Gå til innhold

ZyklonB: Nissan 200sx S14 - Arashi

Ranger emnet


ZyklonB

Anbefalte innlegg

Da var tiden inne for å ikke bare lese og beundre hva andre gjør på forumet, men også gjøre noe selv.

 

Så har nå gått til innkjøp av en 1995 model Nissan 200sx S14 som prosjektbil. Bilen ble kjøpt relativt rimelig.

Bilen har gått 143.000 km med relativt nyoverhalt motor.

Nye rådelager og slikt..

 

Det ser ut til å være litt rust på bilen men mistanke om mer under overflaten.

 

Jeg har tidligere ikke så mye erfaring med bil annet enn småting så regner med å møte på endel utfordringer framover og lære masse av disse ;)

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

 

Skruplass har blitt leid inn:

4.jpg

 

Arbeidsbenk byggd:

5.jpg

 

 

Planen videre er først og fremst å demontere div og se hva man faktisk har kjøpt fornoe ;)

Endret av ZyklonB

Honda CRX ed9 + Nissan 200SX S14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har egentlig bare vært på utkikk etter en S14A den siste tiden, da denne er den helt klart tøffeste...

Men til slutt måtte jeg innse at en S14A ikke var innenfor økonomisk rekkevidde. Planen var en S14A konvertering, men etter endel surfing på div forums så må jeg si jeg har fått en slags ny respekt for Zenki modellen.. Så akkurat nå er jeg ikke så sikker lengre...

 

Zilvia.net har en uendelig lang tråd med S14 bilder.. mye snax ;)

http://zilvia.net/f/chat/61039-zenkis-unite.html

 

Men den tid den sorg.. =)

 

Planen som for øvrig er satt i gang er å ribbe bilen og se hva som skjuler seg av rust og annet skumle greier.

Gjøre bilen rustfri først og fremst. Som ser ut til å bli en liten utfordring. Hiver opp bilder av demontering pluss rustfunn i morgen..

 

Videre plan blir:

 

Frontmontert intercooler.

Senk.

Bodykit m/ kouki vinge.

Ny lakk.

Sommerdekk på felg.

Div interiør og stereo til slutt.

 

Planlagt som langtidsprosjekt så vi får ta det litt som det kommer ;)

Honda CRX ed9 + Nissan 200SX S14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servo fungerte ikke da jeg kjøpte bilen, fikk opplyst at dette var en lekkasje i et rør som stemte bra.

 

15.jpg

 

Det jeg ikke hadde trodd var dette lille hydraulikkrøret med litt slange på skulle koste 3700.- fra Nissan orginalt.

 

16.jpg

 

Dette var rimelig drøyt så røret ble i første omgang bare glassblåst, sølvloddet, trykktestet og malt med 2 comp grunning og maling.

 

17.jpg

 

Ferdig montert:

 

18.jpg

 

Dette ser ut til å funger helt fint enn så lenge.. Røret hadde allerede blitt sølvloddet på annet sted fra før og.

 

19.jpg

 

Bilen har nå blitt delvis strippet for å avdekke rust og det er det tydeligvis nok av :(

 

Under bakfanger:

20.jpg

 

I Bagasjerom mot hjulbrønn pasasjerside:

21.jpg

 

Fra andre side:

22.jpg

Feste til bensinfylling er helt avrustet og selve røret ser ikke så friskt ut det heller.

 

Sideskjermer gjennomrustet nede ved kanalen:

23.jpg

Honda CRX ed9 + Nissan 200SX S14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte med meg ett inspeksjonskamera fra jobb for å videre avdekke rust og problemer:

24.jpg

 

Fant et parti med rust i hjulbue bak på førerside, laget hull med skrujern og lurte kameraet inn i indre kanal:

36.jpg

 

Inget vakkert syn:

28.jpg

 

Lengre inn mot døren:

29.jpg

 

Rev av innstegslister og hold kamera ned mot klipshullene:

27.jpg

 

Ikke stort bedre dær nei:

31.jpg

Legg merke til at kanal er fullstendig gjennomrustet slik at man ser gulvet under :(

 

På tur framover i hullene:

32.jpg

33.jpg

 

Andre side:

30.jpg

34.jpg

35.jpg

 

Så ikke rent lite rust med andre ord :(

Så snart jeg har tid får jeg rive ut interiøret inne i coupe og se hva mer man finner..

Honda CRX ed9 + Nissan 200SX S14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200hk originalt ja ;)

 

Tid og kjærlighet har jeg nok av.

Gjelder vel bare nå å ha tålmodighet og ro til å gjennomføre dette..

 

Og så lytte til erfarne fjellfolk på veien videre ;)

Så alle tips og vink mottas med takk :D

 

Får rive videre til helgen å se hva man finner mer...

Honda CRX ed9 + Nissan 200SX S14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært endel overtid på jobb og andre ting sist uke men fikk gjort noen småting vertfall...

 

Siden det nok blir endel timer framover ble det en liten oppgradering av utstyr først og fremst.

 

Liten hyllesak jeg fant utfor porten ;)

38.jpg

 

Verktøytavle da vognen begynte å bli litt overfyllt og det tok for mye tid å lete etter alt hele tiden, samt et lite logitech høyttaler sett for litt musikk mens man holder på..

40.jpg

 

Og en veggmontert skrustikke fra Biltema.

39.jpg

 

Pluss endel småtjafs.. ny vinkelsliper, byggtørke og bedre varmepistol..

Honda CRX ed9 + Nissan 200SX S14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet forseter:

41.jpg

 

Baksetet:

42.jpg

 

Og senere interiør teppet..

 

Bak teppet under førerstol vises plass der det har blitt sveiset rust før:

43.jpg

 

Fjernet asvaltplate og silikontjafs:

44.jpg

45.jpg

 

Ikke akkurat supert utført:

46.jpg

 

Bakenden så ikke så ille ut, noen småhull og overflaterust men den lista som fester bakfanger så noe rusten ut under:

47.jpg

 

Fjernet alle muttrer på baklyktene men de satt like fast. Etter litt rå makt løsnet de sakte:

48.jpg

 

Sticky :p

49.jpg

 

Lista var punktsveiset fast så måtte frese bort punktene fra innenfra bagasjerom.

Litt rust bak der ja.

50.jpg

 

Planen videre nå er videre fjerning av asvaltplater inne i coupe og fjerning av tectyl under bilen på de plassene jeg mistenker mest rust.. Noen tips til stoffer som letter dette? Funka greit med varmepistol og skrape og da..

 

Driver og leiter etter brukbart mig apparat som nok er på plass snart.

Honda CRX ed9 + Nissan 200SX S14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å høre med en tectylerings verksted om ka de vaske bilene med etterpå :) Har sjøl brukt Bussvask 106(?) bare te å blande sterkt å spyle over med høytrykkspyler :) Dette ville vel vært det enkleste, evt. over med rein bussvask også steam høytrykkspyler :D

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår