Audi4lifee Skrevet Februar 16, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2011 men jeg har jo skiftet den føleren så den er nok ikke defekt hva må jeg gjøre siden det er brudd ? jeg merker forskjell da jeg kobler av den føleren.. da går motoren bedre og så fort jeg kobler på igjen så går den dårlig men det der skjer ikke ofte heller... har prøvd å kjøre uten den føleren en gang og når jeg bremsa og holdt clutchen inne så lo turtallen på 200rmp så var ikke helt bra å kjøre uten den.. Siter Bil: 1: Audi 80 2,0 2: Audi 80 2,0E Quattro 3: Audi A4 1,6 4: Bmw 518i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Februar 16, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2011 (endret) Det at problemet ikke er permanent tyder på dårlig kontakt et sted. Forsøk på resonnement: Når du kobler fra føleren, blir det høy motstand. Det får ECU til å tro at det er kald motor, og den gir fetere blanding. Kobler den på igjen så blir blandinga for mager. Hva kan så gjøre at blandinga blir for mager? Om det er falsk luft p.g.a. lekkasje i innsug eller vakuumslanger vil motoren få mere luft og dermed for mager blanding. Om det er LMM (luftmassemåler) på denne motoren er dette og en kandidat som kan feilbedømme luftmengde og dermed bensinmengde. Om slangen for veivhusventilsjon er røket eller ramlet av vil det komme mere luft inn enn LMM vet om, og blandingen blir for tynn. Om du tar av oljepåfyllingslokket kan man få tilsvarende symptom. Synes du bør måle den tempføleren en gang til. Blå føler skal trolig være rundt 2000 ohm ved 25 grader og ca 300 ved 80. -- Endret Februar 16, 2011 av Bwana Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi4lifee Skrevet Februar 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2011 jaa, jeg skal sjekke det på fredag igjen men den derre LMM, er det den runde tingen som luftfilteret sitter i ? eller hvor sitter den henn ? også var det en annet ting jeg glemte å si... når jeg kobler fra den føleren så går motoren bedre og hvis jeg tar ut den slangen som går fra den runde luftfilterboksen til monojeten så hører jeg at motoren går enda bedre... og så da jeg holder fingeren på den nipplen som sitter ved siden av den monojeten så begynner den å gå litt dårligere men skal hvertfall ta å måle den føleren igjen :) Siter Bil: 1: Audi 80 2,0 2: Audi 80 2,0E Quattro 3: Audi A4 1,6 4: Bmw 518i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 17, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2011 Det er den blå føleren du har målt? Hvilken slange på luftfilterboksen er det du tar av? Den til veivhusventilasjonen? Du har ikke LMM på din bil, du har dobbel TPS på spjeldakselen. Verdien fra denne, motortemperatur og og lambda er kriterier for kalkulering av bensinmengde. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi4lifee Skrevet Februar 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2011 (endret) jaa den blå føleren den tynne slangen jaa den til veivhusventilasjonen nei det var det jeg tenkte meg at jeg ikke har LMM begynnte å lure litt da Bwana sa at jeg må sjekke LMM osv hva står TPS for ? Endret Februar 17, 2011 av Audi4lifee Siter Bil: 1: Audi 80 2,0 2: Audi 80 2,0E Quattro 3: Audi A4 1,6 4: Bmw 518i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 17, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2011 (endret) Mål føleren din igjen du. De verdiene Bwana har gitt er en god pekepinn, men det han skriver ang oljepåfyllingslokket og veivhusventilasjon gjelder ikke din motor siden du ikke har LMM. Sjekk også pluggen til giveren at den er hel og ledningen til den er hele. Hvordan oppfører motoren seg om du kjører uten luftfilter? Endret Februar 17, 2011 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Februar 17, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2011 Jeg har fortsatt ikke utelukket gummiflensen mellom monopointen og innsuget ;) Selv små sprekker i denne kan skape problemer, da lik de du beskriver. Beveg monopointen (luftfilterhuset) lett til alle sider mens motoren går på tomgang. Ikke bruk makt!. Om motoren endrer gange eller turtallet endrer seg så vet du hvor problemet ligger. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi4lifee Skrevet Februar 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2011 (endret) jeg skal sjekke det igjen på fredag og skal også sjekke pluggen til giveren uten luftfilter har jeg ikke prøvd.. Endret Februar 17, 2011 av Audi4lifee Siter Bil: 1: Audi 80 2,0 2: Audi 80 2,0E Quattro 3: Audi A4 1,6 4: Bmw 518i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi4lifee Skrevet Februar 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2011 det med å prøve å bevege på monopointen har jeg prøvd mange ganger men har ikke lagt merke til noe gjorde det uten å bruke makt! Siter Bil: 1: Audi 80 2,0 2: Audi 80 2,0E Quattro 3: Audi A4 1,6 4: Bmw 518i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.