Camarogeddon Skrevet Januar 29, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2011 Hei. Jeg har akkurat overtatt en '96 pajero med 2,8 dieselmotor (intercooler + turbo). Er generelt sett fornøyd med bilen, men den har en og annen skavank. En av disse skavankene er kaldstart nå vinterstid. Etter gløding så starter motoren tvert, men har veldig ujevn gange, og har omtrent ikke kraft. (jeg kan ikke øke turtallet nevneverdig ved å gi på, selv om den er i fri). Normalt pågår dette omtrent 20-30 sekunder, før den begynner å gå normalt. etter det er alt fint. En morgen etter at den hadde stått en uke, og det var -10, så fikk jeg derimot problemer med at den startet, men stoppet igjen etter 10 sek. omtrent. etter 4-5 forsøk så fikk jeg den i gang, men jeg begynner å bli litt nervøs for å bli ståendes uten å få den i gang en eller annen gang. Hvis jeg forvarmer motoren med webastoen så starter den som en klokke. Selv har jeg mye erfaring med bensinmotorer, men er desverre temmelig blank på diesel. er det noe her som har noen hint? Jeg har målt over glødepluggene, og alt var ok (jeg trodde kanskje en glødeplugg ar defekt slik at jeg bare hadde 3 sylindre i starten). Er derimot litt usikker på hvor jeg skal gå videre for å feilsøke på problemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Januar 30, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2011 Kan det være så enkelt som en ECU temp føler? Prøver å tenke etter her, mener usikker... hva tror du? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Camarogeddon Skrevet Januar 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 30, 2011 Det er mulig, men hadde det vært temp føler så hadde jeg trodd den skulle gå ujamnt inntil det ble litt varme på blokka. jeg syntes dette slutter for tidlig i forhold til det. Men det er en mulighet. Skal se om jeg finner spesifikasjonen på dem, så kan jeg få målt litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flatpedal Skrevet Januar 31, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2011 Jeg tror det er glødepluggene (tennpluggene på en dieselmotor). Siter Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Camarogeddon Skrevet Januar 31, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2011 Det er jo en mulighet. elektrisk sett var de helt fine. (0,6 ohm på hver, helt ihht spec fra mitsubishi), men de han jo være skadet på annet vis, eventuelt sotet ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet Januar 31, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2011 Kan det være ettervarmingen av glødepluggene som ikke virker? På min 2,5td hører jeg releet slår inn ved start og slår seg av etter 10-15 sekunder. Siter Mitsubishi Pajero -93 Volvo 145 Ekspress -72 Bmw 520i -97 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Januar 31, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 31, 2011 10-15 sek, skal det ikke være sånn? Hvordan er eksosen ved kaldstart da? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Camarogeddon Skrevet Februar 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2011 Hmm. Det var også et bra forslag LK. ettervarmingen skal vel holde på en liten stund etter oppstert. mener det er et separat rele på disse. Kan i hvertfall sjekke at den funksjonen faktisk fungerer. Selve forglørdingen fungerer tydeligvis, ettersom den starter hver eneste gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LK Skrevet Februar 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2011 Ja,på min holder det på som sagt ca 10-15 sekunder etter start. Jeg hører tydlig releet slår inn og ut. Jeg satte inn et voltmeter på min siden det ikke er noe orginalt,der ser jeg tydelig spenningen synker når ettervarmingen holder på. Eksosen på min ryker ikke noe spesielt ved vanlig start,men hvis jeg gasser mye ryker det endel ja. Siter Mitsubishi Pajero -93 Volvo 145 Ekspress -72 Bmw 520i -97 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.