Gå til innhold

VAG TDI - problem med VTG systemet?

Ranger emnet


Jesper1201

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Touranen min har VTG (Variabel Turbo Geometri)

Det er ett problem med VTG systemet, (tror jeg) for det er en forferdelig suselyd når turboen lader. Dette har vært der siden jeg kjøpte den i November, men det som har skjedd i ettertid er at turboen "slår seg av/nødmodus", for brått forsvinner ladetrykket helt, inntil jeg starter motoren på nytt, da er problemet borte, helt til det skjer igjen.

På en tur på ca 20 km kan dette skje 2 ganger, jeg opplever at det skjer rundt 100km/h, men vet ikke om det er tilfellet at det er kun her det skjer.

Første gang dette skjedde var rundt jul/nyttår -10/11 etter dette tok det ca 1,5 mnd før det skjedde igjen. Men nå de siste 3 dagene har det skjedd 6-7 ganger.

 

Jeg har ikke snakket med møller, det på grunnlag at det er sjelden kundemottager kan svare på spm, og det er ikke alltid jeg får snakke med en mekaniker.

Jeg har snakka med en jeg kjenner som jobber på Stamsås, å han tror det kan være at turboen lader for mye, å da kutter ut.

 

Er det noen her som har kunnskap om dette eller vært borti dette? :)

Takker så mye for alle svar :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svart i en annen tråd. Det kan være flere potensielle årsaker til problemet ditt. I stedet for å bytte deler etter elimineringsmetoden så ville jeg ha spandert på meg en diagnose. Denne vil nok lede deg i riktig retning, i beste fall komme med feilen i klartekst.

Ellers kan du kjøpe deg en feilkodescanner eller en billig VAG-COM-kabel og bruke VAG-COM 409 som kan lastes ned på nettet. Dette fungerer til enklere ting som avlesing av feilkoder.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt på å få møller til å ta diagnose, men det er ikke alltid feilen dukker opp, så tror jeg skal spandere på meg en kabel og prøve selv :)

Men er det ikke CAN-BUS på disse bilene?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Jepp, suselyden kom fra en sprekt turboslange på trykkside. Men den fortsatte å gå i nødmodus, dog ikke like ofte men innimellom.
Tok ut turbo og rengjorde VTG systemet da det satt bom, og da gikk den ikke i nødmodus lenger.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår