Gå til innhold

går kun på 3 sylindre

Ranger emnet


sao90

Anbefalte innlegg

Hei, fikk nettopp et problem me at det virker som bilen min går kun på 3 sylindre, dette skjedde plutselig når jeg kjørte, og over 2000 rpm kakler den/slår i motoren.

Skjedde 20-30min etter at jeg hadde fylt på kondensfjerner på tanken siden jeg har hatt litt problemer i det siste med at den har fjusket nå og da i kulden.

kan det være kondensen eller vann på det elektriske anlegget som kan gjøre at den ikke går på alle sylindrene, synes også det er rart med den dunke lyden i motoren når jeg ruser den, høres ut som stemplene slår oppi eller noe.

Overnevnte skjedde idag, da det har vært mye vann i veibanen, og jeg har fått enden vann opp motoren(mangler deksel under motor)

 

Bilen er en 89 audi coupe med 2.0L ABK motor fra Audi 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, Så du tror ikke det kan ha noe med feiltenning å gjøre, coil/tennplugger/ledninger?

var ikke så lenge siden jeg byttet rotor, fordelerlokk og plugger, men jeg kjøpte ikke orginale plugger da, kjøpte bosh super plus tror jeg de heter. Vet fra før av at bilen kjører for fet blanding siden pluggene blir sotet, og jeg får ettertenning når jeg slipper opp gassen. Dette har jeg hatt lenge, men kanskje lurt å skjekke tenningen også?

Vet du hva både tenning og kompresjon skal ligge på på denne motoren forresten?

Endret av sao90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningsbank høres ikke på ubelastet motor, er derfor lite trolig dette er årsaken. Tenningsoverslag kan ofte lage mye lyd og kan forveksles med ventiltikking, gir dog ikke dunkelyd.

 

Siden motoren får for mye bensin, sjekk da temperaturgiveren til motorstyringen.

 

2.0 ABK --> Motronic

6 grader fortenning ved tomgang (700 rpm).

Kompresjonsforhold 10.4 : 1

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører ikke noe lyd når den står på tomgang, kun det at den ikke går på alle 4 sylindrene. Jeg har byttet temp sensor både på kjølevannet og motorstyringen(samtidig som jeg skiftet det andre jeg sa).

takk for at du fant tallene for tenning og komp til meg.

 

kan også legge til at samme dagen dette skjedde, kuttet bilen helt når jeg var på vei til jobb, altså jeg mistet all motorkraft. hade full gass i omrent 20-30 sekunder før den plutselig skjøt i vei igjen. Kan det være sliten bensinpumpe også? men det er vel kanskje en annen sak da.

Endret av sao90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper lambdasonden din da ikke er med siden temp.giveren til motorstyringen er skiftet.

 

Sjekk alle plugger og koplinger (elektriske) i motorrommet. Sjekk også pluggene på dysene. Kan være en dyse som ikke åpner siden den går på tre sylindre.

 

Når motoren går på tomgang kan du ta av en og en plugg på dysene for å finne ut hvilken sylinder som ikke er med. Ta av en om gangen og sett den tilbake før du går til neste plugg.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nok lambdaen ja, var såvidt den gikk igjennom avgassmålingen på siste eu kontroll også. Var akkurat ute å skrudde ut alle pluggene og tørket av de(alle var endel sotet)

pluggene til dysene var veldig vanskelig å komme til, men fikk av den fremste. Da gikk bilen helt likt som den gjorde før jeg tok den av hvertfall. Prøvde også å dra ut en og en plugg ledning. Oppførte seg også helt likt da jeg drog ut den fremste(sylinder 1) og gikk enda dårligere da jeg tok ut de bakerste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg rett om motoren gikk dårligere når du tok av pluggen på alle dysene utenom syl. 1? I såfall vet du at sylinder 1 ikke er med. Sjekk da om det er gnist på plugg nr. 1 og skift evt denne pluggen med en ny. Om dette er ok så mål om motstanden på dyse nr. 1 er lik de resterende. Du kan også bytte om ledningene til dyse 1 og 2 (om ledningene rekker) for så å sjekke om problemet fortsatt er på sylinder 1 eller om det flytter seg til sylinder 2 ;) Er problemet fortsatt på syl. 1 så er det noe galt med denne sylinderen eller dysen på denne. Ta da en kompresjonsmåling på alle sylindrene. Du bør ha minst 12-13 bar på alle sylindrene. Sannsynligvis er kompresjonen en del lavere på syl. 1.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg byttet tennplugger og ledningene siden jeg fant ut at jeg ikke hadde gnist på sylinder nr 4 med den gamle tennplugg lednigen som sto der, men fikk gnist når jeg byttet om på ledningene. Fikk målt kompresjonen på den sylinderen, og den viste kun 5 bar. Så da er det vel noe galt lengre nedi motoren vil jeg tro.

har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg byttet tennplugger og ledningene siden jeg fant ut at jeg ikke hadde gnist på sylinder nr 4 med den gamle tennplugg lednigen som sto der, men fikk gnist når jeg byttet om på ledningene. Fikk målt kompresjonen på den sylinderen, og den viste kun 5 bar. Så da er det vel noe galt lengre nedi motoren vil jeg tro.

har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøm en liten skvett med motorolje ned i plugghullet på den sylinderen som har lav kompresjon og mål igjen. Om resultatet er omtrent uendret så ligger lekkasjen mest sannsynlig mellom ventilene/ventilsetene. Får du mye høyere kompresjon med olje i sylinderen så er det nok kompresjonsringene dine som ikke tetter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå tatt ny komp test på alle sylindrene. Sylinder 3 og 4 lå på 14 og 15bar så de er vel grei, men de to fremste sylindrene er det null kompresjon på, men såvidt på den ene. høres ut som den går på 3 og ikke 2 for å si det sånn. Har gnist og bensin til alle sylindrene. Kan det tyde på topp pakningen også kanskje? siden det er null kompresjon på 2 sylindre som står vedsiden av hverandre?

Må vel av med toppen uansett så.

 

bilen har lenge brukt en del olje, og kjølevannet har synket ned til minimum liten tid etter jeg har fylt helt opp.

Endret av sao90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nok ut som at du må av med toppen ja :( Kan være så enkelt at toppakningen er vekk på det smaleste mellom sylindrene, men dette finner du kun ut etter å ha tatt av toppen. Om så har skjedd så kan toppen i verste fall ha blitt skadet der pakningen mangler. Toppen MÅ planes før du setter den på igjen. I tillegg til ny toppakning trenger du nye topplokksbolter, disse skal ikke brukes om igjen.

Når toppen først er av så slip ventilsetene og bytt ventiltetningene ;) Er fort gjort og koster svært lite.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå tatt av toppen. Det var toppakningen som hadde røket ja. Var stor åpning mellom pakningen på de to fremste sylindrene. Sier seg selv hvorfor jeg ikke hadde kompresjon:P Det var ikke hull inn til kjølekanalen e da, derfor jeg ikke hadde fått vanni olja.

Skal bytte ventil tetningene også da, så da går vel bilen igjen om ikke så lenge:)

Endret av sao90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår