TiNy Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Flere bilblader oppgir 0-100, toppfart, motoreffekt osv, på bilene som er omtalt i artikler. Max Power oppgir mye slik informasjon, og ikke rent sjeldent ser man overstylede biler med 1.4 liters motor som gjør 0-100 på 9 sekunder osv. Det tar jeg ofte med en klype salt. Er det flere enn meg som savner at biler veies og at vekten blir oppgitt sammen med alle andre opplysninger? Siter 2001 BMW 525iAT x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320cab Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Originally posted by TiNy Flere bilblader oppgir 0-100, toppfart, motoreffekt osv, på bilene som er omtalt i artikler. Max Power oppgir mye slik informasjon, og ikke rent sjeldent ser man overstylede biler med 1.4 liters motor som gjør 0-100 på 9 sekunder osv. Det tar jeg ofte med en klype salt. Er det flere enn meg som savner at biler veies og at vekten blir oppgitt sammen med alle andre opplysninger? JA!!!!! Siter 96' Ford courier (2 stk) Nesten solgt - 95' 320i cab x- 93' 318iA x- 94' Peugoeot 306 Member of Bmw Car Club Norway www.bmwccn.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
osbekken Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Enig her. Vekt på bilen er jo etter min mening temmelig viktig. Lav vekt på rett sted! Hvor mye av vekta er på forhjula, og hvor mye er bak? Forresten, å lette en bil er kanskje den beste trimminga man kan gjøre...? Siter '88 Porsche 944 Turbo S Silver Rose Porsche Club Norge Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jostein Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Endelig en som har skjønt poenget!:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Finnes det andre blader enn EVO som faktisk har skikkelig med teknisk info? Kan ikke si jeg vet om noen andre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kid-A Skrevet Februar 25, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2004 Pleier kun å spørre etter vekt når jeg lager reportasjer hvis bilen er vesentlig trimma eller letta. Og det er slett ikke alltid eieren vet hva den veier... Å kjøre en bil på vekta i forbindelse med skriving av en reportasje kommer neppe bilbladene til å begynne med... Jeg skriver alltid kilden for effekttall og prestanda (om det bare er eieren som anslår, eller om han har det svart på hvitt og hvem/hvordan som har målt det) Mange journalister tar ikke med kilden, og enkelte blader redigerer bort slikt for å spare plass i bladet... Kom gjerne med synspunkter på hvordan dette kan gjøres bedre :) Siter Prosjekt: BAD'ROC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TiNy Skrevet Februar 26, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Jeg mener at vekten er essentiell i alle bilsammenhenger. Prestanda, kjøreegenskaper osv. Vekter finnes jo "overalt". Jeg synes det er merkelig at seriøse tester / reportasjer ikke tar for seg totalvekt og vektfordeling. Det er en naturlig del av spesifikasjonene til bilen. Det er mye annet redaksjonelt søppel som burde vike plass for tekniske data. Samtidig etterlyser jeg at det det kommer en "standard" for hvilke spesifikasjoner som skal listes opp i bilblader. Min mening. Siter 2001 BMW 525iAT x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kid-A Skrevet Februar 26, 2004 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2004 Originally posted by TiNy Vekter finnes jo "overalt" ? Jeg synes det er merkelig at seriøse tester / reportasjer ikke tar for seg totalvekt og vektfordeling. Det er en naturlig del av spesifikasjonene til bilen. Enig når det gjelder nybiltester og kraftig trimma/letta biler Originally posted by TiNy Det er mye annet redaksjonelt søppel som burde vike plass for tekniske data. Enig, for hardcore bilbladlesere er dette viktig. Men redaksjonene prøver nok å gjøre "alle" til lags ;) Samtidig etterlyser jeg at det det kommer en "standard" for hvilke spesifikasjoner som skal listes opp i bilblader. God tanke, men de fleste bladutgivere er opptatt av å være forskjellig fra konkurrenten. Bra synspunkter, men jeg tror ikke du vil få noe særlig av dette oppfylt - dessverre :( Siter Prosjekt: BAD'ROC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TiNy Skrevet Februar 27, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2004 Vekter finnes ved alle grustak/knuseverk, langs E-6 osv. Ingen umulig oppgave. Jeg skjønner at jeg sansynligvis ikke får det slik som jeg vil, men vekt og vektfordeling er viktig, og derfor ba jeg dere om å si deres mening. Jeg synes det er fint at du Kid-A svarer på dette, fordi du er i bil-journalist miljøet. Kjekt å vite hva bransjen mener om dette. Siter 2001 BMW 525iAT x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TiNy Skrevet Oktober 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Tar opp igjen denne etter lang tids hvile. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor blader og magasiner ikke skriver om vekt og vektfordeling!! :( Som nevnt over er det svært interessant i forhold til kjøreegnskaper og prestanda. Jeg mener vi burde gjøre opprør, og kreve at alle bilblader tar med dette!! Hva synes du? Siter 2001 BMW 525iAT x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DiscoLars Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Helt klart. Riotfight! Aaaaaaaaarrgggh!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nomix Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Helt enig. Den mest fullstendige gjennomgang jeg noen gang har lest i et bilblad leste jeg faktisk i Auto Motor og Sport. Siter Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JHS Skrevet Oktober 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2005 Vekter finnes ved alle grustak/knuseverk, langs E-6 osv. Ingen umulig oppgave. Jeg skjønner at jeg sansynligvis ikke får det slik som jeg vil, men vekt og vektfordeling er viktig, og derfor ba jeg dere om å si deres mening. Jeg synes det er fint at du Kid-A svarer på dette, fordi du er i bil-journalist miljøet. Kjekt å vite hva bransjen mener om dette. Er ikke alltid like lett for hvem som helst og dure inn på en vekt og låne da. Mange er faktisk også stengt av utenom åpningstider. Og hvem har vel lyst til og stille opp på nærmeste trafikkstasjon med en godt modifisert bil....? Men skal si meg enig i at info som hk etc. kun bør stå i en repotasje hvis dette er noe som er dokumentert. Gjetting og skryting blir bare tull... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.