Gå til innhold

Chiptune Passat 03 3BG

Ranger emnet


T3X4C0

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vurdert å "trimme" bilen min.

Bare så det er sagt med engang, så er ieg ingen råkjører som skal makse farten på alle sletter, men jeg liker ideen med å ha litt ekstra "omf" i akslerasjonen og forbikjøring.

I tillegg har jeg hørt at motoren blir såpass optimalisert at den bruker mindre diesel.

Derfor har jeg gjort litt research å funnet ut at Chiptuning via en PPC boks er den enkleste måten å gjøre det på, og som jeg forstår den "safeste".

 

Jeg har en Passat 3BG 2003 modell, som har en 130hk 1,9TDI motor og en 6trinnskasse.

 

Jeg har sett på BSR sin PPC2 boks, som gir meg ca 40hk og 51nm mer. Og det føler jeg er plenty.

 

Men, jeg har også hørt noen forumsnakk om at Passater med 6trinnskasse ikke er så glad i å bli optimalisert, og få litt mer HK/nM.

Jeg kan ikke helt forstå det, da 50nm mer ikke er så alt for mye.

Har sett biler som har fått 130-150nm mer med chip, og da snakker vi jo 20-30% oppgradeirng i forhold til bilens orginalstand.

 

Så derfor lurer jeg på om dere andre Passateiere har noen tips, eller har prøvd dette?

 

Evt, noen andre som har erfaring med BSR som merke?(Jeg har sett noen tråder hvor de får uhemmet skryt, men greit med mer feedback)

 

 

Setter stor pris på alle svar!

 

T3x4C0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du 4 motion kanskje? Vil nesten tro at det er brukt samma lager i alle 6 trinns da men. Var en vw mekaniker som nevnte at de lagrene som sitter der, tåler maks 300 nm. Og i 130hk med 6trinns er det vel 315 orginalt mener jeg. Så de fleste kasser ryker mellom 115000-150000. Min begynte faktisk ikke lage lyd før ca 175000. Så vist bilen din er kjørt mere enn det, så tror jeg ikke den har samma problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse motorene har faktisk mer enn fabrikken oppgir også. Ikke uvanlig med rundt 350Nm. Det står det forretsten også som oppgitt data på denne når BSR har sjekket den før den er trimmet, men det varierer selvsagt fra bil til bil. Originalt er det vel 310-320Nm iflg. fabrikken, mens ppc-trim fra BSR gir 405Nm. Da blir det jo snakk om en del økning. Vil ikke tro det er noe problem. En kompis hadde en tilsvarende -04 modell med like mye krefter. Selv har jeg prøvd ppc fra BSR på en -07 Passat 105hk tdi. Fungerte meget bra og ingen grunn til å tvile på tallene de oppgir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kjøpt noen deler, eller hat bilen på service hos Møller står det oppført der :)

 

Jeg har forresten FRK kasse og ikke 4Motion

 

Takk for tilbakemelding om BSR. Ja, det blir det selskapet om jeg kan finne ut med sikkerhet at jeg ikke har den type kasse som for lett å ta knekken på.

 

Kjenner flere som har chippa slike biler og ingen problemer. Mulig de ikke har ELN kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har blitt anbefalt fra flere med erfaring om og gå for omprog av hjerne.

Med en slik boks fra bsr, ppc osv har de fått problemer over ei tids kjøring. Husker ikke hva. Men disse boksene manipulerer signalene fra bilens hjerne og prøver og overstyre dem med sine egene programmer. I enkelte tilfeller feiler de. Men igjen så er det mange som har kjørt med disse i årevis uten problemer. Å noen har fått problemer med bil etter dette.

 

Jeg personlig ville/skal gå for omprog av hjerne. Synes dette er det tryggeste. De henter mer ut enn en slik boks, men de kan hente ut mindre om ønskelig.

___________________________________

-VW Passat 1.9tdi 4motion 05

-Ford Mondeo 2.0 stv

-Access 250sp 07

-Polaris Rmk 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har blitt anbefalt fra flere med erfaring om og gå for omprog av hjerne.

Med en slik boks fra bsr, ppc osv har de fått problemer over ei tids kjøring. Husker ikke hva. Men disse boksene manipulerer signalene fra bilens hjerne og prøver og overstyre dem med sine egene programmer. I enkelte tilfeller feiler de. Men igjen så er det mange som har kjørt med disse i årevis uten problemer. Å noen har fått problemer med bil etter dette.

 

Jeg personlig ville/skal gå for omprog av hjerne. Synes dette er det tryggeste. De henter mer ut enn en slik boks, men de kan hente ut mindre om ønskelig.

 

Nei, dette stemmer ikke ift. PPC. Det du tenker på er en såkalt "powerbox", det er noe helt annet og fungerer mer eller mindre slik du skriver. ppc-tuning (BSR) eller ctc-tuning (samme, bare Autopower sin) fungerer på akkurat samme måte som chiptuning. Nytt program legges inn i hjernen via diagnose-kontakten, mens det originale programmet blir lagret i ctc-/ppc-enheten. Denne skal ikke være tilkoblet under kjøring, slik disse powerbox-søple-boksene skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå når du sier det så kommer jeg jo på at jeg for ikke så lenge siden leste akkurat det. Har gått litt i ball her. Mente powerboxs.

De har ofte også en knapp du kan stille på i forhold til hvor mye effekt du vil ha. En kompis betalte 5000,- for en slik å merket ingen forskjell. Husker ikke hvilket merke. Men det var en slik boks som sitter på hele tiden.

 

Når det kommer til disse andre boksene så har jeg hørt mye rart om de oxo. Dog var det vel kansje heller fra ukjente merker. Men det blir det samme som og omprogrammere hos en tuner. Blir ikke riktig program lagt inn så blir det deretter :)

 

Men hentes det ut like mye hk/nm ved bruk av ppc osv som ved og fære til en som legger inn nytt program?

Ser de fleste som gjør dette gir min Passat ca 40 til 50hk og 100nm.

___________________________________

-VW Passat 1.9tdi 4motion 05

-Ford Mondeo 2.0 stv

-Access 250sp 07

-Polaris Rmk 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare søppel spør du meg.. Ofte mye svart røyk og lite ekstra effekt. Også mange som opplever feilmeldinger etter en stund. Ble testet et par slike av kjente merker i et bilblad for en stund siden, ga nesten ikke mer effekt og den ene ga faktisk dårligere effekt enn originalt. En kompis hadde heller ikke særlig god erfaring med en slik og valgte chip. Senere har han valgt en ppc-tunig fra en annen leverandør enn de jeg nevnte og var superfornøyd.

 

Effektøkning varierer fra leverandør til leverandør. I en Passat 1,9TDI/105 hk fikk man f.eks. med BSR/PPC tidligere 150hk/365Nm mot originalt 105/250.. Og JA, det stemte også... Det legges jo inn nytt program med PPC også. Hjernen blir bare "flashet" med nytt program, slik at man slipper å fysisk bytte chip. Noen velger å levere mer effekt, mens andre er litt mer forsiktige for å ikke rase alt av motor, gir, clutch/svinghjul. I tillegg kan det ofte være forskjell på hva de oppgir og hva reell effektøkning er. Sist kan det også nevnes at alle biler er forskjellige fra fabrikk og kan ha litt forskjellig effekt, som kanskje kan ha noe å si for sluttresultatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår