Gå til innhold

Firkantet sub VS. rund sub?

Ranger emnet


turpa123

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvordan de står i forhold til ett rundt element. Men en kompis av meg har en firkanti kicker som spiller sykt bra.. Så kan virkelig anbefale å prøve en sånn! :)

Har selv en pioneer ts 3004 som jeg er kjempe fornøyd med. Er 12"..

___________________________________

-VW Passat 1.9tdi 4motion 05

-Ford Mondeo 2.0 stv

-Access 250sp 07

-Polaris Rmk 800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er kresen på lyd, så velg noe annet, hvis ikke - go for it.

 

Har av erfaring funnet ut at Kicker L5/7 osv er litt tungdrevet. Ikke mye slaglengde, og bør helst være i portet kasse.

 

Lager bra med dunk, men om det er noe særlig til musikkbruk vil jeg ikke si.. Men det er bare hvis man er kresen på lyd da. Synes også at de koster mer enn det smaker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Parkway her. Og dersom du alikevel bestemmer deg for Kicker L5/L7 og bygger en lukket kasse for å få det litt mer audiofilt (les lydmessig korrekt), så vil du trenge meget kraftig forsterkeri for at det vil spille middels bra..

 

Det er en grunn til at det kun finnes ett fåtall firkantbasser på markedet, runde element er bedre.

Subaru Impreza WRX STI 2001 Nå bremset til 400hk på hjula...

Mazda 6 2.0 2005 Familiebilen

Skoda Octavia vRS2 2006 Solgt

Audi A6 1.8TQ Avant 2001 Solgt

Skoda Octavia vRS1 2000 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
s� enkelt er at du har mere membran areale p� en firkantet basser enn en rund;)

 

Noen som har lest p� reklamen til Kicker?

 

Jeg har tilfeldigvis en Kickerkasse her hjemme, med 2*10". De er rikig nok 28cm(mer enn 10") fra hj�rne til hj�rne diagonalt, men ikke p� midten, der er de 22,5cm.

 

En runding er like lang alle veier.(diagonalt)

 

Areal for firkant = A = s * s i dette tilfellet A = 22,5cm * 22,5cm = 506cm2

 

Areal for sirkel = A = pi * r * r = som i dette tilfellet A = 3,14 * 12,7cm * 12,7cm = 506cm2.

 

Konklusjon, de er like store.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har du gjort feil ;) du har tatt diameteren og ikke radien ;)

 

arealen av en firkant er jo høyde x bredde. feks 20 x 20 = 400cm2

 

Areal = p · radius · radius f.eks 3.14 x 10 x10 = 314 cm2

 

så arealet av en firkant er alltid større enn arealet av sirkel med samme diameter ;)

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har du gjort feil ;) du har tatt diameteren og ikke radien ;)

 

arealen av en firkant er jo høyde x bredde. feks 20 x 20 = 400cm2

 

Areal = p · radius · radius f.eks 3.14 x 10 x10 = 314 cm2

 

så arealet av en firkant er alltid større enn arealet av sirkel med samme diameter ;)

 

helt riktig, som sagt, mulig jeg var litt trøtt ;) synes det var noe alvorlig rart med stykket :p Men Kickerne er fortsatt 11" i diameter, og 10" suben er bare 10", så Kickerne er mindre i areal kontra tommer diagonalt.

 

Rett på regnestykket og som du ser er det like stort membranareale.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis diameteren er den samme vil alltid den firkanta være større.

 

med de regne stykkene tok jeg i utgangspunket at både den runde og firkanta har en diameter på 20cm, og som du ser da er den firkanta 86cm2 større enn den runde

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig, fordi som du ser, så er 10", 10" diagonalt alle veier. Firkanten vil bare være 10" diagonalt fra hjørne til hjørne. Altså den "taper" lengde på sidene.

 

Dette har jeg jo til og med vist i regnestykket, der firkanten er 11"(!!!!!!!!).

 

picture.php?albumid=37&pictureid=332

 

Som du ser, en firkantsub som er 10" diagonalt, slik som runde subber, har mindre areal. For at en firkant sub skal ha like mye membranareale som en rund sub, må den også nødvendigvis være større enn 10" diagonalt. Noe Kickersubbene også er, som jeg har nevnt tidligere så er Kicker sine "10"" egentlig 11" eller 28cm om du vil.

 

Edit: Egentlig ganske meningsløst å sammenligne to forskjellige figurer, da de følger forskjellige matematiske formler.

Endret av user_name
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det siste eksemplet ditt TransMedia, så er jo firkanten LITT større diagonalt enn den sirkelformede, er jo det jeg har prøvd å si hele tiden. Er jo også her det jeg sier om at å sammenligne firkanter med sirkler blir litt tullete, fordi de følger helt forskjellige matematiske formler.

 

Vet du bare gjør det for å kødde litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, tror vi har detti veldig offtopic nå jeg :P hehe. vi har tenkt på hver våres figur vi ;) men har vel ikke noe og si lyd kvalitet messig vel om den er rund eller firkantet? ville for min del ikke kjøpt kicker, får mye bråk for pengene men er ike akkurat noen SQ. finnes mange bra alternativer

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår