21espeland Skrevet April 16, 2011 Rapporter Share Skrevet April 16, 2011 Hei Min far har ein E-klasse 2005 mod sedan, 2,3 tdi. Det blei oppdaga ei knekt fjør på høgre bakhjul. Nå lurer han på å bytte den sjøl. Eg lurer på om de er noen som har noen bilder og gode råd før han starter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet April 17, 2011 Rapporter Share Skrevet April 17, 2011 Han bør i hvert fall bytte på begge sider på samme aksel slik at det ikke blir forskjell i fjæringskvaliteten. Ellers ingen råd. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
21espeland Skrevet April 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2011 Veit du om det er ein veldig vanskelig jobb? Hos mercedes sa dei at det var ein 2 timers jobb per side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet April 17, 2011 Rapporter Share Skrevet April 17, 2011 Om han ikke har skiftet fjærer før er det sikkert greit å sette av mer enn det verkstedet anslår :) Jeg vet ikke hvordan opphenget til E-klassen ser ut, men vanligvis er det ikke verre enn å sette på utstyr som drar sammen fjøra, heise opp bilen og løsne demperen i en av endene. Tror ikke du må løsne demperen i begge ender når du bare skal skifte fjær, men som sagt, jeg vet ikke hvordan opphenget til E-klassen ser ut. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Skrevet April 17, 2011 Rapporter Share Skrevet April 17, 2011 Har han tilgang på garasje og girkassejekk? Siter w124 300E Sportline 1992 Mod. w211 200cdi 2007 Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
21espeland Skrevet April 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2011 Har han tilgang på garasje og girkassejekk? Han har kun noen garasjejekker, men ingen girkassejekk. Er det noe han bør ha? Utenom har han ganske bra med utstyr. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Skrevet April 17, 2011 Rapporter Share Skrevet April 17, 2011 Skrev feil, mente løftebukk i stedet for garasje hehe.. Men slik jeg pleier å gjøre det er å løfte opp bilen, sette girkassejekken under bærearmen nesten innerst hvor den er boltet fast. Så løsner jeg bolt og mutter og slipper bærearmen forsiktig ned så ikke fjære spretter ut. Monterer i motsatt rekkefølge. Bare vær veldig forsiktig med denne metoden for det er et veldig spenn i fjæra. Siter w124 300E Sportline 1992 Mod. w211 200cdi 2007 Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
21espeland Skrevet April 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2011 Skrev feil, mente løftebukk i stedet for garasje hehe.. Men slik jeg pleier å gjøre det er å løfte opp bilen, sette girkassejekken under bærearmen nesten innerst hvor den er boltet fast. Så løsner jeg bolt og mutter og slipper bærearmen forsiktig ned så ikke fjære spretter ut. Monterer i motsatt rekkefølge. Bare vær veldig forsiktig med denne metoden for det er et veldig spenn i fjæra. Takker for god hjelp Joakim Hvordan er det å sette bilen på støttebukker. Så sette fjærklemmer på begge sider av bilen. Så sette garasjejekk under bærearmen for å så senke hele bærearmen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Skrevet April 17, 2011 Rapporter Share Skrevet April 17, 2011 Det burde virke det også. Viktig å ha ordentlige fjærklemmer, helst noen som er laget spesielt for bilen. Siter w124 300E Sportline 1992 Mod. w211 200cdi 2007 Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dhotle Skrevet Mai 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2011 Man trenger spesialverktøy for å ta fjærer på mb, liten fjærklemme som skrur på hjennom hullet i nedre bærebru. Lurer på om man får kjøpt det på biltema men er forholdsvis dyrt ca 2500-3000kr(enkel type) Man kan få det til uten også men da med grovt verktøy og brekke fjøra på plass, men da må man regne vestentlig meir tid og egentlig ikkje til å anbefalle. Med sikkelig vertøy så gjør man jobben på 2 timer på begge sider, men verksteda tar ofte betalt for noe meir tid pga verktøyet skal betale seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Joakim Skrevet Mai 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2011 Man trenger spesialverktøy for å ta fjærer på mb, liten fjærklemme som skrur på hjennom hullet i nedre bærebru. Lurer på om man får kjøpt det på biltema men er forholdsvis dyrt ca 2500-3000kr(enkel type) Man kan få det til uten også men da med grovt verktøy og brekke fjøra på plass, men da må man regne vestentlig meir tid og egentlig ikkje til å anbefalle. Med sikkelig vertøy så gjør man jobben på 2 timer på begge sider, men verksteda tar ofte betalt for noe meir tid pga verktøyet skal betale seg. Det gjelder forran på 210,202,201,124 og kanskje fler men ikke på 211. På 211 er det fjærbein og demper sammen i motsetning til de jeg nevnte hvor fjær og demper er vær for seg. Trenger ikke bruke noe spesialverktøy for å bytte bak om man bruker måten jeg forklarte det på. Siter w124 300E Sportline 1992 Mod. w211 200cdi 2007 Mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg