Gå til innhold

Audi 100, 1993 modell. 2,3liter. Får ikke opp turtall, dør ut.. hva er galt??

Ranger emnet


audi1

Anbefalte innlegg

hei! Har i det siste fått problem med bilen min, motoren er 2,3l 10ventileren.

 

Den sto ganske lenge på tomgang en dag, da lyste kjølevæskelampa. Jeg kjørte inn bilen og brydde meg ikke noe mere. Neste gang jeg skulle starte den opp fikk jeg så vidt turtall, bare så vidt jeg får til å holde den gående. Et par ganger har jeg fått til å holde den i gang leeeeenge, og etterhvert fått litt turtall, men det er fortsatt ikke noe bra drag i bilen. Nå får jeg ikke opp turtall lengre eller. Fikk hjelp av naboen som er mekaniker. Han mistenkte bensinpumpen, men det var riktig trykk. Vi prøvde også å skifte plugger siden de var veeeldig nedsotede pga att den så sto så lenge på tomgang... utgjorde ingen forskjell det heller. Har liksom gått tom for ideer om hva som kan feile den? Derfor håper jeg VIRKELIG dere har noen tips til meg!

 

HJELP :(

 

- Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lite kjølevann var/er det på motoren? Virker kjølevifta for radiatoren?

Ikke enkelt å komme med konkrete ting i dette tilfellet, hadde vært noe enklere å hatt bilen foran seg ;) Men først av alt. Sjekk grundig gummislangen mellom mengdefordeleren og innsuget for hull eller sprekker. Sjekk også slanger i tilslutning til denne. som veivhusventilasjon, tomgangsregulator.

 

Hjelper ikke dette så må du må jo bare begynne et sted for å eliminere. Sjekk timing på registeret at det ikke har skjedd noe der. Kompresjonstest? Siden du skriver at pluggene var nedsotet så betyr det at bilen for nok bensin, er da lite trolig dette skyldes falskluft. Hva var målt bensintrykk forresten? Har du sjekket at alle sylindrene er med? Kan være at bensinmengdefordeleren har tatt kvelden.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få lest ut feilkoder?

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier kjølevæskelampa lyste, men du svarte ikke Quattro73 på hvor mye kjøleveske det var igjen. Har motor kjørt varm pga for lite kjøleveske?

 

Bilen hadde normalt med kjølevæske, og så sto den lenge på tomgang. Lampa lyste og jeg kjørte bilen inn i garasjen. Den ble ikke startet opp før 2 uker etterpå og da var kjølevæska under minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår