Gå til innhold

Golf 2 1.8 Turbo

Ranger emnet


Zebbe

Anbefalte innlegg

Heihå!

hadde tenkt og bygge turbo på reservemotoren (Ikke noe dønn seriøst med det første, men mest for morro) er fullt klar over at det er bedre og bygge på gti motor osv.osv, men da jeg ikke har råd blir det og prøve seg fram på denne motoren (med mindre noen skal kaste en gti eller g60 motor;) ) men har noen spørsmål.

 

spørsmål 1:

hvilket blokk er best og bygge på, med tanke på kompresjonsforhold? motoren er en RP, med portet topp og nye hydrauliske løftere. og hva er kompresjonsforholdet på en RP, og en GU? hva er hovedforskjellen på disse motorene? dobbel toppakning?

 

spørsmål 2:

turbogrenrøret fra en diesel, får den plass mellom torpedveggen og motoren uten modifikssjoner? evt,(om ikke) hva må gjøres?

 

spørsmål 3:

hvilken turbo har dere og anbefale? med tanke på spolup, og med den plass man har mellom torpedvegg og motor? :S

 

spørsmål 4:

hva gjør dere med bensintrykk? og ikke minst mengde? :P hva holder org. bensinpumpen til? mater en gti-pumpe på bedre? evt hvilken pumpe anbefales?kjøpes hvor?

 

spørsmål 5:

passer en GTI 8v topp over? vil det gjøre stor forskjell?

 

noen som gjort dette før? finner ikke mye på verken forumet eller google.. :P noen tips?

 

(setter pris seriøse svar ;) )

Motoren er en 1.8, RP monopoint

 

//Zebbe

Endret av Zebbe

What About the good things Hitler did?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Toleransedata:

 

Motorens ID-kode GU

Slagvolumet (boring/ slaglengde) 1781 cm� (81,0/ 86,4)

Kompresjonsforhold (Oktantall) 10,0: 1

Maks. ytelse kW (din HK)/ omdr. 66 (90)/ 5200

Maks. dreiemoment Nm/ omdr. 145/ 3100

Kompresjonstrykk, bar 10,0 - 13,0

Oljetrykk v/ omdr., bar 2,0/ 2000 driftsvarm

 

 

Motorens ID-kode RP

Slagvolumet (boring/ slaglengde) 1781 cm� (81,0/ 86,4)

Kompresjonsforhold (Oktantall) 9,0: 1

Maks. ytelse kW (din HK)/ omdr. 66 (90)/ 5250

Maks. dreiemoment Nm/ omdr. 142/ 3000

Kompresjonstrykk, bar 9,0 - 12,0 (Min. 7,0)

Oljetrykk v/ omdr., bar Min. 2,0/ 2000 (80 �C)

 

etter hva jeg ser så er altså RP motoren det og gå for, da den har lavere kompresjon, hvorfor har denne lavere komp enn GU? :S

passer toppen fra en 8v gti rett over på RP blokk? vil dette gjøre forskjell?evt. hva må gjøres om for og få på 8v gti topp?

Endret av Zebbe

What About the good things Hitler did?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokken er lik på de motorene du refererer til, det samme er veiv og råder. Er også likt på GTI-motoren! Forskjellen er stemplene og toppen.

Ingen motorer er levert originalt med dobbel toppakning, kompresjonsforhold endres med annen stempelutforming.

Om du har en portet topp som er portet av en som vet hva han driver med, så er nok denne bedre enn GTI-toppen (som også passer på samme blokk).

Golf 2 er originalt levert med TD-motor. Eksos fra en slik vil derfor passe.

Du trenger en liten turbo og lavt ladetrykk. Om ditt bygg (med originale stempler osv) skal holde, så bør du holde deg under 0,3 bar.

Du kan ikke bruke den originale bensinpumpen som leverer 1 bar. Den til GTI leverer ~8 bar og kan brukes. Det du ikke har tenkt på er hvordan du skal få bensinen inn til motoren! Hva skal du ha her ? Datasprut? Turboforgassere? Dette må også dyses/mappes, ellers kan motoren ta kveld ved første skikkelige pådrag.

For at dette skal bli holdbart så vil det koste. Ville derfor brukt pengene på moderat sugetrimming og få tilnærmet samme effekt, samt en motor som holder.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! hva er da den store forskjellen mellom 1.8 8V Gti toppen og en orginal 1.8 8v ?? ventiler og porter?

har GTI samme boring som en 1.8 GL f.eks?

formulerte meg kanskje feil med det om dobbel toppakning.. :P det jeg mente var om dette vil holde =)

mener og h�rt at noen bruker eksosmanifold fra Audi s2? hvorfor ?

hvilken turbo vil dere anbefale? t3-t4 ? turbo fra dieselgolf?

hadde deler liggende fra en gammel reservebil, s� har till n� brukt totalt kr: 0,- p� motor, turbo, dieselmanifold og trykkr�r og div slanger.. turbo'n er ikke mulig og bruke da denne er p� st�rrelse av en hest:P

har ikke r�d til enda et datasprut, og har bare en forgasser til disposisjon, s� blir forgasserturbo. (Monojet forgasser)

 

s� for at noe som hellst skal holde s� anbefales det og skifte stempler, bensinpumpe, dyser, (i det minste) ?

What About the good things Hitler did?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! hva er da den store forskjellen mellom 1.8 8V Gti toppen og en orginal 1.8 8v ?? ventiler og porter?

har GTI samme boring som en 1.8 GL f.eks?

formulerte meg kanskje feil med det om dobbel toppakning.. :P det jeg mente var om dette vil holde =)

mener og h�rt at noen bruker eksosmanifold fra Audi s2? hvorfor ?

 

Er kun toppen som er forskjellig, porter og størrelsen på ventilene. Begge har 81mm boring, altså SAMME blokk.

Dobbel toppakning og turbo er ikke å anbefale. Derimot finnes originale pakninger i flere tykkelser, forskjellen er dog marginal.

Eksosmanifold fra S2 passer ikke. Den har også fem porter, din motor har fire.

 

hvilken turbo vil dere anbefale? t3-t4 ? turbo fra dieselgolf?

hadde deler liggende fra en gammel reservebil, s� har till n� brukt totalt kr: 0,- p� motor, turbo, dieselmanifold og trykkr�r og div slanger.. turbo'n er ikke mulig og bruke da denne er p� st�rrelse av en hest:P

har ikke r�d til enda et datasprut, og har bare en forgasser til disposisjon, s� blir forgasserturbo. (Monojet forgasser)

 

s� for at noe som hellst skal holde s� anbefales det og skifte stempler, bensinpumpe, dyser, (i det minste) ?

 

Du skriver at du vil bruke Monojet'en. Hva skal du bruke for å styre dysen i denne om du ikke skal ha datasprut?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva må til for sugemotor evt? 268° kam og forgasser granada?

hvor mye hester snakker vi om ?? og ca NM?

 

268-kam og litt større gasser (som Weber 32/36 DGV) er snill trimming. Dette vil med en original 90 hk topp gi ca 110 hk, men du vil få et bunndrag og dreiemoment som ligger langt over det som er originalt i en GTI (prøvd og testet). Derav vil en slik motor gå mye bedre enn en original GTI.

Videre kan man få mer effekt med større gasser som Weber 36/36 DCD eller 38/38 DGS sammen med en trimkam med durasjon på 272 til 276 grader. Sammen med en portet topp så vil dette være en helt annen verden enn original GTI og ikke minst holdbart kontra en så som så turbomotor! Turboprosjektet ditt ville sikkert også hatt problemer med å dra ifra en slik motor ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet litt fra en annen tråd jeg postet (prosjekt billigtrim):

 

Kjøpte en 268 graders trimkam av Velox Motor. Denne har et løft på 11,2 mm og 110 graders lobeseparasjon, noe som vil tilsi at den er optimert for innsprut. Monterte denne inn sammen med justerbart kamdrev og målte effekten. Kjørte på original forgasser, Keihin 1, som ikke var helt i lodd. Dette er som de fleste vet en registerforgasser, men det andre spjeldet som er vakuumstyrt åpnet ikke før på 4000 omdr. Grunnen er kanskje at trimkammen senket vakuumet i innsuget? Uansett, fikk nå målt 94 hk i motoren, altså en effektøkning på 9 hk. Denne kammen har i snitt gitt + 10-12 hk i andre motorer, så forgasserens begrensinger er merkbare (venturi på 20 og 26 mm).

 

Kjøpte en billig Weber DGV 32/36 5A (manuell choke). Denne finnes på bl.a. Ford Sierra, noen Volvoer mm. Denne passer ikke direkte på originalinnsuget, lagde her en overgang i aluminium der jeg gjenget opp nye fester til Weberforgasseren. Overganger er en 12mm tykk plate der det er hullet ut likt med løpene på undersiden på forgasseren. Portene i Weberen er mye større enn åpningen i originalinnsuget, slik at jeg måtte slipe bort en del gods her. Varmeelementet i bunnen av innsuget ble tatt ut og alle tappene slipt ned til alt var helt flatt. Fikk laget meg en "filterboks" som jeg festet på forgasseren med et jalla konfilter på.

 

Var i dag ute og fikk bremset bilen igjen, og nå kom resten av hestene i kammen frem (pluss noen til). Maks dreiemomentet på hjulene økte fra 96,5 Nm på 4550 omdr til nesten 122 Nm på 3500 omdr. Effekten (også på hjulene) økte fra 65,7 hk (94 i motor) på 4150 omdr til 75,1 hk (108 i motor) på 4900 omdr. Forgasseren ikke er helt korrekt dyset, men den går nokså ok.

 

Altså med kam og en gammel Weber så steg momentet påhjulene fra 87 Nm til 122 Nm, noe som merkes! Effekten i motoren steg fra 85 hk til 108 hk. Alle målinger med original eksos og katalysator.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosmanifold fra S2 passer ikke. Den har også fem porter, din motor har fire.

mener og ha lest at noen bruker eksosmanifolden fra s2,og kapper vekk en av utblås"portene", for at disse skal passe på 4cyl, disse skal ha samma flow som en dieselturbomanifold, men skal ikke være byggd ut like mye, så man vil ha bedre plass mot torpedveggen.

MEN, er ikke noe jeg har testet selv så, skal ikke si at det er noe som skal fungere.. :S jaja samme det:P jeg har og skal uansett bruke den manifold jeg har(golf td manifold).

 

 

ang styring av dyse i monojet'n, så er jeg som sagt usikker på hva som skal brukes :D derfor jeg spørr her inne om noen har noen gode tips :P har som egentlig ikke holdt på noe særlig med forgassermotorer, mer innsprøytning:P men må vel finnes noe chip eller noe til g2?

What About the good things Hitler did?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

268-kam og litt større gasser (som Weber 32/36 DGV) er snill trimming. Dette vil med en original 90 hk topp gi ca 110 hk, men du vil få et bunndrag og dreiemoment som ligger langt over det som er originalt i en GTI (prøvd og testet). Derav vil en slik motor gå mye bedre enn en original GTI.

Videre kan man få mer effekt med større gasser som Weber 36/36 DCD eller 38/38 DGS sammen med en trimkam med durasjon på 272 til 276 grader. Sammen med en portet topp så vil dette være en helt annen verden enn original GTI og ikke minst holdbart kontra en så som så turbomotor! Turboprosjektet ditt ville sikkert også hatt problemer med å dra ifra en slik motor ;)

 

kanskje er et morsommere prosjekt dette ? :P havner vel på ca 3- 3500 for allt ? :S rimelig effekt til en rimelig pris :P

(turboprosjektet er mest noe jeg er nysgjerrig på da jeg har allt av deler :P + en motor til over:P)

får slenge opp en prosjekttråd når den tid kommer så får vi se hvor det leder hen :) TAKK FOR SVAR! :D nå har jeg nok allt jeg lurte på! =)

What About the good things Hitler did?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang styring av dyse i monojet'n, så er jeg som sagt usikker på hva som skal brukes :D derfor jeg spørr her inne om noen har noen gode tips :P har som egentlig ikke holdt på noe særlig med forgassermotorer, mer innsprøytning:P men må vel finnes noe chip eller noe til g2?

 

Velox Motor selger chip til Monojet, da en som er identisk til den originale, men gir en del mer bensin ved høyere turtall og full gass, samt flytter turtallssperren litt opp. Denne er dog ikke anvendelig i turbosammenheng.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje er et morsommere prosjekt dette ? :P havner vel på ca 3- 3500 for allt ? :S rimelig effekt til en rimelig pris :P

(turboprosjektet er mest noe jeg er nysgjerrig på da jeg har allt av deler :P + en motor til over:P)

får slenge opp en prosjekttråd når den tid kommer så får vi se hvor det leder hen :) TAKK FOR SVAR! :D nå har jeg nok allt jeg lurte på! =)

 

Siden du har en portet topp så hadde ikke jeg vært i tvil om hvilken vei jeg ville gått (les turbo / NA). En trimkam med f.eks. 272+ graders durasjon og en Weber-gasser er billig trim. Får også tak i eksosmanifold og dobbel downpipe da den enkle på Monojet ikke akkurat er verdens beste hva flow angår.

 

Bilder av min motor med Weber 32/36 DGV og 268-kam.

p9020011web8pw.jpg

 

p9020026web9yd.jpg

 

p9020032web6os.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke originalinnsuget sammen med alle de forgasserene jeg har nevnt (som på bildene over med DGV). Dette krever litt modifisering av innsuget, samt du må lage en adapterplate mellom innsug og gasseren. Litt inspirasjonsbilder...

 

P1010018.jpg

 

P1010010.jpg

 

P1010015.jpg

 

P1010017.jpg

 

P1010016.jpg

 

P1010013.jpg

 

P1010003.jpg

 

P1010002.jpg

 

Rot.jpg

 

 

Ellers kan oppsettet under være anvendelig. Sammen med godt portet topp, dobbel downpipe og 268 graders kam gir det ~140 hk. Er dyrere enn f.eks. Weber DGS da nytt innsug tilkommer, men DCOE får man tak i over alt.

 

S5000286.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår