp olje på bilen. Nå er det tatt filter og oljebytte med valvoline helsyntetisk olje.

Får se om det hjelper på oljeforbruket.

 

Mvh

 

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Har fått byttet komplett clutch, tetningsring inngående aksel gearkasse, LMM, filter og fått fikset bakrutevisker. Nå går bilen som et skudd.

Ser det kommer olje ut av toppdeksel der oljepåfylling er festet. Ikke mye men, noe lekkasje er det. Slangen til oljedamp er tettet med tape. Har fått nytt oljepåfyllingsdings(husket ikke navn) Men slangen sitter visst på slangen mellom LMM og gasspjeld. Går en tynn slange inn i innsuget i tillegg til den som går på oljepåfyllingen. Noen som vet hva jeg trenger der? Oljeforbruket har blitt bedre etter bytte av LMM og filter.

 

Mvh

 

Ole bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microswitchen(e) er innebygd i låsemekanismen slik jeg forstår det. Du må bytte hele greien om det er den som er årsaken til at interiørlysene dine ikke virker. Virker lysene når du åpner noen av de andre dørene? Merkelig om alle er ødelagt. Da kan det være feilen sitter et annet sted. Sjekket alle sikringer? Og står lysbryteren i taket i riktig posisjon? hehe.

 

Dør: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1542461 , http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1015107

Bakluke: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?945378

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Alle lys virker når man slår på bryterene, men ikke de nede på dørene.

Ja, bryteren står rett. Den er dobbeltsjekket. Synes også det er rart at ingen virker.

Lyser ikke når man åpner noen av dørene inkl bakluka.

Håpet er å få det iorden før det blir mørkt ute.

 

Mvh

 

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen.

 

Har nå kjørt 1800 km og da måtte jeg fylle etter 0,9 liter olje.(var nesten på min på peilepinnen)

Kjører på valvoline 5w - 40 olje nå. Kan det bli bedre med en annen(delsyntetisk) tykkere olje? Er ingen lekkasjer på motor untatt fra oljepåfyllingssaken på toppdeksel. Ingen blårøyk eller noe verken på tomgang eller under pådrag. Kan merke litt oljelukt, når man står i ro ved et kryss og lignende. Dette ved varm motor. Ser noe oljesøl bak motor ned på stabstag. Kan det komme olje på manifold, som lager denne lukten?

Har også funnet en boks i motorrommet ved ekspansjonstank og oljebeholder servoolje. Den er sort og firkantet med 2 slanger og 3 - 4 ledninger innpå?

Merket med rødt.

golf16t.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Har den noe med veivhusventilasjon å gjøre?

Lurer på dette med kupelyset og.

 

Mvh

 

Ole Bach

Endret av Omega25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om dørene dine låses automatisk om du låser opp bilen og så ikke åpner noen dører??

Prøv dette: lås opp bilen, åpn førerdøren, vent en liten stund. Hvis bilen låser seg auomatisk mens døren er åpen så er microswitchen i dørlåsen mest sannsynlig kaputt.

 

Om du har kjørelys som du må slå på manuelt prøv dette: slå på lysene, uten nøkkelen i. Åpn døren. Piper lysvarslingen? Hvis ikke så kan det også være tegn på ødelagt microswitch i dørlåsen.

 

Prøv disse to tingene flere ganger.

 

Kan også være problem med jordingen..

 

Google: "golf mk4 interior lights not working" så finner du mange tråder om problemet.

 

Sjekk også om det røde "dør åpen" lyset i dashbordet lyser når du åpner de forskjellige dørene

Endret av elwood84

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om veivhusventilasjonen er plugget igjen, vil det typisk piple ut olje både her og der p.g.a. trykket i veivhuset.

Dette bør du få fikset, og bytte pakningen til toppdekslet om det lekker der. Oljelekkasje fra toppen siver gjerne ned på registerreim og andre deler som ikke liker olje.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takker for svar. Ja, den piper lysvarslingen min iallefall. Skal sjekke dette med dørlåsene, om den låses med åpen dør. Har ikke noe rødt "dør åpen" symbol i mitt dashbord. De røde innstegslysene virker heller ikke(nede på dørene)

Er ikke annen sentrallås en defaen på min tror jeg?

 

Hvor sitter veivhusventilasjonen på min? Og hvordan fikser man den?

Er det den boksen jeg har på bilde?

Mange dumme spm men men.

 

Mvh

 

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også funnet en boks i motorrommet ved ekspansjonstank og oljebeholder servoolje. Den er sort og firkantet med 2 slanger og 3 - 4 ledninger innpå?

Har den noe med veivhusventilasjon å gjøre?

 

Den sorte boksen er et aktivt kullfilter som absorberer bensindamp.

 

Om du ikke har Haynes manual el.lign. for Golf4, kan du kanskje ha nytte av denne:

http://8gt.ru/vw/golf4/index.html

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden lysvarslingen piper så er nok dørlåsene forhåpentligvis i orden.

Prøv å vippe ut lyset nederst på døren som ikke virker og kobl til en midlertidig jording. Eventuelt bruk måleutstyr for å sjekke spenningen. Leste et sted at disse lysene ikke er koblet likt som interiør lysene så er ikke sikkert det hjelper på interiørlysene dersom du finner feil på jordingen og fikser det.

 

 

Fant noe annet du kan prøve: "*Mine does that exact same!

 

Its not the earth, if the locking mechanism, its a common mk4 fault

 

If you get a screw driver and sit in your seat with the door open, look at the mechanism on the door and you'll see its*CLOSED as the car doors open.

 

Flick the mechanism so it opens and the light will appear!!!

 

FAULTY DOOR MECHANISM

 

You could replace the mechanism for around £40-60 i believe (dont quote me to that)

 

I just can justify and afford*to*spend that money just to fix a puddle light at this point in time.

 

Maybe in a few months or so!

 

You can also check this fault on OBD scanners, instead of going direct to an normal scan or engine scan, go to CENTRAL LOCKING SYSTEM and it'll shown you a code on your scanner, dont worry though, this wont thrown a CEL light on your dash.

 

Hope this helps!"

Endret av elwood84

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Skal skaffe meg en haynes bok.

Har sjekket med lysene. Fikk lys i alle lys om jeg jordet et av de lysene nede på dørene. Men da sto de på hele tiden?? Fikk ikke slukket de, selv med dørene igjen. Prøvde å rikle med dørlåsen i døra mens den var åpen, men det skjedde ingenting.

Har nå iallefall funnet ut noe. Bare å lete videre.

 

Mvh

 

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har hatt av dørtrekkene og sett. Er ikke original sentrallås på denne nei.

Må nok ta av den plata på selve døra for å komme til låsekassen. Får prøve å koble til en jording på lysene og rikle med låsene, og se om de slukkes etterhvert.

Samme med bagasjeromslyset. Fikk iallefall lyd i diskanten på førersiden i dag. Vw vet å lage ting tungvint iallefall.

 

Mvh

 

Ole Bach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår