Gå til innhold

Starte med drifting!

Ranger emnet


hemmapro

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt på 16 år som lenge har hatt lyst til å starte med drifting :) Har vel vært stor fan fra jeg var 14. Sett på formulad osv, kan mye om drifting!

 

Igår ble jeg utrolig glad da jeg så at powerdrift har laget egen klasse for JUNIOR (15+), men så kommer spørsmålet!? Hvordan skal jeg overtale far? og hvor mye må jeg ut med for å få en grei driftebil? :)

 

Prisklasse: Har vel 10k på konto + at jeg skal selge lettsykkelen min som er på rundt 35k så da blir det vel 40k jeg skal bruke?(med litt smisk kanskje jeg får litt av mamma og pappa også ;D ) Er det nok til en fungerenes bil? Har sett litt rundt på finn osv, men så har jeg også sett på biler fra japan. Er det trygt å kjøpe derfra? :)

 

Noe mer jeg burde tenke på før jeg kaster meg ut i røyken? :redbite

Mine biler:

 

- Golf 3 1997 1.6l 101hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg må knuse drømmen din der gitt.. jeg blir RIMELIG imponert og powerdrift har klart å få dispansasjon for 16åringer å kjøre

så langt jeg vet er det kun i bilcross du kan kjøre fra du er 16, eventuelt utrolig spesiell grunn til disp. om du kjører f.eks rally ellerno slikt for noen løp

 

 

Du må nok vente til du er 18 og har lappen for å delta på dette..

og kan si deg med engang. om du har 10.000kr på konto så kan du helle bruke penga på en sparco stol og playstation altså

 

for uansett hva du prøver på for å holde budsjettet så smeller 10.000kr i bruk for mer eller mnindre HVERT løp i form av dekk/deler og reise! værtfall om du skal ha noen sjans i løp enn å bare cruise rundt for å delta

 

ting koster penger og du må nok bygge deg opp litt mere økonomi før du i det heletatt kan kjøre. ikke mindre bygge en komplett bil

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRFT-R

 

Ja vet at det koster etterhvert som tiden går, men at man ikke kan drifte i en alder av 16 er feil :) ( http://www.powerdrift.no/phpBB3/view...php?f=3&t=4261 ) Har funnet en komplett bil til 55k nå med ekstra dekk osv + litt til, men får nå høre litt med familien først :D Hvis det går helt shæis så får jeg bare vente :O

Mine biler:

 

- Golf 3 1997 1.6l 101hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg leste det samma dagen.. og jeg er sjokkert..

 

dette er OVERHODET ikke noe positivt.. hvorfor?... fordi alle løpa her i norge foregår på en dag! og allerede NÅ er det vanvittig med venting og treghet på bane/depo..

forestill dere når det stiller 100biler!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DRFT-R

 

Ja vet at det koster etterhvert som tiden går, men at man ikke kan drifte i en alder av 16 er feil :) ( http://www.powerdrift.no/phpBB3/view...php?f=3&t=4261 ) Har funnet en komplett bil til 55k nå med ekstra dekk osv + litt til, men får nå høre litt med familien først :D Hvis det går helt shæis så får jeg bare vente :O

 

Har en bra og sprek bil som står i Horten, Kan det være av interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Håper du får til å kjøre drifting.

 

Men har du tenkt på andre kostnader ?

 

Bilen skal ha bur, seler ,stol som er GODKJENTE. lisens på bil.

 

Samt du må ha lisens.

 

du må ha peronlig utstyr. som: undertøy,sko,kjøredress,hjelm. dette koster også mye penger. 8k - 15k ca. utifra hvor billig man kan få det.

 

Dekk kostnader ? er ikke bare å tru man får en sponsor på dette...

 

Men stå på. er kun i motbakke det går oppover.. ;)

 

see you side ways !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg mener jo at dette er helt topp da, så de under 18 kan prøve seg :) ang bil så tror eg at eg ville gått for en E30 2,5L eller noe lignende og bjynt med siden en ikkje får trimme noe spessielt i denne klassen,

 

2. Motor

Moderat trimming. Ikke tillatt med oppgradering av turbo. Max effekt 0,3 hk/kg

 

og kjøre klær er jo noe en må ha uansett så dette steler jo peng, men er jo verdt invisteringa i mine øyner..

stoler kjøpes brukt da de ikkje trenger vere godkjent lengre.. (altså de må ha vert fia godkjent en gang men den kan vere utgått), seler er vell kjekkest og kjøpe nyt, også ratt(men det kan du jo og ta med deg i en videre bil, som med stoler og seler).. bur er jo ikkje så galen pris fra pedersen, sveisa diffen(billigeste og beste løsning)....

 

men joda, busjettet blir nokk sprengt :) men om du sparer og setter sammen bilen så går somregel ting etterkvert om du har jobb og :)

 

eg meina du bør satse drifting, ser jo kanon kjekt ut... eg sliter med mangel på sertfikat for tiden så eg får jo ikkje låv og bjynne med det -.-

 

jim

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,3 hk\kg = 1500 kg bil = 450 hk..

 

joda, eg ser den, men va egentli med tanke på at det ikkje va så godt motatt med noe stor turbo og sånt... :) men uten om det så va det bare min tanke ;) altid open for kritikk :)

 

jim

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg du skal satse på "hemmapro". At powerdrift har fått til dette er utrolig bra!

 

Og til DRIFT-R, "Få ut fingeren, og ikke vær så utrolig negativ"!! Er vel ikke snakk om at han skal være med i norgeseliten vel? Gi han heller litt pågangsmot, så han får prøvd!!

 

Det finnes jo mange biler med bakhjulsdrift som det er mulig å "drifte" med. Men bilen må helst settes opp for drifting, det viktigste er å få et stivt understell, så det blir lettere å holde kontrollen over bilen. Og selvfølgelig er det fint å ha ok effekt.

 

Det som er bra med de japanske bilene, som 200sx, skyline osv, er at de som handles inn til norge har som oftest allerede ok effekt til drifting, og at de leveres også med coilovers/justerbart understell.. Men disse koster også litt(fra ca 45tusen og oppover) + at rattet er på høyre side. Men det venner du deg til etter litt trening. Du har sikkert ikke kjørt så mye med rattet på venstre side heller, så du slipper å omvende deg det.

 

Ellers så er en gammel bmw (e30, e34) et godt alternativ. Hvis du er flink til å skru selv, eller at faren din eller lignende kan hjelpe deg, så er nok det lurt å få hjelp. Vet ikke om powerdrift regelementet tilater at du bygger turbo på bilen. Men hvis det er ok, så kan dette bli en billig bil om du/dere kan skru. Men dette er en bil som er billig i innkjøp, og du får billige deler til.

 

Hvis du skal kjøre mye, så går det mye dekk.. Men her er det mulig å gå rundt til dekkbutikker og verksteder å spørre om brukte dekk. Disse brukte dekkene er også som oftest "glattere" å kjøre med, slik at du ikke trenger like mye effekt i bilen for å "drifte". Har flere venner som har pisket rundt så og si orginale e30 på rudskogen med sånne dekk, selv om det ikke er like tøft å se på uten så mye dekkrøyk og like høy fart. Men et sted må man jo begynne! Og hvis du bygger f.eks. ut fra en e30, så lærer du utrolig mye som du kan bruke videre i driftekarrieren!

 

Du må nok også høre med om noen kan være med deg på trening osv, ettersom du må ha en til å kjøre bil med henger.. Men hvis du har familie og bekjente som er villige til å hjelpe til, så klarer du helt sikkert å få til dette!! :)

 

Det jeg ville gjort er nok å kjøpt en 200sx eller skyline fra japan, eller fra bruktmarkedet i norge. Er endel av disse også som er til salgs nå, ettersom det er blitt så mange. Disse er som oftest ganske driftsikre om de ikke trimmes noe særlig. Så her kan du ha bil i flere år.

 

Men det som kan bli dyrt er at deler må byttes ut/repareres etter hvert. Og her kan det være alt fra bremser, motor, turbo osv. Og dette kan bli veldig fort dyrt. For disse japanske bilene er veldig som oftest kjørt ganske hardt fra før av i norge.. Så dette kan bli dyrt hvis noe ryker.

 

Men om du har noen bekjente som kjører drifting fra før, så hjelper de deg sikkert mer enn gjerne. Og i hjelp av biltyper. Eller så finnes det også andre motorsportgrener, som er billigere, som det kanskje er greit å begynne med så du kommer inn i miljøet og kjenner litt på hvordan dette er. F.eks. gokart! Men forstår veldig godt drifting er høyest på lista, da dette er utrolig rått å se på!

 

Men uansett hva du velger, så masse lykke til! Får bare si fra om du lurer på noe mer, så skal jeg prøver å svare så godt jeg kan! Hvis det ikke blir noen bil i år, så får du si fra neste gang du er på rudskogen, så skal du hvertfall få sittet på!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hoho, Hadde vært enormt skummelt å stappa en skyline med 300hk i henna på meg når jeg var 15! Om jeg var deg, hadde jeg heller begynt med Rallycross, slik som banen er her, så får du sladdet MYE. Dette er hakket billigere, og du får kjøre svakere biler på underlag som er lettere å sladde på... Lære deg å kjøre før du kaster deg ut i drifting. Du får ferdig bygde rallycross biler fra 5000-10000,-

Det å lære seg å drifte som 15 åring i en Skyline blir som å lære seg å løpe før man kan krype.

Endret av Skorp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg leste det samma dagen.. og jeg er sjokkert..

 

dette er OVERHODET ikke noe positivt.. hvorfor?... fordi alle løpa her i norge foregår på en dag! og allerede NÅ er det vanvittig med venting og treghet på bane/depo..

forestill dere når det stiller 100biler!

 

syns dette er jævelig bra jeg, all form for rekrutering til bilsporten må ses på som posetivt eller er du redd for motstanden og bli slått om et par år av en på 18 fordi du selv ikke hadde denne muligheten?

 

og til deg som startet denne tråden finn regelverket skriv det ut les og lær ta dette videre på en sakelig måte til dine foreldre og vis dem reglene og at du har lov skaff deg en jobb på deltid så ordner det seg nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår