Gå til innhold

Nye VW Amarok

Ranger emnet


Germanlook

Anbefalte innlegg

  • Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter å ha studert bil etc en stund nå så fikk faktisk jeg og litt lyst på Amarok.........

 

Hehe, jeg er i alle fall fullstendig overbevist!

Blir kanskje ikke så fryktelig dyr på Svalbard heller? ;)

 

Her ligger det også en del info og bilder, men på Tysk.

 

http://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de/de/de/fahrzeuge/amarok.html

 

http://www.amarok-tested-by-dakar.com/de

Proud member of: Der Volkswagen Schnellfahrers

http://dvs.skynetblogs.be

-73 1303RS

-13 Polo WRC edition

-15 Octavia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er i alle fall fullstendig overbevist!

Blir kanskje ikke så fryktelig dyr på Svalbard heller? ;)

 

Her ligger det også en del info og bilder, men på Tysk.

 

http://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de/de/de/fahrzeuge/amarok.html

 

http://www.amarok-tested-by-dakar.com/de

 

Jeg ble overbevist, allerede når jeg så bildene. Bestilte bil før jeg hadde sett den og fått sikla på den sånn rent fysisk også - det sier litt :)

 

Kribler i fingra, og man håper det snart er Torsdag. Det blir forhåpentligvis tatt både bilder og video mens man herjer opp og ned bakkene, og hva man nå ellers skal gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat kommer nok i løpet av året, men tviler på at det blir DSG. Resten av det du nevner er styrt av etterspørsel som regel, så jeg tvler på at adaptiv cruisecontrol blir tilgjengelig på Amarok. Xenon er det nok mulgheter for på sikt, men det må være flere markeder enn bare Norge som etterspør dette.

Proud member of: Der Volkswagen Schnellfahrers

http://dvs.skynetblogs.be

-73 1303RS

-13 Polo WRC edition

-15 Octavia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at de ikke har tatt mer utstyr fra personbilene inn i ekstrautstyrslisten.

Savner i prioritert rekkefølge: Xenonlys, DSG, Mulitfunksjonsratt, adaptiv cruisekontroll.

 

Teknologien er hyllevare, så VW burde gitt oss muligheten til å kjøpe det på alle VW modeller.....

 

All mulig kul, og nødvendig tilbehør, er hyllevare. Og noen biler, også VW har noe som er kult, eller bra, mens andre har noe annet, som en annen bil ikke har. Jeg lurer på noe den perfekte bilen kommer, som har akkurat det man trenger, og en haug med dingsebomser man kan leke seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er adaptiv cruisecontrol? Ja, jeg kunne ha Googlet det..men da blir jo ikke Bilforumet et stort og fint oppslagsverk :)

 

Amarok har jo cruisecontrol, noe jeg får på min :D Men helt hva adaptiv er..nei..det vet jeg ikke :)

 

Adaptiv cruisecontrol har en sensor i fronten som regulerer hastigheten etter hastigheten til bilen foran. Hvis du stiller inn cruisecontrolen på 100km/t og bilen foran holder 80km/t senker den farten og holder avstanden til bilen foran. Hvis bilen foran da blir borte øker den hastigheten igjen til 100km/t.

Proud member of: Der Volkswagen Schnellfahrers

http://dvs.skynetblogs.be

-73 1303RS

-13 Polo WRC edition

-15 Octavia RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adaptiv cruisecontrol har en sensor i fronten som regulerer hastigheten etter hastigheten til bilen foran. Hvis du stiller inn cruisecontrolen på 100km/t og bilen foran holder 80km/t senker den farten og holder avstanden til bilen foran. Hvis bilen foran da blir borte øker den hastigheten igjen til 100km/t.

 

Sånn å forstå. Er jo et greit verktøy det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En morsom og lærerik dag på Gardermoen Motorpark.

 

Klokka hadde ikke en gang passer 06 på Torsdag morgen, før øynene var oppe og frokosten innabords. Fire halvtrøtte gutter møttes på Trondheim Lufthavn Værnes, og sammen med en representant fra Møller Trondheim satte vi kursen mot Oslo Lufthavn Gardermoen.

 

Etter en liten sightseeing i en maxitaxi kom vi etterhvert fram til Gardermoen Motorpark hvor Volkswagen og svenske CarEvent hadde rigget seg til.

 

Ved ankomst fikk vi utdelt hver vår ryggsekk, og en stor god vinterjakke, før vi gikk ut i teltet og fikk en god dose med informasjon om hva dagen ville inneholde, og hva slags folk som skulle undervise oss denne dagen.

 

Vi ble inndelt i tre grupper, hvor hver gruppe startet på en "stasjon", og vi skulle etterhvert rotere slik at alle hadde vært innom alt før dagen var ferdig. Min gruppe startet på topp, med terrengkjøring først. Da kunne jo dagen bare bli kjedeligere ;-)

 

Litt informasjon om løypa, og hva vi skulle gjøre..og vi var igang.

 

I den første bakken skulle vi få se hvordan "Hill Decend" hjalp bilen ned på en trygg måte. Når gubben på utsiden av bilen sa: "Nu skal du kjöra ned den her bakken, og slippa broms, og clutch, og la bilen åka ned. Du styr, og bilen gjör resten"..

 

"Ned bakken.." tenkte jeg, og kikket meg rundt. Ned foran bilen var "bakken".. en sånn type bakke, eller skråning, man faktisk ikke GÅR ned.. men med bil..det skulle vi.

 

I 1. gear, rullet bilen mot kanten, og foten passet pent på bremsen.. så lyder stemmen der ute.. "så slipper du bromsen".. Det strider mot alle regler i livet, å slippe bremsen når du henger fremover i beltet, og bakken foran deg ender langt der nede. Men vi får stole på systemene. Gass, brems og clutch slippes..og bilen triller rolig ut fra kanten. Og man blir sittende som imponerte skolelys i det bilen bremser og jobber på egenhånd. Det eneste man trengte å gjøre inne i bilen var å sitte pent og pyntelig i ro, holde seg fast, å bruke rattet. Jeg var så heldig at jeg satt på ned bakken den første gangen ;-)

 

Trygt nede, skulle vi kjøre litt rundt på crossbanen, for å kjenne litt på bilens systemer. Som det forøvrig var massevis av. Systemene samarbeidet godt, og man kunne velge litt selv hva man trengte. Eller man kunne slå av alt. Bakkestarter gikk veldig fint, ettersom "Hill decent" fungerte både fremover, og bakover, og da fungerte som en slags bakkestartsassistent.

Vi fikk prøve litt av hva motoren var god for. Ikke i fart, men hvor sterk den var fra 0km/t.

 

I rimelig bratte bakker, kunne bilen stå i 1.gear, enten med 4x4 eller bakhjulstrekk, og gå på tomgang opp bakken. Det samme kunne den på 2.gear, uten anstrengelser. I 3.gear brummet den litt ekstra, men den tok oss allievell opp.

 

Da vi var ferdige med terrengbiten var det tid for landeveiskjøring. Der rullet vi ut fra motorparken med flere utgaver av Amarok, og et par Caddyer, og Transporter. Vi skiftet på å kjøre de forskjellige bilene, og fikk da et godt bilde av forskjellene på enkelte av Amarokene, men også mellom Amarok og de andre bilene. Samtidig fikk vi et godt bilde av hvordan Amarok oppfører seg på landeveien, og hvor mye..eller hvor lite.. man kjenner av underlaget. Man kjente godt underlaget når man satt i en Amarok, men samtidig var det såppas lite at det ble behagelig. I Caddy kjente man hver ujevnhet mye bedre, noe som ble litt slitsomt i lengden.

 

Da vi var ferdige med landeveien, var det tilbake til motorparken og dagens siste stasjon. Denne gang var det sikkerhetskjøring som sto på planen. Her skulle vi få kjenne hvordan bilen oppførte seg ved en høyre-venstre unnamanøver, med full brems. En såkalt elg-test. Med de riktige bevegelsene på rattet, lystret bilen veldig bra, og var godt retningsorientert selv med hardt trykk på bremsepedalen, og en unnamanøver. Man lærte ett og annet om seg selv under denne testen, og selv med utrykningskjøring og flere glattkjøringskurs, var det et ganske viktig oppfriskningskurs dette.

 

Med på denne øvelsen var også en av Amarokens "utfordrere" , Izuzu D-Max. En bil jeg faktisk vurderte å kjøpe for en tid tilbake, inntil jeg leste at den ikke hadde de sikkerhetssystemene jeg ville ha. Og det fikk vi merke under denne testen.

 

Vi byttet biler også under denne testen, og til slutt var det min tur til å kjøre D-max. Allerede ved avgang fra startstreken merket man at dette ikke var noe særlig fremkomstmiddel. Nærmest sidelengs forlot jeg startstreken og var snart på god vei mot "elgen". I 60 km/t nærmet jeg meg stedet for full brems. Full brems ble iverksatt, og rattet dreid rolig mot høyre.. så mot venstre. Bakenden var kjapp ut, og en 180graders snurr var snart ferdig levert. "Pröv en gong til" , var beskjeden. Selv om jeg ikke snurret ved neste forsøk, så merket man at D-max egentlig ikke var noe til utfordrer. Ingen av de andre deltagerne var uenige i det...

 

Dagens siste stasjon var delt i to, og del to av sikkerhetskjøringen besto av en høyre-venstre unnamanøver det også, men denne gangen uten å bremse. Nå skulle vi få kjenne på antiskrenssystemene, og forskjellen på 4x4 og bakhjulstrekk. Til slutt koblet vi ut alt vi kunne, og suste avgårde. Selv om alt var "koblet ut", slo systemene inn, når bilen følte vi var langt ute og syklet på tynn is. Men til å være en to-tonns bil, syns jeg den var merkverdig lett å kjøre, den tok seg raskt inn og det føltes trygt å kjøre den, selv med systemene koblet ut.

 

Bil-dagen var ferdig i firetiden, og med en ny ryggsekk, ny jakke, og diplom i hånden satte man seg på flyet tilbake til Trondheim med både ny erfaring, og et håp om at Mai måned plutselig sto for døren allerede i morgen ;-)

 

[ATTACH]20745[/ATTACH]

Bilene står klare til start, for øvelse "Elg"

 

[ATTACH]20742[/ATTACH]

Norwegian fikk æren av å fly oss ned til Oslo, og tilbake til Værnes.

 

[ATTACH]20746[/ATTACH]

:hailvw

 

[ATTACH]20743[/ATTACH]

Midtveis i hele kurset, fikk vi servert middag :)

 

[ATTACH]20744[/ATTACH]

Bilde tatt under en av bilbyttene på landeveiskjøringen

post-60731-13804853081015_thumb.jpg

post-60731-13804853081113_thumb.jpg

post-60731-13804853081171_thumb.jpg

post-60731-13804853081215_thumb.jpg

post-60731-1380485308125_thumb.jpg

Endret av MrAmarok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]20752[/ATTACH]

Amaroker overalt i skogene rundt Gardermoen :)

 

[ATTACH]20753[/ATTACH]

Amarok og Caddy bak oss også..

 

[ATTACH]20754[/ATTACH]

En annen bil........

 

[ATTACH]20755[/ATTACH]

Skyggene ble lengre og lengre, og det nærmet seg solnedgang

 

[ATTACH]20756[/ATTACH]

Ned der.. ser ikke så bratt ut på bildet, men det var bratt nok

post-60731-13804853081291_thumb.jpg

post-60731-13804853081336_thumb.jpg

post-60731-13804853081374_thumb.jpg

post-60731-1380485308141_thumb.jpg

post-60731-13804853081449_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]20757[/ATTACH]

Mye fint å se i skogene denne dagen

 

[ATTACH]20758[/ATTACH]

Instruktøren passer på at alle kommer seg inn i busslomma.. sekunder senere var ikke støtfangeren vår bak, like fin som den en gang var..

 

[ATTACH]20759[/ATTACH]

Amarok med rumpa i været

 

[ATTACH]20760[/ATTACH]

Like før start på terrengløypa

 

[ATTACH]20761[/ATTACH]

Vi passerte en Caddy som sto med nødblinken på i veikanten... syntes litt synd på den, der den sto og frøs..

post-60731-1380485308149_thumb.jpg

post-60731-13804853081536_thumb.jpg

post-60731-13804853081575_thumb.jpg

post-60731-13804853081613_thumb.jpg

post-60731-13804853081649_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår