Gå til innhold

Touran 04, spørsmål ang. slitedeler

Ranger emnet


johnkanon

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en eldre Touran 2004 TDI, som har gått 277000km ca.

Den har oppført seg eksemplarisk!

 

 

Men til det jeg lurer på.

 

*Har plutselig blitt litt vansklligere å starte, dvs må gi litt gass når jeg vrir nøkkelen ellers så tar det litt tid før den starter, er dette Batteri eller "bank i bordet" starter motoren?

 

*Har også fått en ulyd i fronten, høres ut som hjula skraper i hjul buen, var på verksted i sverige for en stund tilbake, da sa de at hjul lagerne foran var litt slitt med ikke noe å bekymre seg over, har dette eskalert? kan det være grunnen.? Hva trenger man for å bytte hjulager egentlig?

 

*Dynamoen som jeg byttet i vinter,var H*#*! å bytte, noen som har en step by step guide som kunne gjort jobben enklere, sleit veldig med at reg reima var stram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vanlig feil når bilen er treg å starte er dårlig startmotor eller dårlig jordingspungt (jordinga nær starteren.)

 

Dynamoen er jo sinnsykt lett å bytte. Profilreima (IKKE reg. reima....) får du av ved å bruke en 16mm fastnøkkel på strammern, dra fastnøkkelen mot deg når du har kjeften på nøkkelen på strammeren. Hekt av reima, skru ut 2stk 13mm bolter som holder dynamoen, samt ledningene.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig feil når bilen er treg å starte er dårlig startmotor eller dårlig jordingspungt (jordinga nær starteren.)

 

Dynamoen er jo sinnsykt lett å bytte. Profilreima (IKKE reg. reima....) får du av ved å bruke en 16mm fastnøkkel på strammern, dra fastnøkkelen mot deg når du har kjeften på nøkkelen på strammeren. Hekt av reima, skru ut 2stk 13mm bolter som holder dynamoen, samt ledningene.

 

Hvor sitter egentlig starter motoren og hvor vanskelig er det å bytte den selv?

 

Når det gjelder det dynamo bytte, hvor sa du den "strammern" er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru ut luftfilterboksen ( en skrue, 5mm umbraco) og se neddover. Der er starteren. Sitter med 2 stk 18mm skruer.

 

Strammeren sitter like ved dynamoen. Strammern har ett hjul på seg som presser ned reima. Når du ser hjulet ser du nok også braketten som du kan dra tilbake for å lette trykket på hjulet som presser ned reima. :)

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er vond å starte, ville jeg begynt med å sjekke glødinga. Glødepluggene blir slitt med årene, og da blir det veldig vanskelig å starte etterhvert. Tett dieselfilter kan også være en synder.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er vond å starte, ville jeg begynt med å sjekke glødinga. Glødepluggene blir slitt med årene, og da blir det veldig vanskelig å starte etterhvert. Tett dieselfilter kan også være en synder.

 

skal sjekke dette, tror det går ann å få disse til en ganske alright pris...batteri er faktisk dyrere :9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JChE: Det er ikke defekt glødeplugger som gjør bilen tungstartet når det er såpass mildt ute, trenger ikke gløde da.

Veldig kjent feil er at starteren drar rundt for treigt, selvom batteriet er 100%. Om starteren drar rundt med under 280rpm er bilen treg å starte. Somregel må startern byttes, men i enkelte tilfeller er det jordingspungtet som er irra.

 

 

john: Det stemmer. Tapp med ett lite hull i, så du kan stikke inn ett 4mm bor for å låse strammern i slakk posisjon når du har slakka den helt med fastnøkkelen.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår