Gå til innhold

Begjært avskiltet..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. En av bilene mine er blitt begjært avskiltet pga manglende EU-kontroll.. Dette pga jeg holder på med motorbytte og diverse modifikasjoner, så har ikke hatt muligheten til å fått bilen på kontroll enda.. Å med kjerring, hus å unge, strekker ikke tiden ofte til..

 

Bilen ble begjært avskiltet i desember, og skulle vært til kontroll i september 2010..

 

Hvis jeg nå gjør bilen klar til kontroll og får den på kontroll i februar f.eks, kan jeg kjøre stille å rolig uten at noen merker noe til verkstedet, få bilen godkjent, og kjøre videre? Eller må jeg levere inn skiltene, ta kontroll, hente skiltene, for så å kjøre videre?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg nå gjør bilen klar til kontroll og får den på kontroll i februar f.eks, kan jeg kjøre stille å rolig uten at noen merker noe til verkstedet, få bilen godkjent, og kjøre videre? Eller må jeg levere inn skiltene, ta kontroll, hente skiltene, for så å kjøre videre?

 

Hvis du får bilen på kontroll, og får den godkjent så går det et par dager så er begjæringen borte fra systemet.

Anbefaler deg ikke å kjøre på bilen mens den er avskiltningsbegjært.

Er ikke sikkert forsikringsselskapet dekker eventuelle utgifter hvis du skulle være uheldig på ett eller annet vis.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen er begjært avskiltet så vil nok dette (tror jeg) oppdateres automatisk og bli opphevet når bilen blir godkjent (verksted innlever godkjenning). Men hadde nok tatt en telefon til vegvesenet for å om ikke annet si fra. Skulle du bli stoppet, og du har PKK slippen i hånda så sjulle man tro at du skulle få kjøre videre.

 

Uansett, ta kontakt med vegvesenet i det du har fått den godkjent, så er du sikker.

 

At bilen ikke har vært i forsvarlig kjørbarmessig stand er en ærlig sak, og ikke minst fornuftig tankegang, så bør ikke være noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg nå gjør bilen klar til kontroll og får den på kontroll i februar f.eks, kan jeg kjøre stille å rolig uten at noen merker noe til verkstedet, få bilen godkjent, og kjøre videre?

Ja, dette bør fungere bra. Når alle forhold med bilen er brakt i orden vil avskiltingsbegjæringen automatisk forsvinne.

 

Hvis du blir stoppet på den ene turen på vei til verkstedet vil jeg si du har bra uflaks.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller midt i mellom: fikse et prøveskilt!?

Må jo levere inn skiltene før jeg kan låne prøveskilt, og da må jeg jo betale ett gebyr for å få ut skiltene igjen siden den er begjært avskiltet.

 

 

Hvis du får bilen på kontroll, og får den godkjent så går det et par dager så er begjæringen borte fra systemet.

Anbefaler deg ikke å kjøre på bilen mens den er avskiltningsbegjært.

Er ikke sikkert forsikringsselskapet dekker eventuelle utgifter hvis du skulle være uheldig på ett eller annet vis.

 

Dette er du sikker på? Verkstedet kan ikke ringe purken/BT og få dem til å komme å klippe skiltene mens jeg er på kontroll f.eks? For er jo som sagt ett gebyr å betale dersom skiltene blir klipt/levert inn pga begjæringen.

 

Om bilen er begjært avskiltet så vil nok dette (tror jeg) oppdateres automatisk og bli opphevet når bilen blir godkjent (verksted innlever godkjenning). Men hadde nok tatt en telefon til vegvesenet for å om ikke annet si fra. Skulle du bli stoppet, og du har PKK slippen i hånda så sjulle man tro at du skulle få kjøre videre.

 

Uansett, ta kontakt med vegvesenet i det du har fått den godkjent, så er du sikker.

 

At bilen ikke har vært i forsvarlig kjørbarmessig stand er en ærlig sak, og ikke minst fornuftig tankegang, så bør ikke være noe stort problem.

 

Dersom jeg tar kontakt med vegvesenet, vil jeg vel sikkert bare få beskjed om å levere inn skiltene med engang pga begjæringen, slik at staten får tjent noen kroner på at jeg må hente dem ut igjen etterpå...?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er du sikker på? Verkstedet kan ikke ringe purken/BT og få dem til å komme å klippe skiltene mens jeg er på kontroll f.eks? For er jo som sagt ett gebyr å betale dersom skiltene blir klipt/levert inn pga begjæringen.

 

Dette har jeg gjort tre ganger selv, og fra staten har jeg ikke fått annet enn informasjon om neste Eu-kontroll samt giro for årsavgift i februar/mars måned.

Hvis årsaken til avskiltningsbegjæringen er manglende Eu-kontroll så ser jeg ikke poenget med å ringe noen som helst.

Er såvidt meg bekjent ingen rapporteringsplikt hos et godkjenningsorgan på biler med manglende kontroll som er inne til kontroll.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette bør fungere bra. Når alle forhold med bilen er brakt i orden vil avskiltingsbegjæringen automatisk forsvinne.

 

Hvis du blir stoppet på den ene turen på vei til verkstedet vil jeg si du har bra uflaks.

 

Da får jeg satse på at alt ordner seg når jeg får bygd ferdig bilen da. :)

 

Bor ikke så alt for langt unna nærmeste verksted, 2km maks, så blir nok neppe stoppet på turen.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg tar kontakt med vegvesenet, vil jeg vel sikkert bare få beskjed om å levere inn skiltene med engang pga begjæringen, slik at staten får tjent noen kroner på at jeg må hente dem ut igjen etterpå...?

 

Cluet var at du skal gjøre dette etter at bilen er EU godkjent, dersom det ikke lenger finnes noe grunnlag for avskiltning, så blir det vel drøyt at de faktisk ber deg komme med skiltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kommer å henter skiltene dine. Du må i praksis bli stoppet etter veien får at noen skal ta skiltene. Når bilen er godkjent legger du bare kontrollseddelen i bilen slik at du er trygg inntil systemet er oppdatert. Verksteded ringer ikke, da ville det blitt mange telefoner.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kommer å henter skiltene dine. Du må i praksis bli stoppet etter veien får at noen skal ta skiltene. Når bilen er godkjent legger du bare kontrollseddelen i bilen slik at du er trygg inntil systemet er oppdatert. Verksteded ringer ikke, da ville det blitt mange telefoner.

 

har vært tilfeller der bt har kommet hjem og klippet skiltene!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker vi ikke en månde og to, da må det jo være snakk om flere år... Enten at årsavgift ikke er betalt eller at EU godkjenningne begynner og bli steingammal.

 

Jeg fikk skilta klippe en gang når jeg var 1mnd på ferie, bilen stod parkert på flyplassen sin parkering. Der hadde skiltene blitt klippet før systemet hadde oppdatert seg pga manglene innbetaling av årsavgift.

 

Litt smånervøs var jeg når jeg måtte kjøre 2mil fra flyplassen til biltilsynet uten skilter!

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår