Gå til innhold

Begynne med bilsport

Ranger emnet


Smagodt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en fyr på tyve som er interessert i å begynne med en form for bilsport. Jeg holdt på en del med biler tidligere, men har gått en stund uten å opprettholde denne interessen. Det jeg lurer på er hva som kan være den mest kostnadseffektive veien inn i bilsport for en som aldri har deltatt på noe lignende.

 

Grener jeg kan være interessert i er asfaltracing eller rally. Kunnskapsnivået mitt er på et minimum hva det å delta i motorsport angår, og jeg har brukt de siste dagene på å finne ressurser for absolutte nybegynnere, men det har vært fint lite å oppdrive utover informasjon over løp og lisenser.

 

Grunnen til at jeg spør her, er at jeg egentlig ikke har noen venner eller bekjente som holder på med motorsport eller egentlig aner hvor jeg skal begynne.

 

Hva slags klasse/gren kan være en god start med bilsport? Hva trenger jeg og hvor starter jeg? Etc.

 

Takk for eventuelle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på / vurdert Corsa Italiana? En relativt rimelig (merk relativt, det meste av racing er dyrt) og svært hyggelig serie for italienske biler som er eldre enn 15 år gamle. Har sett temmelig raceklare Autobianchier til salgs der for rundt 20000. Oppover setter vel egentlig bare fantasien grenser. De har et ganske aktivt forum, iallefall i sesongen, og de fleste deler villig vekk av erfaringer. Har inntrykk av at det er opptil flere nybegynnere der hver sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med bilcross rett og slett?

 

Spørs akkurat på hva slags ambisjoner du har. Kjøre for å leke deg/ha det gøy, eller vil du drive med dette på ett litt mere "særiøst" nivå?

Rallycross har jo flere klasser, og man trenger ikke å være styrtrik for å kunne være med om man ikke har vinner-ambisjoner med en gang.

Rallycrossbiler ser (etter mitt syn) tøffe ut når de er skikkelig istand og pent bygd, og med de rette delene så går det veldig godt.

Men, Volvo Orginal i rally er vel også ett greit alternativ for å komme seg inn i motorsporten.

 

Gå inn på http://www.bilsport.no for litt mere info og slikt angående de forskjellige motorsportgrenene, og gå gjerne inn på http://www.nmk.no også så finner du din nærmeste klubb for å se hva de har å tilby deg. Du får garantert hjelp til å finne det rette for deg om du spørr.

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

 

Corsa Italiana virket veldig interessant å starte med. Har ikke hørt om det før nå.

 

Både Volvo original ol. og rallycross er noe jeg vurderer. Bilcross har jeg tenkt på, men det virker ikke helt som min ting. Jeg har vel ikke altfor store ambisjoner til å begynne med, annet enn det å "få en fot innenfor" miljøet og få erfaring. Men etterhvert kan jeg se for meg at jeg gjerne vil holde på med bilsport på et litt mer seriøst nivå hvis det går bra i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen fasitt på dette, men mange (som meg) starter med bilcross. En forholdsvis rimelig motorsportgren med mye morro for penga. Du lærer mye av bilcross både når det gjelder gode og kjappe mekke-patenter, samt håndtering av bil i de merkeligste situasjoner.

 

Mange fortsetter med bilcross og er kjempefornøyd med det, mens mange går over til både rally og rallycross.

Er i dette som med alt annet; penga som bestemmer...

 

Er ett veldig bra miljø i bilcrossen, og jeg vil si det er ett veldig godt grunnlag du legger for deg selv om du tester ut det først, uansett hva du skulle finne på å ende opp med senere. Sverre Isaksen startet med bilcross og han er jo med helt i toppen nå i Rallycross Divisjon 1, og brødrene Solberg startet sin karriere i bilcross. Historien er full av topp-sjåfører som har startet med bilcross (Folkrace i Sverige)

 

Ser du er fra Hedmark, og er jo flust av bilcross/rallycrossbaner i fylket.

 

Elverum, Koppang, Tynset, Solør, Drevsjø, Trysil, og Hamar har baner, og vi i NMK Ringsaker holder på med å planlegge ett nytt baneannlegg vi også. Jeg veit ikke hvor i Hedmark du kommer ifra, men er også mange slike baner i nærområdet utenfor Hedmark også. Gjøvik, Dokka, Gardermoen med flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår