Gå til innhold

Honda Integra Type R

Magnus

Anbefalte innlegg

Originally posted by Pompiuses

Bilen i seg selv er jo svinebillig når du ser på hva du får igjen. Det som er dyrt er trimming på denne bilen. Skal man dra ut nevneverdig mer effekt av motoren bør man gå for turbo. Et bra turbosett havner fort på 40000kr, og det er litt drøyt for de fleste.

Men uansett så har denne bilen så bra ytelser originalt at trimming er egentlig bortkastet spør du meg. Dessuten ødelegger man vel litt av balansen i bilen også. For ikke å snakke om torque steer.....

nei til våren blir det en 1999 Sort Integra Type-R med aircondition som ekstrautstyr (selv om bilen veier 30kg mer dah, men den blir vel litt enklere å selge igjen). Putte på 7x16" Azev felger med original dekkdimensjon på 195-55, samt altezza baklykter. sikle sikle sikle :D :D

oh en runde med tectyl tror jeg jeg spandere på bilen oxo :rolleyes:

nok med effekt?

når blei 196hk nok?

nå veit ikke jeg hva biler du har erfaring med, men min erfaring er at 200hk blir man fort vant til, og man vil ha mer...

eller hva sier du, Eirikoo?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Med original dekkdimensjon 195/55-15 burde vel f eks 205/45-16 el 205/50-15 være mer egnet. 195/55-16 vil øke rulleomkretsen, og speedometeret vil vise feil...

Grunnen til at jeg ikke vil ha bredere dekk enn 195 er dekkstøy. Disse bilene er jo ribbet for alt støyisolerende materiale, og med for brede dekk kan det fort bli slitsomt. Hadde en civic som jeg gjorde dette på og i over 100kmh på grov asfalt var støynivået som å ha en jetmotor midt i trynet. Extremt slitsomt på langkjøring :( Er jo ikke akkurat bare å skru opp stereon heller da. Da blir jo lydnivået enda høyere......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

nok med effekt?

når blei 196hk nok?

nå veit ikke jeg hva biler du har erfaring med, men min erfaring er at 200hk blir man fort vant til, og man vil ha mer...

Har vært borti det mye vil ha mer-symptomet når man først byner å trimme :D Nå er ikke jeg noe mester i psykologi :D men enkel deduksjon :op tilsier at hvis man ikke byner å trimme i utgangspunktet bør man unngå mye vil ha mer-sympomet.

Dessuten er bilen rask nok til å kveste langt dyrere redskap langs landeveien i original stand, og ikke minst på bane :cool: Oxo slipper man å føkke opp den geniale driftsikkertheten til honda oxo hvis man ikke trimmer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Pompiuses

Har vært borti det mye vil ha mer-symptomet når man først byner å trimme :D Nå er ikke jeg noe mester i psykologi :D men enkel deduksjon :op tilsier at hvis man ikke byner å trimme i utgangspunktet bør man unngå mye vil ha mer-sympomet.

Dessuten er bilen rask nok til å kveste langt dyrere redskap langs landeveien i original stand, og ikke minst på bane :cool: Oxo slipper man å føkke opp den geniale driftsikkertheten til honda oxo hvis man ikke trimmer....

javel, spør deg igjen om 200hk er nok jeg, når du har hatt bilen en sund;) lol lol

men jeg skjølnner at du er litt anderledes en meg, nå dekkstøy kommer med i vurderingen når du velger bredden på dekket!

for meg er det helt uvesentlig!! utseende og kjøreegenskaper betyr mye mer!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske så tolerant når det kommer til komfort på bil. Egentlig bryr det meg midt bak så lenge motor, girkasse og kjøreegenskaper er bra. Men etter å ha hatt civicen min 4 år ble jeg virkelig lei dekkstøyen. He snakker vi om virkelig støy. Nesten slik at du ble redd for hørselen din på langkjøring. Å føre en samtale i bilen var også en slitsom affære hvis farten var høy nok.

Med piggfrie vinterdekk ble det hele bedre syns nå jeg da, men mange som satt på syns det fortsatt var mye bråk i bilen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Essex

nok med effekt?

når blei 196hk nok?

Du har et poeng.. :)

Snart er man vel ikke fornøyd før det står en dragster i oppgangen..

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 195/55-16 vil rulleomkretsen bli større enn den originale. Med andre ord vil speedometeret sansynligvis bli mer korrekt, siden det allerede er lagt inn misvisning. Men endrer du dimensjon dramatisk vil speedometeret bli helt tullete...

Dessuten tror jeg du får alvorlige problemer med å finne felger som går inn under hjulbuene. Honda har ganske vanvittige innpress-verdier i forhold til de andre fabrikantene generelt...

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Med 195/55-16 vil rulleomkretsen bli større enn den originale. Med andre ord vil speedometeret sansynligvis bli mer korrekt, siden det allerede er lagt inn misvisning. Men endrer du dimensjon dramatisk vil speedometeret bli helt tullete...

Dessuten tror jeg du får alvorlige problemer med å finne felger som går inn under hjulbuene. Honda har ganske vanvittige innpress-verdier i forhold til de andre fabrikantene generelt...

Speedometer, er det den dingsen som teller km, sånn at vi skifter olje til rett tid? Den som tar all plassen til turtelleren? :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

Du har et poeng.. :)

Snart er man vel ikke fornøyd før det står en dragster i oppgangen..

nei, fy faen, jeg kommer sikkert aldri til å bli fornøyd over en lengre periode. alt nytt er lixom rått med en gang, så blir man vant til det. mye vil ha mer, og har man mer, vil man ha mest...

det er dessverre sånn, koster mye penger det der:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Jeg kjører for tiden en Honda Civic Vti med orginalt 160 hester. Når det gjelder trimming av Honda-motorer er det veldig dyrt. For eksempel må jeg regne med 30-40.000 kroner før jeg bør slenge på turbo. Det er selvfølgelig for å forberede motoren på den ekstra effekten, men også for å forebygge sliteskader på en trimmet motor. Men dette forarbeidet vil også gi en effektøkning på ca 50 hk.

Men det er stort sett bare fantasien og pengeboka som setter begrensninger for hvor langt du kan gå. Hørte om VTi'er i USA som er bremset til over 400 hk. For å ha nevnt det, vi snakker her om en 1,6 liters motor med litt lystgass pluss pluss. Men da anbefalte man å kjøpe en titantopp til den nette sum av 600.000 kroner... Så mye vil ha mer koster fort mye og mer.

Det som er spesielt med Integraen - og forsåvidt Civic'en - er jo at det er forhjulstrekk. Kan tenke meg en Civic med 400 hester og forhjulstrekk, kan bli nokså nervøs å kuske på fullt pådrag. Dermed kan trimmingen like greit gjøres på motsatt vis, ved å minke vekt i stedet for å øke ytelse. Integra er i utgangspunktet ganske ribbet for unødvendig vekt, men det er alltid noe å hente om man går grundig til verks.

Vil også nevne i forbindelse med dekkbredde og støy. Dekkbredden på min er 205, og dette er faktisk i overkant av hva som bør være på denne bilen. Selv med nye gode dekk, har bilen problemer med overvann. Dette er fordi den er for lett, så jeg vurderer å gå tilbake til orginale 195, som ga bedre grep på våt veibane. Honda vurderte å lage en turboutgave av Civic, men det ble ikke noe håndfast ut av det. Men det de kom frem til var at dekk bredere enn 205 eller 215 var upraktisk i en så lett bil. Litt av det samme vil faktisk bli problemet i en Integra, pga at det er snakk om forhjulstrukne biler... bare tenk på det... du vil ha et godt grep fra null som vil løfte fronten, slik at marktrykket blir dårlig og bilen vil spinne...

Men trim i vei på Integraen... en fantastisk morsom bil, som jeg har store planer om å kjøpe...

Tor - som syns livet på 8000 o/min er morsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Bare te og mata på med litt NOS, ligger rundt 10000 kr. Og da med en sinnsyk effektøkning. Så gjelder det bare å ikke bruke det hver dag, for da blir det sinnsykt dyrt og trokke motoren har noe godt av det eller.

:)

- 1995 Bmw E36 325i coupe

X - 1995 VW Golf GTi - Solgt

X - 2000 Toyota Hiace - Gamle firmabilen

X 1995 Bmw E36 318is coupe - Solgt

X 1988 Mazda 626 2.0i coupe - Solgt

-------------Sev/Bergen--------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider