Gå til innhold

Seat Ibiza 96 mod. som fusker ved tomgang og kjøring. (nesten umulig å kjøre)

Ranger emnet


lesermegopp

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte min seat ibiza 96 mod. bensin i går, fungerte som en klokke. I går var det vel antydning til kuldegrader. I dag tidlig var det svært rått og fuktig og jeg hadde litt startproblemer. Fikk kjørt bilen på jobb (1,5 mil) men når jeg så skulle hjem på ettermiddagen fusket den betraktelig mer og jeg måtte parkere den på jobb... Den gikk dårlig på tommgang, og store problemer når jeg gasset mye. Måtte smågasse litt for å holde den igang. Helte forresten på en kondensfjerner i dag tidlig på vei til jobb. Virket som om den ble bedre med en gang, men at dette ikke var varig.

 

Tror dere dette handler om kondens? Vet dere isåfall hva jeg burde gjøre for å "fjerne" dette? Fylte full tank uten noen bedring. Har fjernet "lokket" på fordeleren og sett etter fukt, men her virket det tørt. Har også rykket litt på plugger o.l. uten bedring.

 

Tror dere det er et mer alvorlig problem? Gått som en klokkke i 2 år. Nesten bedre vinterstid.

 

Jeg ser det i sammenheng med temperatursvingningene i det siste. Hadde også lite besin på tanken når det stod i natt. 1/4 ca.

 

Mvh.

Øyvind Varnes

"Man lærer så lenge man lever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette verkstedet sett på bilen eller bare telefondiagnose.

 

Det er klart at om bilen fusker, må det være enten problem med tenning, eller drivstoff / blandingsforhold.

 

Går ut fra at du alt har sjekket tenning; coil, ledninger, fordeler.

 

Så regner jeg også med at du har fått med deg rådet som vi gir til alle Golf/Seat med ujevn gange, spesielt tomgang,

å sjekke for falsk luft i innsug ("vakumlekkasje"), spesielt gummiflensen under innsprutenheten, og vakuumslange fra innsugmanifolden og videre til bremsekraftforsterkeren.

 

Feil på innsprøytningsdysa på Monopoint har jeg ingen erfaring med.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sett på og skrudd. Den står på verksted nå. De sier jeg kan kjøpe mono insprøytningsenheten hel på huggern til rundt tusenlappen, så skrur de den på på 15-20 min. 1000kr timen inkl. moms, er ikke det dyrt? De driver under navnet Bilextra og er forholdsvis nystartet...

 

kan jeg kjøpe denne enheten av motor på golf 2, 3 og polo også? Samme enhet selv om det er 1,3- 1,8 liter? Min motor er på 1,6 tror jeg.

 

Jeg spurte om de var sikre på om det var dette som var problemet, og de sa ja. Da burde jeg vel kunne stole på dette?

 

"Man lærer så lenge man lever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BN 86212 er reg.nr. Kommer du da inn på samme info som vognkort hentes fra? Trafikketaten/ statens vegvesen?

1,6 l 1F motor. Fikk et boschnummer fra verkstedet. Sluttet på 00, og på huggern hadde de samme nummmer, men som sluttet på 01... veldig merkelig at det skal være stor forskjell på disse mono innsprøytningsenhetene.

 

Funnet noe Bwana?

Endret av lesermegopp

"Man lærer så lenge man lever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med regnummeret så får man opp data fra motorvognregisteret (som i vognkortet) på sidene til mekonomen, bilxtra, meca m.fl.

 

Delekatalog på http://www.vagcat.com (krever registrering. Gratis)

 

partnummer

051133027B injection unit-upper part FASE I / ABS,1F,ADZ

051133028N injection unit, lower part / manual- gearbox: ABS,1F,ADZ

 

Finner ikke noe partnummer på komplett enhet. vet ikke hva Bosch sitt nummer er.

 

Så det ser ut som det samme del passer til 1.6 75Hk og 1.8 90Hk, og trolig til flere.

Se søk: http://www.vagcat.com/epc/find/?art=051133028N

 

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står ABS, 1F o.l. betyr det at om det står en av de så er det samme del? Som det står på den ene på VAGCAT,: AAM, ABD, ABS, ABU, og det står som du skrev over ABS, så passer den til alle disse "motormerkene"? Isåfall burde jo veldig mange slik innsprøytningsenheter passe min bil?

"Man lærer så lenge man lever"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår