Gå til innhold

Sub med 2 spoler.. hvordan koble

Ranger emnet


Freeman

Anbefalte innlegg

Originally posted by Bisarre

Merke på strømledning spiller ingen rolle... Det er kvadratet på den som er alfa omega...

 

Jepps, men det er himmelvid forskjell på å legge en 50 mm2 Stingerkabel og en industristandard 50 mm2 :D.

 

Der Stingern er myk som et siv og lett å legge så er andre kabler stive og jævlige å hanskes med.

En betaler litt for dette også, i tillegg til ypperlig isolering og selvfølgelig topp kobberkvalitet ;)

 

Bare etpar hint om hvorfor disse kablene tross alt koster litt...

 

Bisarre: Skjønner at du vet dette, men mulig andre ikke tenker over denne biten :)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
Merke på strømledning spiller ingen rolle... Det er kvadratet på den som er alfa omega. 22mm2 til 1500watt (+kanskje en forsterker til...), er for lite. Personlig ville jeg brukt 50mm2, når du snakker så stor effekt.

Når det er snakk om strøm til forsterkere, er det en god regel: Det er ikke noe som heter for stort. For lite er et problem.

 

Bruk en polsko hvor du får plass til alle ledningene. Bruk like tykk ledning fra batteri til chassis... Husk at den er med i kretsen den også.

Bytt gjerne ut ledningen fra dynamo til batteri også... Så får du hentet ut litt høyere spenning og ampere fra den.

Koble kondensatoren så nærme den største forsterkeren som mulig. Da får du god sparkehjelp.

 

Bra innlegg.. Det er nemmelig som det blir skrevet. For liten kabelstørrelse er veldg utslagsgivende, spesielt når du skal trekke en kabel på 3-4 meter som skal frakte 100A og vel så det.

Andre viktige momenter... Ikke spar penger på småtteri som kabelsko.. Du har sikkert lagt ut 15-20, kanskje 50 tusen på anlegget, da har du råd til en av de mer viktige tingene som kan gjøre stort utslag på hvordan lyden bli.. Vil du ha masse støy, jordingsfeil, kanskje overslag? Da kjøper du billig å kommer igjen å syter om det her... :)

 

Kabler og tilkoblinger har "indre motstander" som vi kaller det i elektronikkens verden. Hvordan? De forskjellige metallene leder ikke strøm like bra.

 

Eksempel.. Resistansen i forskjellige ledere med lengden 1meter og tverrsnittet 1mm^2, utifra at temperaturen er 20grader ;)

Kopper = 0,0175 ohm

Aluminium = 0,030 ohm

Sølv = 0,016 ohm

Gull = 0,023 ohm.

 

Dette høres lite ut, og det er det. Men dette er ut ifra at kabelen bare ligger der uten belastning. Når man kobler på spenning og en forbruker, vil den indre motstanden i kabelen mangedobbles etterhvert, og du kan risikere varmegang, mer motstand, støy i anlegget osv...

 

En 350meter lang kopperleder med tverrsnittet 4mm^2 har en resistans på... R = 0,0175ohm*(350/4)=1,53ohm..

 

Så lang leder har noen neppe i en bil allikavel, men det skal så lite til for at du kommer opp i like dårlig motstand om du bruker størrelser som er underdimensjonert. Det gjelder i hele strømkretsen som anlegget bruker... Fra plusspol, til forsterker, til chassis, til batteri.. Gjerne fra\til generatoren om du vil.

 

Ikke spar på hundrelapper, ender ofte i at en må ty til dyrere ting etterhvert allikavel siden en feilberegnet.

 

Til enhver cd-spiller ville jeg ha brukt minst 1,5mm^2 siden folk som oftest kobler til høyttalere på den. Både jording og pluss.

Til enhver forsterker over 1000W ville jeg ha bruk 50mm^2.. Du vet aldri nårtid du vil oppgradere til en større, å da ligger det allerede en super kabel der til gjenbruk, dessuten er du garantert å stryke den fra lista om du får problemer.

Batteri til chassis, Minst 20mm^2, gjerne 50mm^2 siden du har lagt det opp til forsterkeren.. Standard er 10mm^2 tar jeg ikke feil. Minst 20mm^2 til generator, pluss og minus...

 

Tommelfinger-regel...

Styrestrømmer har bare svak strøm, så der er ingen behov for mer enn 0,75mm^2.. 1,5mm^2 om du heilgarderer deg.

Strømmen til forbrukere er sterkere, oftest. Da finner du ut hvor mange watt forbrukeren er(står oftest på den), du vet bilen er 12Volt, da får du regnestykket... Watt/12Volt = Strøm.. F.eks

 

1500W (nevnt ovenfor...) / 12 Volt = 125Ampere.

Sikring ville jeg ha brukt rundt 140 Ampere... 130, om jeg var lutblakk. Lagt opp kabel som prioriterer null varmegang og nærmest null spenningstap i forhold til forbruket... 50-60mm^2 bare for å sette prikken over I'en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
nå har jeg en tospolet sub på 4 ohm på hver spole. denne har jeg på en monoblokk. jeg har seriekoblet den nå og det spiller bra.. hva eller hvilken forkjell vil jeg merke om jeg paralellkobler?

 

paralellkobler du 4ohm subben din med 2 spoler får du subben til i 2ohm..og vist monoblocka tåler det ville jeg kobla den i 2ohm fks...

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår