Gå til innhold

Bremse caliper - Audi 100 2.3 (C4)

Ranger emnet


RoyAlexander

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger hjelp til å finne ut hvilket caliper jeg skal ha på min bil. Litt info:

Audi 100 2.3 C4 133hk(98kw)

1993 modell. Skal kjøpe på biltema, men vet ikke hvilken jeg skal velge. Her er link.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bremsesystem-reservedeler/Skivebrems/Audi/100/

Endret av RoyAlexander
Glemte link.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

665090 100 2.3 91-94 BREMSECALIPERE,FORAN AUDI VF

665091 100 2.3 91-94 BREMSECALIPERE,FORAN AUDI HF

 

Går ut ifra at det er bak du trenger? FWD?

Endret av Arius

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei, den til biltema bak passer vel ikke for quattro?

 

Må skifte en bak(høyre), stemplet gikk tregt å skru inn. Gummimansjetten rundt det vridde seg...så kom deyt ut væske også...satan.

 

Får ringe rundt å høre på priser.

 

Skifte caliper: klemme slangen med wisegriptang, av med wire...skru av slange..på med nytt. Lufte kun den som er skiftet? Må lufte alene, tenkte å kjøpe en slik slang man setter fra dekk til beholder.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klem sammen bremseslanger med tang, skru den av og montér den rett over på ny calipper. Holder å lufte kun der du har skiftet calipper, men av erfaring kan all luft være vanskelig å få ut ved å lufte på gamlemåten. Trykk på bremsevæskebeholder er mye bedre men ALDRI over 1 bar. Om de har calippere på Biltema som passer på din er jeg ikke sikker på, men vær obs på at de på Biltema ikke er videre bra.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet calipper i dag, klemte den sammen med wisegrip tang. Men det er jo ikke svikobling på bremseslanger, man må skru calipperen rundt for å få den på slangen.....alt ser nå tett ut. Om jeg ikke klemmer slangen med tang: renner det væske konstant ut? Grisete isåfall.

 

Luftet kun høyre bak som jeg skiftet, fikk en til å bruke pedalen mens jeg åpnet luftenippel. Kom luft første gangen, så kjørte vi 2-3 ganger der det kom fin sprut. Bremsene virker som før, bare bittelitt lenger pedal. Så kunne nok sikkert luftet bedre.

 

Calipperen kostet 1300kr hos jacobs autosupply, ganske ok pris det.

 

Har forøvrig kjøpt en luftesak fra mekonomen: lokk med slange som skrues på bremsevæskebeholder og kobles til bildekk for å få luft. Funker denne greit? Eller blir det for mye trykk fra dekket...? Må jeg være rask å koble av slangen etter jeg har åpnet luftenippel kanskje så ikke trykket står på for lenge av gangen.

 

Skifte av bremsevæske:

Synes den var litt brun, burde nok skiftet.

 

Hvordan gjøres det lettest, om man gjør det alene. Har tilgang til trykkluft.

 

Lufting:

 

ElsaWin sier: HB VB HF VF. Samtidig påpeker den et borr som skal stikkes inn et sted og avlaste lasteventil eller noe greier......dette skjønner jeg ikke noe av. Det er jo ikke så lett å pumpe med abs.

 

[ATTACH]32046[/ATTACH]

post-5863-13804854309478_thumb.png

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseslangen har ikke godt av å bli klemt sammen, er en hel del bedre med litt søl på en strategisk plassert papplate enn defekt bremseslange ;)

 

Den saken du har kjøpt på Mekonomen kan du bruke, men som jeg sa, ikke mer enn 1 bar dekktrykk når du bruker denne. Så lenge alle lufteniplene er stengte så vil det ikke forsvinne bremsevæske fra tanken. Tøm beholderen for gammel bremsevæske og fyll opp med ny. Sett på trykkluft/dekktrykk (fortsatt maks 1 bar) og lufte i den rekkefølgen du ramser opp. La renne til det kommer ut ny blank væske på alle hjul. Pass på at beholderen aldri går tom, da fyller du hele systemet med luft!

Grunnen til at du skal sette et borr e.l. i lastventilen er at den skal være fullt åpen når du lufter :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår