Gå til innhold

Stiian124's Mercedes Benz 200E w124

Ranger emnet


StiiaN124

Anbefalte innlegg

Hei! tenkte jeg kunne legge ut en liten tråd på bilen min, som jeg så smått driver å pynter litt på :)

 

Kjøpte i 2009 en Mercedes Benz 200E w124 for 15.000 kr.

Det er en rekkefirer på 118 hester med sportsunderstell fra fabrikk. Den har gått litt over 270.000 og er lakkmessig god stand, nesten ingen rust.

 

Det er ikke noen omfattende ombygging jeg har tenkt å utføre, men å gi bilen litt kjærlig omsorg for å få frem de trekkene jeg liker med bilen.

 

Det jeg har tenkt å gjøre er ganske enkelt:

 

* Klarglasslykter fremme(blink på sideskjerm også) - Check

* klarglasslykter bak - Check

* Sote vinduene bak

* Bytte grillen - Check

* Bytte parkeringsbremswire - Check

* Bygge eksos fra kat og ut(2.5")

* Stereo (2x12" og kanskje 2x 6x9 i dørene + ny spiller)

* Eventuellt noe senk, men er ikke sikker på om det blir nødvendig.

* Polering av hele bilen

* Bakrutesenker i samme farge som bilen

 

Noen bilder av bilen:

 

Bilen forfra med ny grill:

 

forfra.jpg

 

Forskjellen på den gamle og nye grillen:

 

forskjellen.jpg

 

Bilen bakfra:

 

bakfra.jpg

 

Innsiden av bilen, ser ut som nybil:

 

kupe.jpg

 

Legger ved en liten videosnutt :

http://s829.photobucket.com/albums/zz218/Stiian17/Mercedes%20Benz%20200E%20w124/?action=view&current=MVI_9929.mp4

 

Har montert de nye blinklysene og må si de passet bilen bra. Måtte tilpasse sokkelen til pærene fordi disse var av annen dimensjon enn på de orginale lyktene, men en tang og litt prøving er alt som skal til :)

 

IMG_9738.jpg

 

Hele bilen

IMG_9735.jpg

 

Baklysene ble byttet i går, godt fornøyd med hvordan de ble :D

Pre:

IMG_9746.jpg

 

Bak hvor lykten er festet:

IMG_9748.jpg

 

Utrolig enkel manøver og bytte disse lyktene, ett plastdeksel og 6 muttere, så var det bare å skyve ut hele dritten og sette inn de nye lyktene :)

 

Slik ble det helt til slutt, synes det gjorde UTROLIG forskjell:

IMG_9753.jpg

 

CD spilleren min begynte å fjuske, byttet til radio når den følte for det og ville ikke spille CD mer enn i 1,5timer... Derfor skaffet pappa meg en ny spiller for 653 kr eller noe, pga av gode rabatter, som nå er montert. Den gamle clarion spilleren var ett lite HELVETTE å få ut fordi vi ikke hadde pinnene til å få den ut med. Men den nye smatt godt inn og spiller kjempegodt! Er kjekt å ha AUX inngang slik at jeg får brukt spotify premium til noe litt mer nytting enn å sitte på bussen å høre....

 

Her er den nye spilleren min:

IMG_9757.jpg

 

Byttet jo også eksostuten som jeg nevnte i forrige innlegg, har desverre ingen bilder av prosessen men har jo bilder av sluttresultet(takk til Marius for eksostuten! :D) :

IMG_9740.jpg

IMG_9741.jpg

 

Synes ikke dette ble så værst heller egentlig, men må skaffe en pakning i mellom den siste potta og selve bilde, fordi tuten ligger oppi bakfangeren og lager leven rundt 3500 omdreininger... :)

 

Har byttet ut sideskjermblinklysene mine i dag med de jeg fikk i posten i går!

Jeg trodde jeg bestilte klarglass sideskjermblinklys, men det viste seg at jeg hadde bestilt sotetklarglass... Noe som til alt overmål passet enda bedre på bilen enn jeg hadde på forhånd hadde trodd! :D

 

Først jekket jeg opp bilen og tok av forhjulet. Deretter løsnet jeg skjermen under hjulbuen og dyttet ut blinklyset.

IMG_9760.jpg

 

Deretter måtte jeg modifisere sokkelen på plasten. Den var som på de andre blinklysene mine, feil dimensjonert. Måtte også kappe bort noe plastræl som hang fast og gjorde at jeg ikke fikk den inn som den skulle.

IMG_9765.jpg

 

Pga at sokkelen på blinklyset også var feil dimensjonert for sokkelen til pæra, måtte jeg lure det til.. Brukte derfor noe som heter quickseal og smørte på grundig i rundt. Lot dette stå å tørke en liten stund.

IMG_9763.jpg

 

Til slutt smurte jeg quickseal under plasten til blinklyset og smekket den fast på skjermen og teipet deretter over med elektrikkertape for å lage press på blinklyset. Får håpe jeg fikk det til ordentlig, det får vi se nå fremover :)

IMG_9764.jpg

 

Ellers har jeg vasket bilen og lugget i bagasjerommet for første gang. Måtte koble den venstre høyttaleren bak for å få lyd, og kom ikke til med mindre jeg la meg i bagasjerommet. Så dermed vet jeg at 190cm og 110kg med mann passer utmerket i bagasjerommet.

 

Har også en plan jeg vil lufte med dere, for å høre hva dere synes og om dere har noen innspill:

Har lyst å bytte slangene i motorrommet med noen i en litt fresh farge som kanskje passer til bilen(blått, grønt etc.), bytte ledningene til tennpluggene i samme farge, lakkere luftfilterboksen og andre ting i motorrommet i samme farge og bytte ut( og lakkere) bremsekalipperene. Noen som har noen innspill?

Volkswagen Passat 1.9TDI

- Volvo 850 2.5L * Solgt

- Mercedes Benz 200E w124 * Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå i det siste gjort lite relatert til en prosjekttråd, men har vasket bilen mye for å få den skikkelig ren, glemt av oljetoppa slik at jeg fylte motorrommet med olje og skiftet som alle andre til sommerdekk.

shithappens.jpg

 

Har ett spørsmål jeg håper noen kan gi meg svar på:

På bildet står vindusviskeren min rett opp. Hvordan kan jeg få den til å stanse der, uten at jeg stopper motoren og skrur av tenningen? må jeg til med ett rele eller noe? Har ikke veldig lyst til å legge ned mange tusen i dette her, bare lurer på om man kan fikse det selv med noen småting :)

merca.jpg

Volkswagen Passat 1.9TDI

- Volvo 850 2.5L * Solgt

- Mercedes Benz 200E w124 * Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Hei.

Nå har jeg montert meg sub for litt ekstra futt bak i gamlekassa! :D

IMAG0119.jpg

 

Suben. 12" Cube sub.

 

IMAG0122.jpg

 

Forsterkeren. Pioneer, yter 2000 watt brokoblet : )

 

IMAG0124.jpg

 

Sammenmontert bak. Litt hengslent lagt til da jeg ikke har skrudd noe av det fast enda :oops: :oops:

 

IMAG0125.jpg

 

Bassboosten montert i midtkonsollen. Synes dette ble jæævlig bra selv, for det er ikke ledninger som vises noe sted etter den!

 

Men så over til noe som ikke er fult så hyggelig.....

 

Var på vei hjem fra skolen i dag og klarte å kjøre inn i rompa på en Mondeo. Dog i gangfart, men fikk en trøkk i fronten på Merca. Mondeoen klarte seg uten skrammer, fordi den var høyere en merca.

 

IMAG0168.jpg

 

Slik så det ut etter at jeg hadde kjørt til sides for å se hvordan skadene var. Avantgarde-grillen er knekt 100000 plasser, grill lista er bulket, festene på lykta er trykt inn og sideblinklyset hang skjevt. Det som kanskje er verst er at sideskjermen har fått seg en ordentlig bøy, slik at den har litt dårlig passform.

 

Men jeg brukte noen timer i garasjen for å se om jeg fikk det noe bedre, og jeg er overaskende fornøyd med resultatet!

 

IMAG0171.jpg

 

bytta til orginal grillinnsats, satte på sideblinklyset(har sprukket og er ett knekt feste, men jeg skal bytte til orginalt når jeg blir frisk) og banket ut bulken i grillramma. For å få dette fint så blir det jo noen kroner.

 

Når jeg får råd bytter jeg derfor ut: Grillinnsatsen, grillramma, hovedlys og blinklysene. I tillegg må jeg få sett på skjermen, og lakkere opp igjen lista på fangeren forran...

 

I'm Out!

 

Stian!

Volkswagen Passat 1.9TDI

- Volvo 850 2.5L * Solgt

- Mercedes Benz 200E w124 * Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kunne sikkert gjort det, men der har jeg alle småspenna! :D

Den er ikke i veien, men heller hendig lagt til! Neste gang tror jeg at jeg skal gjemme den under rattet eller lignende, slik at kunn bryteren stikker ut :)

 

Liten update da:

Har hatt ett lite problem i siste med at den har begynt å være litt tungstartet. Har derfor byttet plugger, noe som ikke utgjorde noe særlig effekt, selv om de gamle var skikkelig ferdige. Har også bytta olje, oljefilter, batteri og luftfilter, så vet ikke om noen grunn til at den skaper seg. Noen tips ? :)

 

Har hatt ett litt større problem også, nemmelig hardykoblingen... Den røk forrige fredags kveld, og da mener jeg røk! Fikk skiftet den i gårkveld. Den nye fungerer utmerket, og bilen er nå på veien igjen, til min store fornøyelse!

Kan dette være grunnen til at hardykoblinga røk mon tro? :D ;

Volkswagen Passat 1.9TDI

- Volvo 850 2.5L * Solgt

- Mercedes Benz 200E w124 * Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ja, kunne like gjerne gjort det, men da slipper jeg å bytte så innmari mye deler for å få det godkjent. En 2.3 er på lik linje med 2.0 en rekke4 og smetter dermed lett inn i motorrommet.

I tillegg til kanskje en kvasskam, eksos og luftinntak så kan det bli morsomt uansett :)

140/150 hester er morsommere enn 118.... :P

Volkswagen Passat 1.9TDI

- Volvo 850 2.5L * Solgt

- Mercedes Benz 200E w124 * Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår