Gå til innhold

Audi A4 B6 lurer litt på service og generelt

Ranger emnet


haagen1

Anbefalte innlegg

Hei. Driver på tiden å sikler på en Audi A4 1.9 tdi 2001(B6) sedan

Utrolig fin bil.

 

Hørt at Audi er ikke billige biler å ha. Med tanke på vedlikehold og service, osv.

Så da lurer jeg litt på angående servicer. Hvor langt er det mellom hver regelmessige/normale servicer i km. Og hva bruker disse og koste?

Så lurer jeg på hva som skjer på disse regelmessige servicene. Kan vel tenke meg oljebytte+filter osv + sjekk over motor/elektriske.

 

For å sammenligne litt, hva koster andre merker på disse servicene?

 

 

Bilen jeg sikler etter, har rullet enn 220.000 km. Er jo et lite stykke det. Så lurer jeg på når er neste storservice mtp km-stand.

Å hva bruker disse storservicene å ligge på i pris? Og hva byttes på disse storservicene?

 

Så igjen for å sammenligne litt, hva bruker det å koste med andre bilmerker på disse storservicene?

 

 

Så lurer jeg på litt generelt. Hva er svakhetene til disse? Det jeg vet nå er forstillinga er litt svak. Er dette godebiler, mtp. pålitelige og driftsikre?

 

Er vel over gjennomsnittlige driftsikre så de er behandlet med litt omhu av tidligere eiere samt holdt service?

 

Ser at disse fleste har en stor stav av et tilhengerfeste, samt at enkelte har avtagbarfeste, er dette standard utstyr?

 

Gjerne noen med samme modelltype kan skrive litt om bilen, om dere har lyst.

Endret av haagen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig service på Audi blir vel omtrent som på andre biler;

- Skifte olje og filtere + noe ettersyn hvert år (inntil 2 år med longlife interval).

- Bremseveske annet hvert år.

- Registerreim hver 90 eller 120'

Oversikt over de viktigste servicepunktene står i serviceboka.

 

Reparasjoner ut over regulær service kan gjerne koste litt mere enn på en gammel Golf el.lign. enkle biler.

Deler er noe dyrere, f.eks. forstillinga har mange deler (men holder noe bedre enn tidligere modell)

Og så er det trangt over alt (som på mange moderne biler) slik at selv enkle jobber gjerne tar litt ekstra tid, i hvert fall for amatørmekanikere.

 

Ellers er A4 B6 modell med TDI generelt en OK og rimelig driftsikker bil.

 

Tilhengerfeste, fast eller avtagbart var ekstrautstyr.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig grønn når det kommer til mekking, desverre. Kan tenke meg at det jeg skulle eventuelt klare er å skifte olje selv. Men har lyst å lære.

"Normal" service skal jeg vel klare å gå noenlunde igjen selv, kanskje. Men grunen til at jeg spør om sånnt her, er bare at jeg prøver å finne ut mest om B6 modellen til Audi. Hvist det skal bli et evt kjøp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ;) det de sliter med (som alle andre a4) er foringer og forstilling. til forstillingen får du komplette sett med alle armer og foringer billig. av foringer kan du bytte til noe fra powerflex som ikke slites så fort. ellers er det meget gode biler å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg i grunn jeg har fått svar på det meste jeg lurte på. Eneste jeg grubbler litt på nå er følgene;

 

 

Hvordan er generelt statusen til en 1.9 TDI motor, etter å ha rullet enn 220.000km.

Å hvor lenge varer disse motorene før de må byttes ut?

Har lest litt å kommet fram til at disse motorene er stabile, å ruller ganske langt noe som stemmer?

Vil bare ha et sikkrere svar, med gjerne noe utdypning.

 

Også sjekket litt ut med tanke på pris. Eksemplaret jeg ser på er prisatt til en 100.000kr. Bilen ser pen ut, også ser ut som den er blitt pent behandlet.

Sammenlignet pris litt på finn.no, ligger på en ca. 100.000 disse eksemplarene som har rullet enn 200.000. Noe som kan stemme?

 

Noe plass man kan lese litt om disse eksamplarne. Lett litt rundt, å det brukbare jeg har funnet til nå er, broom.no og honestjohn.co.uk. Bare positive ting å lese der nesten.

Endret av haagen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg i grunn jeg har fått svar på det meste jeg lurte på. Eneste jeg grubbler litt på nå er følgene;

 

 

Hvordan er generelt statusen til en 1.9 TDI motor, etter å ha rullet enn 220.000km.

Å hvor lenge varer disse motorene før de må byttes ut?

Har lest litt å kommet fram til at disse motorene er stabile, å ruller ganske langt noe som stemmer?

Vil bare ha et sikkrere svar, med gjerne noe utdypning.

 

Også sjekket litt ut med tanke på pris. Eksemplaret jeg ser på er prisatt til en 100.000kr. Bilen ser pen ut, også ser ut som den er blitt pent behandlet.

Sammenlignet pris litt på finn.no, ligger på en ca. 100.000 disse eksemplarene som har rullet enn 200.000. Noe som kan stemme?

 

Noe plass man kan lese litt om disse eksamplarne. Lett litt rundt, å det brukbare jeg har funnet til nå er, broom.no og honestjohn.co.uk. Bare positive ting å lese der nesten.

 

En bekjent hadde en 03 mod sedan med 1.9TDI 101hk utgaven. Når han solgte den hadde den gått 270000 km og motoren var like god. Den var i hovedsak langkjørt. Fulgt service intervallene men den fikk olje+filter skift hver 10000 km.

Han fikk igjen 130000kr. Alt teknisk var i orden, interiørt var pent og ingen sliteskader på setene. Utvendig var det noe steinsprut skader i fronten ellers hel og pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår