Gå til innhold

Hva bør en se etter ved kjøp av Golf II?

Ranger emnet


nzn

Anbefalte innlegg

Hva bør en se etter ved kjøp av Golf II?

 

Er sikkert skrevet tråder om dette emnet før, men jeg finner ingen ting. Så en link til en gammel tråd, eller en side hvor jeg finner info ville vært fint. Evt. om noen hadde orket å gi en oversikt over hva jeg bør sjekke om jeg kjøper meg Golf.

 

mvh, Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Golf 2 :)

 

Først må du velge deg ut hva slags golf 2 du vil kjøpe, for så å tenke pris.

 

Fordi en kan få en fin golf 2 1.6l forgasser til 15000kr +/-, men en gti 16v må en gjerne betale 20-30000kr +/- for å få fin.

 

Men plagsomme feil som kan komme opp med golf 2 er jo rust under kanalene og ellers der det er vanlig. Rust er kjedelig arbeid.

 

Har du planer om å style golfen, ville jeg valgt en 88modell eller nyere, pågrunnav dørene. De blei endret til å ha hele vinduer og ikke den trekanten i nederste foran ved speilet. Kjøper du 90modell eller nyere (ble laget tilogmed 1992) så for du annerledes fangere som ofte blir kjøpt inn om ikke velger old school eller rs stilen.

 

Motorer du har å velge mellom er:

1.6, 1.8, 1.8i 8v, 1.8 16v

Det finnes flere, men skal lete lenge etter f.eks en rally med G60 motor.

 

Forsikringa øker med motoren.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn på golvet om det er fukt, sjekk i brønnen om det er vann\fukt!!!

Sjekk om det er lite olje,hør om den tikker.

Sjekk dekkene er de slitt inne\ute på sidene skyldes det feil hjulstilling osv.

Rust rund frontruten, hjulbuene,motorfestene,opphenget til støtfangerene, osv.

Hvor langt den er godt.

 

Må bare sjekke om alt og for all del prutt:)

:D

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare nevne noen ting som har røket på min og andre ting som kan virke som er VAG problemer.

 

*Rust i Travers

*Vindusheis

*Dørhandtakene

*Om vifta går på alle trinnene ( enkel feil, men kan pruttes på )

*Hjullager

*Clutsj lager (spess på 4 trinns kasser)

Løse seter

Rust i hjulbuer og kanaler

Prøv å start den kald. Mye juks på gassere der.

 

Ikke minst de andre tingene som er nenvt over.

 

* Disse hadde jeg på min bil

Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges!

AutoDB AD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster meg bare på her å sier at du må sjekke at det ikke er vått noen plass i bilen - kjenn på gulv - rundt eventuell takluke - og nede på alle dørtrekk. En golf kan leke omtrent 100 plasser er min erfaring... Mye å prute på - lett å fikse som regel.

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn ut hvor lenge siden reg.reim og clutch er bytta. hør etter slitne hjul-lager. som nevnt, sjekk for all del etter fukt, det kan være pes å bli kvitt. sjekk så alle vanlige ting funker, blinklys, vindusspyler, vifte, viskere osv.. ofte enkle ting å fikse, men fine ting å prute på.

 

til slutt, tenk ekstra på dyre ting.. motor og lakk, finner du noen med pen orginal lakk og lav km.stand bør du sette den høyt på lista. har du lite penger å legge i bilen, vil jeg også anbefale og finne en med felger du liker, så du slipper å blåse masse penger på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust:

Tankpåfyllingen, hjulbuer, under bakluken hvor kablene går inn i bilen, takluken om den har, kanaler og dørk.

 

Sjekk hjullagre forann og bak, hør etter ulyder og kjenn etter stor bevegelighet på hjulet.

 

Tannstaget, presis styring?

 

sving helt over på f.eks en p-plass. Dektekte drivledd kan gi ulyder.

 

Lett å få i gir, slitte overføringer? Raper den på noen av girene, slitte sync-ringer?

 

Clutchen, rykker det og napper når du tar løs kan den være glassert, eller skadet av olje.

 

Bremsene, pedalen skal ikke i dørken før det i hele tatt begynner å skje noe.

 

Motoren, se etter lekkasjer rundt toppen. Spør om reg-reim er byttet. Klaprer ventilene mye, evt. hele tiden?

 

Brekket, klarer nok ikke å låse hjulene på asfalt men på grus kan du teste.

 

Slarke i dørhengslene, henger dørene?

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

 

Tror jeg skal gå for en Golf, sikkert en bestefarkjørt >87, 1.6 med lav. km som er i god stand. Gjør meg ingenting om bilen ikke har noe særlig til motor, bare jeg slipper å skruve så meget. Har så og si null. peil på skruving.

 

Får nok lappen neste torsdag, og kjøper mest sansynlig bil innen noen mnd, må bare vente til jeg finner et fint eksemplar i Bergensområdet. Har rundt 15-20k å bruke på den, det bør vel holde om jeg finner et greit tilbud?

 

mvh, Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et tips. IKKE kjøp prosjekt bil hvis du ikke har mange timer og tid til å drive med sånt. golf er en bil som ofte er ungdomskjørt. så finn en som gjerne er konekjørt og lite rust.

 

sjekk hos din lokale vw forhandler også. finn ut litt historie på bilen. har en kompis som kjøpte 16v nå. den var skrudd tilbake minst 80k. det er mye.

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

*85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt.

*84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på rust under kanalene - er på min andre golf og er rust samme plassen der.

 

Sjekk rust under opphenget til bakfangeren - begge mine golfer var rimelig uggne der. Traversen er vel kanskje også vanlig at ruster - tror det skal være en plate under der orginalt men jeg har aldri sett den. Rusthull under batteriet har jeg også hatt på begge golfene.

 

Og for all del - krev å få starte bilen iskald - helst på en kald vinterdag :D - gasserne er ikke noe særlig når de har gått en stund. Sjekk vokstermostaten og choken, vokstermostaten skal dytte inn en "knapp" på gasseren når den blir varm - du kan sjekke dette med å se på gasseren når bilen starter - evt kjøp haynes boka for å se hvordan du sjekker dette. Pass på at denne er i orden ihvertfall :D - er noe dritt å skru på de...

 

Hvis selger nettopp har kjørt bilen kom tilbake en annen dag.

 

Dørene på to dørs henger alltid når bilen har gått et par hundre tusen men dette kan du fikse rimelig lett - noe å prutte på?

 

Sjekk om varmeanlegget går på alle trinn som sagt tidligere i tråden, skal visst være lett å fikse men jeg har aldri fått ut fingern :D

 

Hvis bilen har soltak kjører du den i en vaskehall - da får du testa om dette er tett... Første gang jeg kjørte min i vaskehall blei jeg søkkvåt.

 

Vær på vakt etter vond lukt bilen - hvis bilen er fuktig så blir det ofte litt ekkel mugglukt :D

 

Hvis selger er hyggelig tar det 5 min å ta av setet og gulvtrekket for å sjekke for fukt - når du først skal kjøpe nytt og ikke er glad i å sveise er jo dette en billig forsikring. (5mm umbraco + en evt en skrue bak setefestet og så tar du setet av skinnene)

 

Ta nøkkelen og sjekk at alle låsene funker. Jeg har hatt kødd med tre av seks låser...

 

Dette er min spesifikke golf2 erfaring - i tillegg kommer vel alt det andre generelle biltekniske som hjullager, dempere, lys osv osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LilleGud

ikke for å hakke på meg 2/3 av forumet. men ... noe annet ? :rolleyes:

 

dette er jo ting man burde sjekke uansett bil man kjøper da. sånn generelt. men noen bilmerker er det mindre av og oftere penere brukt en mange golf'er. men alt som er nevn i tråden her burde sjekkes på alle biler man kjøper uansett.

Prosjekt Rolfsburg

-87 Golf Gti 16v

*85 Golf gti, stylet, kjørt, solgt.

*84 Golf gti. ublidt møte med kong vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår