Gå til innhold

gjennomkjøring forbudt/ høyre regel

Ranger emnet


clone

Anbefalte innlegg

jeg kjørte ned veien å fikk en bil som kom ut av gjennom kjøring forbudt på min høyre side, som kjørte ut i veien. jeg klrte ikke å stoppe da det endte med at jeg kjørte inn i bilde framme. spørsmålet er

 

Hvor finner jeg loven om gjennomkjøring forbudt regelen/loven. har lett hele veitrafikkloven, men finner ikke noe om gjennom kjøring forbudt.

 

snakket med en trafikk lærer og han sier at man ikke har høyre regel for biler som kommer ut av en gjennomkjøring forbudt siden denne veien er kun beregnet som en forlengelse av avkjøringen til de 2 husene som ligger der.

 

hun kom i tillegg kjørende gjennom den noe som hun ikke hadde lov til.

 

svar mottas med stor TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis noen lurte fant jeg loven.

 

§ 7. Vikeplikt

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

 

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

 

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

 

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

 

Kjørende som vil inn på eller

 

 

denne trur jeg blir å svi litt for hun som påsto at jeg hadde vikeplikt for henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

... På papiret har du rett, men i praksiss kjørte du på henne (om jeg leste rett).

 

Men uansett, hvordan gikk det? Håper selvfølgelig på at slike sjåfører ikke får beholde førerkortet :) Vi har trafikkreglene for en grunn!

2001 - Toyota Rav4 2.0

1992 - Honda Civic (sedan)1.5 LSI (solgt)

1994 - Citröen Xantia 2.0 (solgt)

1995 - Citröen Xantia 1.8 (vraket)

1984 - Opel Ascona, 1.3 (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt for alle som kommer på en vei fra høyre. Det spiller ingen rolle om det er gjennomkjøring forbudt, parkering forbudt, røyking forbudt, fisking forbudt eller tomgangskjøring forbudt. Det finnes bare tre unntak som kan oppheve vikeplikten din for trafikk fra høyre:

 

Skilt (f.eks. forkjørsvei).

Trafikklys.

Politi som dirigerer.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt for alle som kommer på en vei fra høyre. Det spiller ingen rolle om det er gjennomkjøring forbudt, parkering forbudt, røyking forbudt, fisking forbudt eller tomgangskjøring forbudt. Det finnes bare tre unntak som kan oppheve vikeplikten din for trafikk fra høyre:

 

Skilt (f.eks. forkjørsvei).

Trafikklys.

Politi som dirigerer.

 

erhm... rundkjøring? :tannløs:

-03 Golf 1,9TDI
-97 Vectra B 1,8 (hugget med øks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår