Gå til innhold

klagerett på feil ved bruktbil

Ranger emnet


silje89

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger litt råd her.

 

Jeg kjøpte en bruktbil den 15.11.10

og en etter en har det dukket opp feil. først bare små feil som vi ikke bryr oss om med å ordne. MEN og et stort men også. med en gang vi tok med oss bilen og hadde kjørt med den en times tid fant vi ut at termostaten i bilen var gåen. så vi kjøpt eny og fikset det. var jo ikke noe vanskelig.

 

I går var jeg inne hos Svein Kvia og ba dem lese av feilmeldingen. Det gule motorlampe lyset. drev nemlig å blinket og lyset i korte og lengre perioder. det de da fant var at vi har 3 mulige feil: Luftmassemåler, vakumslanger eller egr ventil. Å få dette fikset vil koste alt fra 4000- 10 000. Jaja tenkte jeg og tok med bilen hjem igjen.

 

Idag når jeg skulle starte bilen så lyste et RØDT lys. F*** tenkte jeg skikkelig bra kombinasjon. Så nå lyser det røde batterilyset og bilen er totalt død.

 

Nå forstår jeg at dette vil nok koste i underkant av 20000 hvis ikke mer. For det kan nok ta sin tid å få fikset dette og i tilleg så er det flere feil og ikke helt klart hva som er feilen.

 

Hva skal jeg si til kvinnfolket jeg kjøpte bilen av?

noen som har råd om hva jeg bør gjøre generelt i en sak som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva betalte du for bilen, og hvor gammel er den?

hvis dette er en relativt ny bil (under 5 år og under 100k km) så burde det gå an å få fikset på reklamasjon, er bilen noe eldre så skulle det vel gått an å få en deling på kostnaden.

 

legger ved et sitat fra forbruker rådet: "KJØPER DU EN bruktbil fra en forhandler, har du som regel fem års reklamasjonsrett, og kjøper du av en privatperson, kan du reklamere i to år Men dette er det ikke alle som vet."

 

Vil jo selv si at er bilen kjørt langt og er gammel så er det ikke stort å reklamere for. Så hvis den

kostet under 40 laken så er det bare å evt. vrake den den og kjøpe seg ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva betalte du for bilen, og hvor gammel er den?

hvis dette er en relativt ny bil (under 5 år og under 100k km) så burde det gå an å få fikset på reklamasjon, er bilen noe eldre så skulle det vel gått an å få en deling på kostnaden.

 

legger ved et sitat fra forbruker rådet: "KJØPER DU EN bruktbil fra en forhandler, har du som regel fem års reklamasjonsrett, og kjøper du av en privatperson, kan du reklamere i to år Men dette er det ikke alle som vet."

 

Vil jo selv si at er bilen kjørt langt og er gammel så er det ikke stort å reklamere for. Så hvis den

kostet under 40 laken så er det bare å evt. vrake den den og kjøpe seg ny.

 

 

vel bilen er 1998 model så er en relativt gammel bil. den har gått 240 000. men synes det er kjipt å få enorme utgifter på en bil som man så vidt har nådd å eie 2mnd. Så er vel egentlig ute etter å finne ut om det er mulig å prøve å få en deling av utgifter da den mest sannsynlig må inn på verksted, tviler på at vi kan fikse dette selv (selvom sambo er bilmekaniker).

 

Men hvis vi finner ut at dette er for dyrt til å ville påkoste bilen på dette. Hvilke rettigheter har jeg da. jeg tenker på jeg synes det er utrolig dårlig å måtte kaste 25000 rett i søpla. Kan det tas på forsikring at bilen ikke er kjørbar etter 2 mnd?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er absolutt kjipt når det skjer sånne feil med bilen to måneder etter man har kjøpt den! men bilen har jo tross alt gått 240k km. som jeg skrev i forrige innlegg så har du to års reklamasjonsrett ovenfor selger, men her vil det lønne seg å prøve å få til en deling. Selv om jeg tror selger vil fraskrive seg dette ansvaret.

Du kan se etter om Haynes har en service bok til bilen din, og siden samboeren din er bilmekaniker så kan det kanskje være mulig for han å fikse bilen med den. Da bør det bli billigere da du slipper å betale for arbeidstimer på verksted! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at de feila der koster så mye er jo bare bullshit hvertfall.... en luftmassemåler får du billig hos høggern, hvist batterilampa lyser er vel enten batteriet ødelagt eller så lader den ikke!

04 Opel combo 1.7di

Opel rekord c caravan 1700

Vespa bravo

vw golf 2.0i stv(skrotet)

vw vento 1.9tdi(skrotet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig og være klar over en ting ved kjøp av gjenstander hos privatpersoner slik som f.eks en brukt bil..

 

JA, du har faktisk to år reklamasjon hos privatpersoner. MEN siden det tross alt dreier seg om en brukt gjenstand vil ansvarsfraskrivelser om gjenstandens kvalitet ofte føre til at du ikke kan påberope deg at det foreligger en mangel, og det er "mangler" som gir deg rettigheter etter Kjøpsloven.

 

Feil som oppstår på grunn av normal slitasje vil heller ikke omfattes.

 

For at det skal foreligge en mangel, må feilen ikke skyldes at du har utsatt bilen for feilbruk, påført den skade eller være et resultat av normal forventet slitasje. Det er viktig å merke seg at forhold ved bilen som du visste om, eller burde ha visst om på kjøpetidspunktet, senere ikke kan reklameres på. Det er også å betrakte som en mangel dersom selger bryter bestemmelser i den inngåtte avtalen.

 

MAO, på en 13 år gammel bil slik du har kjøpt... Kommer du ingen vei med og benytte deg av noe reklamasjonsrett iht kjøpsloven. Da dette nok bare er normal slitasje og bruk gjennom 13år.

 

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis samboeren din er bilmekaniker så skjønner jeg ikke denne tråden i det hele tatt.

 

Dette er jo peanøtter og koster en dajm å få fiksa.

Det første samboeren din bør finne ut av er jo hva som er problemet og så fikse det.

 

Du har i allefall ingenting å komme med jurudisk her mot hun du kjøpte bilen av.

 

Når du kjøper en bil til 25k så må du kanskje forvente at ting kan dukke opp.

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Mercedes til 25000 som nærmest datt fra hverandre på under ett år. Tok det som en kjip lærepenge, da bruktbil er risiko uansett. Det er ikke noe vits å plage tidligere eier for slike småting, biler går istykker, sånn er det bare. Så de tingene du nevner her må du nok bare fikse selv hvis du vil beholde bilen.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Du har kjøpt en 13år gammel bil til 25000,-. Så forventer du at bilen skal være feilfri?

 

Disse tingene du nevner er normale ting som ryker og må byttes med tiden.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkway:

Selvfølgelig får du bedre råd fra folk som er ansatt og betalt for å svare på slike spørsmål, enn du får på et GRATIS bilforum på nettet. Er det virkelig noen som ikke skjønner det? Og sånne som deg er grunnen til at det er et helvete å selge bruktbil. Den nevnte mercedesen hadde gått 270000 km, og hadde hatt ukjent antall eiere før meg(mange sannsynligvis). Det kunne ikke falt meg inn å prøve å reklamere på det en gang, og jeg ville garantert ikke fått gjennomslag for noe som helst. Forrige eier ante ingenting om at toppakningen skulle ryke noen mil senere, hvordan i alle dager skulle han vite det? Hvor lenge mener du man skal være juridisk ansvarlig for en bruktbil etter man har solgt den? Skulle man fulgt praksisen din med å dekke alle fremtidige uventede utgifter på en gammal skrothaug i noen år framover, ville det vært langt gunstigere å sendt bilen på hoggern fremfor å selge den.

 

Skal man reklamere på en bruktbil, må det sannsynliggjøres at tidligere eier visste om feilen/feilene. Lykke til med det, ihvertfall på slitedeler som det er snakk om i denne tråden. Hvis forrige eier har lappa sammen bilen med sparkel og ståltråd uten å si det, og skjult dette, er det en annen sak. Men slitedeler må man regne med, sånn er det bare. Stram økonomi har jeg også, det skal jeg love deg. Men å reklamere på en så gammal bil som har kjørt langt, det er ikke verdt bryderiet en gang, og man kommer sjelden noen vei med det.

 

Er man så redd for fremtidige uventede utgifter, bør man kjøpe bil hos forhandler.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår