Gå til innhold

Ny bil til 250 000, men hvilken?

Ranger emnet


svortevik

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her til hvilke biler en bør vurdere, og hvilke en bare skal se bort i fra.

 

Saken er at min mor skal kjøpe seg ny bil, og har satt et tak på 250 000. Hun er ute etter en "småbil", men samtidig ikke blant de aller minste.

 

Har i dag prøvekjørt følgende biler:

 

Hyundai ix20

Suzuki Swift

Skoda Fabia

Mazda 2

Mazda 3

 

Bilene har vært tilnærmet likt utstyrt med blåtann handsfree, navigasjon, soltak, automatisk klima +++

 

Mazda 3 gikk dessverre over summen som er satt av til bil og er av den grunn ikke lengre aktuell. Mazda 2 er for liten, og samme er i grunn Suzuki swift, samt at swift ikke kunne leveres med fastmontert navigasjon.

 

Så da står en igjen med ix20 og Fabia, to biler som begge falt i smak, men på forskjellige måter. Fabia er 20-30 000 billigere, virker sprekere under bruk, men virker samtidig mindre og har ikke de samme praktiske funksjonene som en fant i ix20. Tenker da på panorama tak, mulighet til å justere baksetene både i ryggen og med hensyn til ben/bagasje plass. I tillegg fikk en her med regnsensor, ryggekamera og litt annet som ikke kunne leveres med Fabia.

 

Men, lite bilkyndig som jeg er så aner jeg rett og slett ikke hva som er et bra kjøp utav de to bilene, og hvilke andre biler som bør vurderes før en eventuelt bestemmer seg for valg av bil.

 

Det hun ønsker er en småbil, men med plass til bagasje og barnebarn i baksetet. I tillegg til komfort, noe som alle nye biler i dag vil ha sammenlignet med bilen hun kjører rundt i per dags dato. I tillegg vil hun ha en sikker bil med hensyn til eventuelt kollisjon, og selvsagt en bil som vil gi henne mye glede.

 

Så kan noen peke meg litt i riktig retning av de to modellene det står mellom, samt andre konkurrenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyundai har en utrolig bra garantipakke, og er sannsynligvis et veldig trygt kjøp. Tror ikke du bommer med verken Hyundaien eller Skodaen, men for min del syntes jeg Skodaen blir litt traust. Hva med å vurdere en Roomster? Siden praktiske egenskaper er et poeng, vil jo den være perfekt. Ellers ville jeg titta på Honda Civic. Den er godt utstyrt, har praktiske seteløsninger og er utrolig god å kjøre. Har ikke prøvd 1.4-literen, er jo denne som blir aktuell i denne prisklassen. Civicen er på vei til å bli bytta ut av ny modell - ergo er det en gjennomprøvd og solid bil. 5 års garanti får man vel med alle nå. Dersom Civicen blir for dyr ville jeg titta på Jazz. Samme praktiske seteløsninger som Civic.

:)

Honda - The power of dreams :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar:-)

 

Civic ser ikke ut til å komme med 5 dører, bare 3 og blir derfor uaktuell. Jazz ser interessant ut, så skal få testet denne så en finner ut med hensyn til plass osv.

 

På roomster falt ikke utseende i smak, selv om dette ikke har all verden å si, men greit at en liker helheten av en bil når en skal legge igjen 250 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Civicen er 5-dørs i Norge såvidt meg bekjent. Tror det kun var Type-R som ble levert med 3 dører. Men dørhåndtaket på bakdørene er skjult i C-stolpen, så den ser ut som om den har 3-dører...de har hermet etter Alfa. Anbefaler Civic på det sterkeste etter å ha eid en 2008-modell i noen måneder, herlig bil å kjøre. Føler aldri at jeg får kjørt langt nok... :D

 

Roomster har kanskje ikke utseendet helt med seg. Men siden Fabia har falt i smak - ta en ekstra titt, ta gjerne en prøvetur i en Roomster og se om den faller mer i smak da. Det er en utrolig praktisk og romslig bil.

 

Hadde også kikka nærmere på Ford Fiesta. Innenfor budsjett kan du få en godt utstyrt Titanium, som er toppmodell utstyrsmessig, med 120-hesters bensinmotor.

Honda - The power of dreams :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg bare stiller meg spørsmålet hvorfor så mange kjøper seg ny bil? nye biler taper seg jo ekstremt i verdi og eldre biler gjør jobben.

biler fra år 2002 og nedover nærmer seg sin bunn av hva de taper seg i verdi på. og eg skal love deg at man får gode biler fra 10 000 og oppover.

min egen mercedes f.eks. ja, den er gammel, men har servo og cd spiller og går som en klokke, ikke noe tull med den, kjøpte den for 12 000.

og du får sikkert masse forskjellige biler opp mot 100 000 som er gode, og da også litt nyere enn min 86-modell. vil selv mene at bilene var på sitt beste fra 90-og opp mot tidlig 2000 tall, akkuratt perfekt mengde med teknologi, ok drivstofforbruk, osv.

du kan jo kjøpe endel litt eldre biler før man nærmer seg summen av en ny. og som eg var inne på tidligere, enn nybil til 250 000 i dag, er vel ikke vært stort mer enn knapt 100 000 om noen år.

så det er midt tips ;)

 

men skal du ha ny bil så synst jeg du bør gå for volkswagen golf, ja de er dyrere enn de andre, men de holder seg endel bedre i verdi enn sine konkurenter og er lettere å få solgt igjen. + at golf 5 og 6 er det beste bilene jeg har prøvd, veldig gode å kjøre. men har ikke testa noen av konkurentene da.

for trenger du alle disse duppedingsene sm nye biler kommer med?

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle tips. Skal få tatt oss en ny tur til uken og sett på enkelte av modellene som er nevnt her.

 

Wildstyle:

 

Nå er ikke min mor den som bytter ut bilene sine spesielt ofte. Bilen hun har nå kjøpte hun ny for 13 år siden, og bilen hun har tenkt kjøpe nå tipper jeg blir den siste bilen hun kjøper så lenge hun er fornøyd med den. Bilen på 13 år passerte 80 000 km i går, så det er ikke ofte bilen er i bruk. Greit Golf holder seg bedre i verdi osv, men den er over budsjettet, så da hjelper det ikke uansett hvor mye bedre den skulle være. Prisen på 250 000 gjelder bil ferdig på vei med ønsket ekstrautstyr, og da er ikke golf i nærheten av den prisen. Legger en til navigasjon, aut klima, avtagbart hengerfeste, regnsensor, soltak, s/v dekk og diverse annet så ser en raskt hvorfor golfen ikke er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår