Gå til innhold

Audi A6 2,5 TDI Q 2001 180hk tip.

Ranger emnet


andyskog

Anbefalte innlegg

Er inne på tanken på å bytte til en bil med 4-hjulstrekk.

Har i den forbindelsen forvillet meg innpå tanken på overnevnte bil.

 

Men etter noe lesning rundtom på nettet blir eg jo litt usikker på hele bilen.

 

Ser jo ut til at mange sliter med disse? Er det tilfellet? Andre kjører jo problemfritt både 2- og 300 tusen km....

 

Bilen eg har vurdert har byttet det meste, kammer, turbo, reg reim, strammere, osv

Har skjønt at dette ikkje betyr allverden dersom det først er ein mandagsbil...

Og, eg har selvsagt lyst å chippe denne, hvordan er det, er det merkbar forskjell med chip i disse, og hvordan er automatkassen mtp dette?

 

Opplever at det er veldig ulike oppfatninger av disse bilene, kva bør eg sjå etter om eg ser nærmere på denne bilen?

Er det bare å styre unna disse, eller finnes det gode eksemplarer også?

Føler ikkje det er så mange andre biler i klassen som appelerer til meg...

 

Da blir alternativet sansynligvis A4 1,8t mest sannsynlig uten Quattro, men med en ekstra ytelse...:partyon:

Ønsker tilbakemeldinger fra dere som gjerne kjenner til Audi bedre enn meg...

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver, de aller fleste kjører bilen flere hunde tusen uten problemer, disse hører vi lite ifra. De som derimot har hatt problemer hører man MYE ifra!

Som blant de fleste bilmodeller så finnes det "mandagsbiler", også i dette tilfellet. Flere har problemer med nedslitte kammer, noe som like mye skyldes dårlig olje som dårlig stållegering i kammene. Det finnes nye kammer med annen legering der man prøver å kopanserer for manglende smøreevne i oljen (longlife), flere har god erfaring etter kambytte, andre ikke. For de med dårlig erfaring, ble motoren innkjørt etterpå med en olje som passer til innkjøring, eller ble det fylt på longlifeolje og så tut kjør? Bare en tanke.

Når det gjelder automatkassen så kan nok de aller fleste havarier her tilskrives for sjelden oljeskift. Ja, det var noen guruer i VAG-konsernet som påstod at man ikke trengte skifte olje på automatkassene, erfaring viser at de tok grundig feil.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver, de aller fleste kjører bilen flere hunde tusen uten problemer, disse hører vi lite ifra. De som derimot har hatt problemer hører man MYE ifra!

Som blant de fleste bilmodeller så finnes det "mandagsbiler", også i dette tilfellet. Flere har problemer med nedslitte kammer, noe som like mye skyldes dårlig olje som dårlig stållegering i kammene. Det finnes nye kammer med annen legering der man prøver å kopanserer for manglende smøreevne i oljen (longlife), flere har god erfaring etter kambytte, andre ikke. For de med dårlig erfaring, ble motoren innkjørt etterpå med en olje som passer til innkjøring, eller ble det fylt på longlifeolje og så tut kjør? Bare en tanke.

Når det gjelder automatkassen så kan nok de aller fleste havarier her tilskrives for sjelden oljeskift. Ja, det var noen guruer i VAG-konsernet som påstod at man ikke trengte skifte olje på automatkassene, erfaring viser at de tok grundig feil.

 

Ja, da har du litt samme oppfatning som meg trur eg. Desverre veldig dyrt for de som har hatt en mandagsbil, men slik eg har forstått det er det jo mange som er meget fornøyd med en kraftig bil og sprek motor. Veldig greit å få litt tilbakemeldinger ang biltypen gjerne fra de som er fornøyd også. Har selv vært uheldig med en mandagsbil fra Opel, og på grunn av den så "hater" jo eg Opel, men det blir jo feil å dra alle Opel under samme kammen, og ja, eg skriker jo høyt når det er noe som feiler, og når det virker er det bare som forventet, slik det skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De 2,5tdi som har A som første motorbokstav har de dårlige kammene og vanlige vippearmer. De med B som første motorbokstav (stortsett fra 2003) har bedre kammer og rullevippearmer.

 

Om kammer byttes på en A utgave , og det byttes til orginale kammer, så er disse av bedre legering enn de som var fabrikksmontert, men man får ikke rullevippearmer uten å bytte til nye komplette topper.. Alle nye orginale topper har rullevippearmer om de kjøpes på vag delelager."

 

Alltså en 2,5tdi med A som første motorbokstav selv med nye kammer med bedre legering er ikke så bra som en som enten har fått nye topper av nye typen eller en med B som første bokstav da disse har rullevippearmer som sliter mye mindre på kammene" skrevet av en dyktig audi mekaniker på audi-forumet

 

Ville personlig aldri kjøpt en slik bil visst jeg ikke hadde peiling på å skru.

Drar du "gull rekka" her snakker vi om 150-200k på verksted for å få den kjørbar igjen. Er du instillt på bilen så gå for en annen motor. :)

 

I tilegg til kammer er den kjent for problemer med dieselpumpe, turbo og en automat kasse av kjeks. (mange er også plaget av oljelekkasje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår