Gå til innhold

Guide: Hvordan montere fjernstyrt sentrallås fra FK Automotive

Ranger emnet


forgot10

Anbefalte innlegg

Dette er en guide jeg har laget etter jeg monterte sentrallåsen.

Jeg har hørt at det finnes litt forskjell på fargene på ledningene avhengig av produksjonsdato for både bilen og den fjernstyrte sentrallåsen, så denne guiden kan beskrive feil farge på noen ledninger.

Jeg er ikke "elektrisk smart".. Og det innebærer at jeg ikke har snøring på elektronikk, men fikk det da til! ;)

 

Hvor kjøpe sentrallåsen:

- Parts and Retards

- Streetdesign

 

Håkon hos Parts and Retards var veldig behjelpelig ved bestilling av denne og senkesettet. Parts and Retards anbefales på det sterkeste!

 

Kallenavn:

Vakuumpumpen = Vakuumpumpen + org. kontrollenhet for sentrallås

FK boksen = FK Automotive's Fjernstyrt sentrallås

 

Deler brukt som ikke fulgte med:

- Strømtyv: 3 stk

- Strømkabel: ca 5-6m (til rattstammen x2)

- Kabelstrømpe: ca 1,5m

- Strips: 10 stk (for ryddigheten)

- Skøtestykke: 4 stk (minimum)

- Stor O-ring: 1 stk (for jording via bolt)

- Elektroteip

 

Pakken med nøkler:

IMAG0323.jpg

 

Nøklene har 3 knapper

1. Lås (1 blink)

2. Lås opp (3 blink)

3. Finn bilen (Blinker i 25 sek)

 

Instruksjoner:

IMAG0331.jpg

IMAG0330red.jpg

 

Her er vakuumpumpen som ligger under høyre baksete. (Den kan ligge i en grå 'svamp'.. Den hadde jeg hengendes på tørk, så den er ikke med i noen av bildene.

IMAG0304.jpg

 

Koble fra plusspolen på batteriet for å være sikker på at du ikke får støt.

 

Løsne begge kontaktene til vakuumpumpen.

IMAG0308.jpg

 

Åpne den hvite og svarte kontakten ved å klippe stripsen og lirke den ut som i bildet under

IMAG0307.jpg

 

Da skal den se slik ut.

IMAG0309.jpg

 

Finn frem den GUL/BLÅ ledningen. Den skal ha denne posisjonen.

IMAG0314red.jpg

 

Klipp den GUL/BLÅ ledningen som går inn på vakuumpumpen (et godt stykke ut, gjerne lengre ut enn på bildet, og skøt den på den HVITE ledningen til FK boksen. (på kontaktsiden av den GUL/BLÅ ledningen)

IMAG0310.jpg

 

Fest den hvite kontakten tilbake i den svarte plastikktingen og strips fast ledningene slik det var originalt.

IMAG0315.jpg

 

Koble den ORANSJE/SVART ledningen på den andre delen av den GUL/BLÅ ledningen (karrosserisiden)

IMAG0313.jpg

 

Finn et bra jordingspunkt til SVART og GUL ledning fra FK boksen

Her setebeltebolten:

IMAG0316.jpg

 

Eller et annet sted som du er SIKKER PÅ AT ER JORDET:

IMAG0325.jpg

IMAG0327.jpg

IMAG0326.jpg

 

Den festet jeg ved hjelp av en bolt jeg hadde liggendes i garasjen. ;)

IMAG0324.jpg

 

For å så koble RØD og GUL/SVART ledning til 12v. (Jeg valgte å stjele strømmen fra 12v til vakuumpumpen.)

I dette tilfellet den RØD/BLÅ ledningen i den lilla kontakten til vakuumpumpa.

IMAG0313.jpg

 

Fest sammen HVIT/SVART og ORANSJE. Isoler med elektroteip eller noe. Disse skal bare ligge å slenge, så lenge de er koblet sammen.

IMAG0318.jpg

 

Klipp den røde løkken som stikker ut av FK boksen for å indikere at FK boksen er tilkoblet en vakuumpumpe og ikke en elektisk motor

IMAG0319.jpg

 

Da skal det se slik ut.. Hvilket kaos!

IMAG0305.jpg

 

Nå har du basic-funksjonen oppe å gå. Nå kan du låse opp/låse bilen. Men ingen blinkende lys enda.

Se over ledningene en gang til. Er det noen som IKKE er tilkoblet bortsett fra 2 BRUNE med sikring på (disse skal kobles til signallysene)?

 

Prøv å se om der faktisk virker, som i videoen under:

 

Hvis det virker som vist i videoen er alt koblet riktig i henhold til guiden og FK's manual.

 

Da er det tid for neste steg. Koble de 2 brune til parklys eller blinklys. (jeg har koblet den til parklysene. Fordi jeg vet at det kan skje noe kluss hvis den kobles til blinklysene)

 

Hvis du ønsker å gjøre det samme som meg er det bare å forlenge ledningene så langt som til rattstammen. Skru løs alt av paneler på veien til rattstammen, + ratt og den tingen med bryterne på rattstammen. (jeg har ikke guide til det, desverre. Men det er gjort på 10-15 min).

Lokaliser de 2 ledningene som går til hvert parklys:

IMAG0333redf.jpg

 

Finn 2 strømtyver og koble de 2 BRUNE ledningene på hver sin ledning som på bildet under:

IMAG0332redf.jpg

 

Så kan du kontrollère at alt virker som det skal som i videoen:

 

Hvis alt virker som det skal er det bare å feste bryterne, rattet og panelene.

Så må du rydde i ledningene og passe på at ingen ledninger ligger i spenn eller inntil noen skarpe kanter:

IMAG0328.jpg

IMAG0335.jpg

 

Og til slutt feste baksetet ordentlig:

IMAG0336.jpg

 

Da er du herved ferdig!

 

Natti Natt Audien min!

 

 

DEL 2 (Laget av Remulade), Alternativ metode;

 

Siden min vacuumpumpe ikke hadde tilsvarende fargekoder gjorde jeg det på følgende måte.

 

1:

 

vacuumpumpen en styrt av låsen i førerdøren og i bagasjeluken. Siden sistnevnte går kjappest å ta av velger vi denne. To store skruer (stjerne) ved håndtaket i midten, og to mindre stjerneskruer på hver side. Så er det bare til å nappe hele greien ut.

 

dsc01459d.jpg

 

Legg merke til kontakten som henger ned her. Dette er triggerledningene til låsen.

Den er negativt trigget. Slik så mitt skjema ut

 

dsc01474hq.jpg

 

dsc01461q.jpg

 

Den brune i midten er jord. De to på siden er respektive opp/ned.

Koble en av de til jord og test hvilken som er hva.

 

dsc01462e.jpg

 

Ledningen går inn i sylinderen.

 

Trigger-ledningene går ned på venstresiden. Her var det tilfeldig at jeg fant de ved 1. forsøk. Se etter fargekodene.

 

dsc01463pt.jpg

 

Lodd på ledninger på disse to. Ikke kutt, for de skal være i paralell.

 

dsc01464i.jpg

 

Enkleste måten jeg trakk ledninger var å trykke de inn herfra for så å stikke hånden inn i rommet bak og dra de igjennom.

 

dsc01465a.jpg

 

Da er vi inne i coupèen. Før ledningene under seteryggen og mot batteriet.

 

Forresten, Om man vil koble på parklys så trekker man enda en ledning samme vei og bak til lykten. Kobler man på en pære vil alle lyse. Enkelt og greit.

 

dsc01467pd.jpg

 

dsc01468z.jpg

 

Boksen plassert fint i midten med ledningene ført i den originale kabel kanalen.

 

De ledningene man ikke bruker klippes av

 

dsc01470p.jpg

 

Grei knapp

dsc01471d.jpg

 

Eneste jeg ikke har tatt med er tilkobling av jord og pluss. Selve det å finne ut hva som trigger pumpen er jo det vanskeligste så da skal den saken være grei!

Endret av forgot10concept
La inn alternativ løsning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. En kamerat koblet det til blinklysen, og det ødela noen greier slik at han ikke kunne bruke de.. Han fant aldri ut hva det var... ;)

Og på manualen stod det "parking lamp", og hvis det ikke er veldig gebrokkent tysk så tror jeg det betyr parklys.. ;) Hehe!

 

Nei, jeg vet desverre ikke hvilke ledninger det er til blinklyset. Det eneste jeg vet er at det er høyre kontakt som sender eller mottar strøm til blinklyset. (Jeg har prøvd å skru på blinklyset uten høyre kontakt, og det funket relativt dårlig.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fulgte guiden din her og det fungerte ikke med min bil:P Pumpens design er likt, men oppsettet på kontaktene er litt anderledes. Heller ingen gul/blå ledning å finne.

Prøvde å måle og leite i flere timer etter felles ledningen, men det var nytteløst.

 

Tok heller å koblet det opp med låsen på bakluken. Kontaktene der er negativt trigget og ved å følge ledningene ned langs bakluken koblet jeg de enkelt til boksen.

 

Med din tillatelse kan jeg legge ut noen bilder av koblingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

 

DEL 2, Alternativ metode;

 

Siden min vacuumpumpe ikke hadde tilsvarende fargekoder gjorde jeg det på følgende måte.

 

1:

 

vacuumpumpen en styrt av låsen i førerdøren og i bagasjeluken. Siden sistnevnte går kjappest å ta av velger vi denne. To store skruer (stjerne) ved håndtaket i midten, og to mindre stjerneskruer på hver side. Så er det bare til å nappe hele greien ut.

 

dsc01459d.jpg

 

Legg merke til kontakten som henger ned her. Dette er triggerledningene til låsen.

Den er negativt trigget. Slik så mitt skjema ut

 

dsc01474hq.jpg

 

dsc01461q.jpg

 

Den brune i midten er jord. De to på siden er respektive opp/ned.

Koble en av de til jord og test hvilken som er hva.

 

dsc01462e.jpg

 

Ledningen går inn i sylinderen.

 

Trigger-ledningene går ned på venstresiden. Her var det tilfeldig at jeg fant de ved 1. forsøk. Se etter fargekodene.

 

dsc01463pt.jpg

 

Lodd på ledninger på disse to. Ikke kutt, for de skal være i paralell.

 

dsc01464i.jpg

 

Enkleste måten jeg trakk ledninger var å trykke de inn herfra for så å stikke hånden inn i rommet bak og dra de igjennom.

 

dsc01465a.jpg

 

Da er vi inne i coupèen. Før ledningene under seteryggen og mot batteriet.

 

Forresten, Om man vil koble på parklys så trekker man enda en ledning samme vei og bak til lykten. Kobler man på en pære vil alle lyse. Enkelt og greit.

 

dsc01467pd.jpg

 

dsc01468z.jpg

 

Boksen plassert fint i midten med ledningene ført i den originale kabel kanalen.

 

De ledningene man ikke bruker klippes av

 

dsc01470p.jpg

 

Grei knapp

dsc01471d.jpg

 

Eneste jeg ikke har tatt med er tilkobling av jord og pluss. Selve det å finne ut hva som trigger pumpen er jo det vanskeligste så da skal den saken være grei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår