Gå til innhold

Bensin på dieseltank - hvor alvorlig...?

Ranger emnet


peres

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å kjøpe en opel astra `09.

Det har imidlertid kommet frem at forrige eier fylte bensin på dieseltanken.

Denne skal visstnok ha blitt kjørt et par mil, og deretter blitt satt på verksted.

Der skylte de rent dieselpumpa, men skiftet den ikke.

 

Hvor alvorlig er dette...?

Og hvor er sannsynlighetetn for at det vil kunne dukke opp komplikasjoner eler annet i senere tid pga av dette...?

 

Tusen takk for alle svar,

per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Bilen skal visstnok ha blitt kjørt ca. 15000 km og 8 mnd etter at dette skjedde og at dette ble fikset på merkeverksted (skylt igjennom, men ikke byttet pumpa).

Den skal også ha blitt trykktestet.

 

Er dette noen garanti for at pumpa ikke har tatt skade..?

Eller kan det være skader som man ikke har sjans til å se og som vil slå ut senere...? Selv om bilen tilsynelatende virker bra nå...?

Vil feks en utvidet NAF-test kunne fange opp noe av dette...? Hvis de tester trykk etc...?

Eller blir det ren gambling...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpa skal minst byttes, samt en del andre deler, ja det er en risiko for at det kan komme skader senere, nei NAF kan ikke finne ut det, men det kan finnes i bilens historikk, og da er du ille ute om det blir trøbbel og du ikke har opplyst om ting du har hatt kjennskap til som dette.

 

Rettelse: Kunne jeg unngått det, hadde jeg valgt en annen bil om jeg skulle handla den.

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Klarte selv å gjøre det jeg sverget på jeg aldri skulle gjøre ... nemlig fylle bensin på diesel-golfen. Oppdaget ikke fadesen før bilen stoppet etter ca 2 km. Da var det bare å ringe NAF/Falken og få fraktet bilen til verksted.

 

Ut fra det jeg hadde lest et par steder på nettet om dyre reparasjoner på biler med common-rail så var jeg rimelig nervøs da jeg ringte verkstedet på mandag. De beroliget meg noe og regnet med at det skulle gå greit. Tirsdag ringte de og sa at bilen var klar... kun tømt tanken og byttet dieselfilter. Puuuuhhh... noe lettet. Har kjørt en uke nå uten at det virker til å være noe problemer...

'09 Merc ML320 CDI - '06 Golf V 2.0 TDI 4Motion

['02 Volvo XC70 2.4 Geartronic - '96 Volvo 850 St.v 2.5 20V Aut. - '93 Audi 100 2.3 St.v]

['90 BMW 525i - '87 BMW 325iX - '79 BMW 320i - '74 VW 1302]

['69 Fiat 850 Sport Coupé - '65 Citroen 2CV]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt sikkert greit. i 999 av 1000 tilfeller holder det å tømme tanken og skifte dieselfilter.

 

Dessuten får du ikke skiftet noe på garanti (pumpe, rør, dyser osv) med mindre verkstedet kan dokumentere til fabrikken at det er ødelagt (feilkoder, parametermålinger, feilsøking osvosv) å si at den har blitt kjørt på bensin holder ikke da dette er svært dyre deler, 12000 for 4 dyser, 8000 for pumpe, + alt arbeidet... dette er ca-priser for det merket jeg jobber med...

 

Så hvis bilen starter etter tømt tank og skiftet dieselfilter (noe kunden må betale for selv) skiftes ikke noen flere deler. Og garantien har du fortsatt.

Endret av greddyspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår