Gå til innhold

Forslag til kraftig basskasse?

Ranger emnet


peder92

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Nå har jeg hatt et dårlig anlegg siden august, og synes det er på tide å oppgradere bassen i hvertfall. Skal ha 2x12" basskasse og en forsterker som kan drive den.

 

Noen som vet om noe til rundt 6000,- som kan gi litt trøkk! Forsterker har jeg egentlig, så det er ikke så farlig, men vis det er noe pakketilbud som dere vet om så tar jeg en forsterker til jeg :)

 

Musikken jeg hører på er som regel techno og slikt, bilen er en VW passat stv 98 modell

 

Takker for alle svar :)

Endret av peder92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en kicker L5 2x12 " i orginal kicker kasse. de puster noe helt fantastisk og bra trøkk i.

 

anbefaler dem.

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må man nesten vite hvilken forsterker du har.

 

Med passat stv så er du godt i gang, er jo bare å plassere suben helt bakerst, med elementene opp så har du masse bass foran. Ser mange plasserer suben innat seterygg i stv og forventer bass foran..

 

Jeg ville nok prøvd en DD 15" eller B2 ES15. Hvis du vil ha skikkelig trykk så er vel portet kasse veien å gå, men om du vil ha musikk-bass, og spille veldig dypt så er lukket kasse helt knall.

 

Hvis du ikke har veldig mye imot å kjøre til Tønsberg, så kan du jo dra innom dynaBel v/ Tønsberg. De selger DD, og har "demobil". Tror du blir veeeldig overrasket over hva som er baki den bilen, om du først hører på en testsang, også gjetter hvor stort element som spiller etterpå ;)

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterker har jeg egentlig, så det er ikke så farlig,

Hvis du synes du har dårlig trøkk nå, er det like gjerne forsterkerens "feil" og ikke nødvendigvis basskassa som er problemet. Enkelte basskasser kan bidra til økt lydtrykk med å ha høyere følsomhet enn andre basskasser, så du får mer desibel pr. watt inn, men det er fortsatt nødvendig med en kraftig forsterker for å få et solid basstrøkk.

 

En basskasse kan ikke ha noe trøkk i seg selv, det er fysisk umulig. Den er fullstendig avhengig av å få tilført watt fra en forsterker, således blir det helt feil å se etter en "basskasse med bra trøkk". Selv en kasse med Kicker L5 2x12" blir det minimalt med trøkk av om man driver den med en 50 watts forsterker på fullt volum. Med en 5000 watts forsterker på fullt volum bør den kassa derimot kunne flytte litt på løse gjenstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes du har dårlig trøkk nå, er det like gjerne forsterkerens "feil" og ikke nødvendigvis basskassa som er problemet. Enkelte basskasser kan bidra til økt lydtrykk med å ha høyere følsomhet enn andre basskasser, så du får mer desibel pr. watt inn, men det er fortsatt nødvendig med en kraftig forsterker for å få et solid basstrøkk.

.

 

That is right. Og hvis du vil ha masse bass, så er det bedre(og billigere!) å kjøpe en 15", da disse har mye større membran enn 12" til å flytte luft med. Eller 18" hvis man har plass^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

 

Nå har det seg sånn at jeg har en hjemmelaget basskasse som er helt elendig, brukte rundt 1,5 time på den, så bare sånn haste prosjekt

 

Jeg bor i Larvik så det er ikke så langt til tønsberg, så kanskje jeg tar en tur innom.

Men så har jeg et budsjett på 6000 da, så vet jeg ikke hva prisen ligger på det dere har foreslått for meg her er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :)

 

Nå har det seg sånn at jeg har en hjemmelaget basskasse som er helt elendig, brukte rundt 1,5 time på den, så bare sånn haste prosjekt

 

Jeg bor i Larvik så det er ikke så langt til tønsberg, så kanskje jeg tar en tur innom.

Men så har jeg et budsjett på 6000 da, så vet jeg ikke hva prisen ligger på det dere har foreslått for meg her er på.

 

Jeg har et par kasser til overs her, en med 12" cerwin vega, og en med 12" kicker L5, disse går billig, og jeg bor i Åsgårdstrand, så det er ikke så langt, ken evt møte deg på halveien ;) Dette er langt i fra det beste du får tak i, men funker bra til en billig penge hvis du ikke er hi-fi entusiast.

 

Men når det er sagt, så blir det tilnærmet umulig å anbefale deg noe når vi ikke vet hvilken forsterker du har, så det må du ut med.

(er det du som har en jbl monoforsterker?)

 

Parkway, har du vært å hørt i bilen til joakim nå? Spiller bra den lilla kassa hans, men fronthøyttalerene hjelper godt til dem også, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par kasser til overs her, en med 12" cerwin vega, og en med 12" kicker L5, disse går billig, og jeg bor i Åsgårdstrand, så det er ikke så langt, ken evt møte deg på halveien ;) Dette er langt i fra det beste du får tak i, men funker bra til en billig penge hvis du ikke er hi-fi entusiast.

 

Men når det er sagt, så blir det tilnærmet umulig å anbefale deg noe når vi ikke vet hvilken forsterker du har, så det må du ut med.

(er det du som har en jbl monoforsterker?)

 

Parkway, har du vært å hørt i bilen til joakim nå? Spiller bra den lilla kassa hans, men fronthøyttalerene hjelper godt til dem også, hehe

 

 

Hva skal du ha for kicker kassa da?

 

Går på skole i horten så pendler hver dag, så ikke noe problem å hente der.

Forsterkeren er ikke spesielt bra, skulle gjerne hatt en monoforsterker til subben. Den heter noe sånt som SSL 800W.4 eller no sånt :P billig drit egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du ha for kicker kassa da?

 

Går på skole i horten så pendler hver dag, så ikke noe problem å hente der.

Forsterkeren er ikke spesielt bra, skulle gjerne hatt en monoforsterker til subben. Den heter noe sånt som SSL 800W.4 eller no sånt :P billig drit egentlig :P

 

En tusenlapp så er den din... Det er en singel kasse da, altså 1stl 12"

Personlig så ville jeg vel heller gått for cerwin, men det er opp til deg ;)

Kan muligens skaffe deg en dynabel BF4501 forsterker til en hyggelig pris, ny i eske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tusenlapp så er den din... Det er en singel kasse da, altså 1stl 12"

Personlig så ville jeg vel heller gått for cerwin, men det er opp til deg ;)

Kan muligens skaffe deg en dynabel BF4501 forsterker til en hyggelig pris, ny i eske.

 

Tror ikke jeg skal ha den alikevell, tenker jeg tar den som han andre foreslo, fra dynabel, DD2515, men kan den forsterkeren din dra den tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.jeg tror hva parkway hinter til.hehe.di 8" til dd spiller meget bra.koster vel 2500 pr stk hvis jeg ikke husker helt feil.ville gått for di jeg ;).mvh kim

 

Kassa som Joakim har i bilen, med 1stk 8" DD koster vel rundt 1800,- mener jeg han sa ;)

 

Peder, hvis du skal ha en sånn DD2515 så funker det fint med den dynabel forsterkeren, men jeg tenkte mere på en pakkepris til deg jeg da, derfor jeg skrev at du kunne få en til en hyggelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår