Gå til innhold

Navigasjon og Ryggekamera - Toyota RAV4 2007 Executive


kjetilfb

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt en Toyota RAV4 2.2D 2007 Executive, og den er alt jeg drømmer om men mangler navigasjon og ryggekamera.

 

Har nettopp solgt en '08 Prius, hvor jeg hadde GPS som løs sugeproppmodul, og lovet meg selv aldri mer.

 

Har derfor bestemt meg for å investere i et eller annet fra en eller annen, og det er omtrent så langt jeg er kommet. Har lest litt rundt, blant annet her, men har ikke helt fått svar på spørsmålene mine, derav denne post;

 

1. Hos Bilradiospesilisten ser jeg at jeg kan slippe unna med ca. 10-12k for navigasjon og ryggekamera samt adapterplate og overganger til min bil, men hvor mye kan jeg forvente at de tar for monteringen?

 

2. Er det håp om at jeg kan montere dette selv? Er relativt teknisk anlagt, men har bygget flere PC'er enn jeg har skrudd motorer.. Er spesielt skeptisk til kabeltrekking i forhold til ryggekamera.

 

3. Har noen erfaringer med spillere / kamera / bilen / montering hos bilradiospesilisten som de ønsker å dele?

 

Så at noen var skeptisk til Bilradiospesialisten sin montering, men de er da en seriøs aktør? Hvis de gjør slett jobb så blir de jo erstatningspliktig - er det noen som har måtte gå lange runder med dem?

 

 

Takker for alle svar som hjelper meg i riktig retning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det er kun siste utgave av Rav som har ryggekamera tilgjengelig (Vanguard), men det skal være mulig å kople på den originale tilbehørsradioen TNS-510(radio/cd/mp3/navi/hdd). Denne ligger vel på rett i overkant av 15000,-. Tar ca 1 time å montere spilleren, og med dagens timepris hos Jæger snakker vi kr 1500,- i tillegg. Ryggekamera vet jeg ikke om vi selger løst, men det kan jeg undersøke litt om. Det vil komme noen timer med montering av et eventuellt ryggekamera da det skal legges kabelmatte til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Jeg ringte selv forhandleren for en måned siden og de kunne opplyse at du ikke kunne oppgradere 2007 modellen med dette utstyret (ja det kan ettermonteres i nyere modeller).

 

Han opplyste også at det finnes flere tredjeparts leverandører som sikkert kan levere noe.

 

Selv er jeg imidlertid IKKE interessert i GPS delen utover at når man først har en skjerm burde man kunne bruke den til det også. Det ville kun være interessant hvis enheten kunne oppdateres automatisk uten å måtte innom ett verksted for den forhåpentligvise årlige oppdateringa av kart. Småoppdateringer som mindre kartrettelser og ikke minst avvikstabeller for satellittene for bedre presisjon som en frittstående enhet som en Tomtom får flere ganger for dagen kan du bare drømme om.

 

Min TomTom enhet, en Go Live 1005 har innebygget mobildata kommunikasjon som selv henter de siste kart-rettelsene og avvikstabellene for satellittene, og ikke minst HD Traffic der også andre trafikkdata fra andre HD Traffic enheter brukes til å vise kø og trafikksituasjonen. Kun ved installering av helt nytt kart må du koble den til PC'en.

Sugekoppmekanismen er kraftig forbedret i forhold til forrige modell jeg hadde, og selvsagt finnes det fastmonteringssett også. Bruker den også som håndfrisett for mobilen.

 

Når det gjelder ryggekamera ser jeg det finnes billige løsninger, f.eks denne til 899 kroner, og jeg er interessert i å vite om noen har erfaring med den?

 

http://www.jula.no/tradlost-ryggekamerasystem-441069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår