bselmer Skrevet Mars 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 Jeg sliter med å få av reimhjulet som sitter på enden av veivakselen. Har dette foresten noe eget navn/faguttrykk? Se bilde nedenfor. Jeg har prøvd å skru begge veier med både en lang skralle og muttertrekker, men den sitter som støpt. Det jeg lurer på er egentlig: 1. Hvilken vei skal jeg skru? Med eller mot motorens rotasjonsretning? Hvilken vei roterer egentlig motoren? 2. Er det noen som har noen triks for å få opp den bolten? Siter 1989 Mazda B2600 2010 Kia Ceed (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mars 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 På volvo 240 funker det fett å sette på en latmann på bolten, legge den mot rammevangen, gå inn i bilen, og vri litt på tenningsnøkkelen slik at startmotoren går litt rundt.. Vips, så er bolten løs.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MoFoCo Skrevet Mars 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 Varme. Holder sikkert med en gassblåser. Sikkert en fordel få holde igjen motoren på en eller annen måte også så ikke alt går rundt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 Sett bilen i 4 gir, ha en medhjelper inni som drar brekket til topps og presser bremsepedalen til buns mens du står fremme og løsner bolten, går ikke det så vil jeg anbefale deg metoden forklart over her, den funker, men pass på at latmannsarmen er solid nok, ligger støøt og mot noe som tåler kreftene, ett lite nykk på starteren pleier å være mere enn nok. Jeg har jobba noen år som bilmekaniker, og har enda til gode å treffe på en slik bolt som går links, men det kan jo forekomme. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven410 Skrevet Mars 12, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2011 etter bildene å dømme går ikke motoren, men om den gjør det så napp av coilkabel/tilkoblinger... leit om motoren starter når man napper den løs med startmotoren. har løsna flere bolter på denne måten selv... til en annen gang så vil jeg gi deg et lite tips om å løsne bolten i reimhjulet før du demoneterer topplokket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bselmer Skrevet Mars 14, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2011 Jeg fikk den av til slutt. Måte bruke starteren. Den satt så godt at det begynte å ryke av kablene før den plutselig løsna. Siden jeg allerede hadde fjernet toppen så fikk jeg kona til å holde registerkjedet stramt med et kosteskaft så det ikke skulle krølle seg. Jeg burde jo egentlig løsnet bolten i reimhjulet før jeg tok av toppen. Men jeg skulle egentlig bare skifte en sprukket topp og så bestemte jeg meg for å bytte kjede og vannpumpe også når jeg først var i gang. Det er første gang jeg gjør noe slikt så det er jo god læring også. Siter 1989 Mazda B2600 2010 Kia Ceed (konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Mars 15, 2011 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2011 Godt det ordner seg med "standardmetoden". Hvis bunnpanan er nede, så har jeg noen ganger stappa en treplank mellom veiv og blokk for å rotasjonslåse veiven og så løsnet bolten med latmannsarm og rør. Disse boltene sitter av en eller annen grunn alltid noe sykt godt. Det kjipeste er at denne ofte må løses for å bytte registeret på mange biler, men ikke på VW. Der sitter reimhjulet på 4 skruer utenpå drevet til registeret. Litt lettere... :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet Mai 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2011 Den bolten sitter "sykt hardt" fordi de sekundære vibrasjonene i en veivaksling har en lei tendens til å skru opp skruer med tiden.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.