Gå til innhold

Snart lappen og vurderer Audi A4 B5

Ranger emnet


xxLancerxx

Anbefalte innlegg

Hallo der allesammen!

 

Nå som jeg snart får lappen er jeg ute etter en bil. Tenker da en Audi a4 b5 fra år 1996-1998.

 

Jeg vet ikke så veldig mye om denne bilen bortsett fra at den ser fantastisk ut og slik som Audi generelt gjør, at de sitter godt klistret på veien.

 

Jeg tenker å skaffe meg en 1.6 liters bensinmotor som ikke har kjørt så altfor mye, og prisene ligger på ca. 30-50 000. ER det noen som kan si meg hvor mye jeg evt. burde betale for en slik bil, og om forsikring osv vil være dyrt.

 

Planlegger å kjøpe bilen i Norge, men har jo også et annet alternativ, nemlig å reise til Tyskland og importere den derifra. Vil dette være lønnsomt tror dere, siden der ligger prisen på rundt 10-30 000, noe som er billigere enn her i Norge.

 

Er det noe jeg burde styre unna, når jeg skal finne en a4? (evt. typiske feil osv..)

 

Takker på forhånd for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typiske feil på A4'en er da forstillingen kombinert med norskeveier, funker dårlig etter en stund..

LMM har en tendens til og ryke men er ikke noe stort problem og enkelt å utbedre..

 

 

Ang 1.6l så ville jeg ha styrt unna da den er en pingle motor..

Har selv en 1.8 motor (125hk) og funker ok til bruksbil, men er ikke en racingbil på noen måter..

Fordelen med og ikke ha turbo er at du slipper alt tullet som turbo motoren har (n75 ventilen, trykklekasjer osv osv)..

 

Forsikringen hos gjensidige med 20% bonus(startbonus) er ca 7-8000kr, litt avhengig av hvor i landet du bor.

 

og reise til tyskland for og hente bilen lønner seg ikke da du må betale avgifter osv som er dyrere enn bilen :p

 

Ang km standen på disse bilene ville jeg ikke ha brydd meg om så lenge de nødvendige reprasjonen og servicene har vært tatt :)

Prisen på disse ligger rundt 30-50000kr, 1,6 og 1,8 ligger rimelig likt i pris, ville heller ikkje kjøpt noe gamlere enn 97...

 

Skal selv selge min nå for rundt 35...

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, den bilen der er akkurat likkens den jeg har...

Og har akkurat det samme utstyret, som er kun AC :p

Men bilen ser grei ut bortsett fra toppen som selgeren skrev..

 

Får turbo på alle A4'er :)

Men først skal ha turbo, så må man ha quattro :)

Endret av Slippern

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se 6.1 her ville også tatt en titt på bremser og sett at caliper ikke henger, ser dette ved at bremseklosser på samme aksel ikke er gjevt slitt, om begge henger er det jo ikke like lett å se. Prøv alle knapper/brytere/hendler og se til at alt fungerer som det skal, har bilen fjernstyrt sentrallås sett nøkkel i døra (begge) og se til at alle dører låser seg. (hos meg låser jeg kun opp/igjen førerdør om jeg setter nøkkel i denne, på passasjersiden og i bakluka fungerer alt fint) om bilen kun har sentrallås så er jo ikke dette mindre irriterende, men da merker man det jo gjerne når man ser på/prøver bilen. Karosseriet skal jo liksom være galvanisert og ikke ruste, men dette stemmer ikke helt, så sjekk nøye. Spesielt forskjermer har en tendens til å flasse i hjulbuen og etterhvert ruste, ellers se godt på alle dører under dørlista som er midt på døra og under. Behøver ikke nødvendigvis være rust men sinkslipp (er det ikke det det heter?) er ganske vanlig, små bobler i lakken, lett å se om bilen er ren og man går inntil og ser. Er ikke nødvendigvis rust under pga galvaniseringa, men er jo uansett ikke pnet, og før eller siden slipper lakken helt og da er det ikke pent. Til slutt se til at alt som skal lyse av lys i dash lyser når man starter opp og slukker som dem skal, om du har mulighet så er det jo ikke dumt å kjøre en diagnose og få sett om det ligger noen feilkoder inne. Og helt til slutt så er det jo den gode gamle prøvekjøringa da;) bare å skjerpe hørselen og lytte som besatt etter ulyder, og ikke la deg lure av vindususelyden fra døra, er vist helt vanlig så vidt jeg har fått med meg.

 

Til slutt så nevner jeg at jeg selv har en 1.8l 95 som har rulla 292k og har vel egentlig ikke skifta mer enn vanlig slitedeler foruten toppdekselpakinig, ikke veldig dyrt (300 for pakninga vel) og bensinpumpe og føler. (husker ikke helt prisene her, men var vel ca 2000 for pumpe og 1000 for føler). Endte også opp med å måtte bytte vannpumpa da forrige eier ikke hadde gjort dette i forbindelse med skifte av registerreima. Små kjipt kan man si, da registerreima nesten var ny og jeg da regna med at vannpumpa også var ny:( Så for å oppsumere så begynner jo de første a4 og få noen år på baken og som med alt som begynner å dra på åra så trengs det litt mere stell enn når det var nytt.

 

Ligger det jo nok av a4-er ute og kommer jo nye på finn hver dag så bare å være tolmodig å vente på at "riktig" bil dukker opp ;)

Og var vel i 97/98 så kom det jo en mini-facelift der det stygge "firkant" ratte og pølsekanalene forsvant. Så ville vel prøvd å få tak på en slik. Var det jeg kom på i farta;) sikkert flere som vet om mer.

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke helt hva dem sjekker på en naf test, men dem burde jo se på alt som er nevt pluss alt annet som er av betydning. Har sett ett sånn naf-testdokument en gang og så ut til at de hadde gått grundig til verks. Men en naf-test ligger jo på 2390 for tiden ser jeg, så om eier er villig til å ta testen er det jo ikke sikkert han/hun har så lyst til å betale denne. Tror også man kan levere bilen på møller å få en tilstandsraport av dem, sier ikke at denne er noe bedre, men de burde jo kjenne bilen og svakheter bedre der enn hos naf da. Mener også å ha lest et sted at dem er litt billigere.

 

her kan du jo se hva som er gått gjennom, er en 2006 passat da, og står det er en "bruktbiltest" (mulig det er noe annet, men vil vl tippe det er mye det samme som en salgtest, hivs ikke det faktsik er det samme) vil i hvert fall mene det gir en pekepinn på hva du kan forvente av en salgstest om ikke annnet ;)

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, alltids greit Med AC ;)

 

Og du er meget heldig som har en så flott bil, mn hvorfor selger du den?

 

Selger den fordi jeg vil ha noe nytt, har hatt den i 2år nå snart :p

 

Ang tilstanden på en bil som er såpass gammel så må noe rust og lakkskader nesten forventes med mindre den har vært opplakkert..

Er ikke noe farlig eller alvorlig rust på disse med mindre de har vært kollisjonsskadet og gjort en dårlig jobb med opprettingen..

 

Sjekk at motor, gir, clutch og bremser fungerer bra og det meste av det elektriske..

Ta også og sjekk drivknutemansjettene :)

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tilstanden på en bil som er såpass gammel så må noe rust og lakkskader nesten forventes med mindre den har vært opplakkert..

Er ikke noe farlig eller alvorlig rust på disse med mindre de har vært kollisjonsskadet og gjort en dårlig jobb med opprettingen..

 

følte denne var sikta litt til meg så gir et svar;)

 

Selvfølgelig vil det være lakkskader og noe rust/sinkslipp om dette ikke er fikset i opp gjennom årene, men tenkte bare jeg skulle si ifra om problemet da det er kjedelig å ikke sjekke så nøye hvis man tenker at bilen er galvanisert og ikke skal ruste for så å finne ut senere at det ikke var sånn:) Og er jo ganske store forskjeller på biler fra samme år, noen ser jo ikke ut, fulle av rust i skjermbuer og dørsider (eierne spyler dem vel med saltlake, i tillegg til å gi faen) mens andre igjen er litt som min hvor det begynner å slippe litt her og der og flasse litt i buer. Også har man jo dem som er mer eller mindre strøkende, men disse er vel fort opplakkert, men dem har jo likevel ikke et påslag som er like stort som hva en opplakerig koster:)

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår