Gå til innhold

Volvo 940 spenning problem?

Ranger emnet


MHaaland

Anbefalte innlegg

Hei, trenger hjelp med volvoen min :( Lenge hatt litt problem med bilen som er en 93 modell med bf230fd motoren gått ca 200k. Noen av feila er som følger:

 

Feil med instrument lysa, tar på tenninga og bare airbaglyset lyser, ikke resten. Viss jeg da starter bilen lyser fremdeles det lyset, men viss jeg ruser bilen opp til ca 2-2,5 tusen omdreininger så går airbag lyset av!? + jeg kan høre at kupe vifta sviver høyere og ser at alle lysa på bilen lyser sterkere/normalt. Som regel når det er kaldt så virker panel lysa normalt før bilen blir varm. Og viss instrument lysa er uvillige i starten, så pleier det som regel å ordne seg etter hvert som at håndbrekk varselen virker. Fjernlys og tåkelys bak lampene virker alltid :P Kan også kjenne at viss jeg starter å kjøre med airbag lyset lysende, og kommer til det punkte det går av, så nykker det litt i bilen, ett ørlite opphold i akserelasjonen.

 

Og nå som det er kaldt (ca.-14) virker starteren litt for sløv, selvom batteriet er fult. Den starter som normalt viss den er varm.

 

Viss den står nystarta og varmer seg opp, kan jeg nesten daue bilen med å slå på forskjellige el-artikler. F.eks. varmen i bakrute+fjernlys+varme i setene, så synker tomgangen merkbart. Radio slår seg også nokså fort av da...

 

En annen sur feil er at bilen har dårlige akserelasjon enn en 740 med samme motor med 100 tusen meir km på motoren!

 

Tomgangen kan også vær ujevn, eller bare at bilen rister litt :P

Nå i det siste har tomgangen hengt seg også i noen sekund etter jeg har kjørt noen meter. Det er både plagsomt, flaut å irriterende :(

 

 

Det jeg selv har prøvd er at jeg bytta med en annen brukt dynamo uten hell. Vært litt på ett verkstad men de fant ikke noe + det er skam dyrt... Kjørt med noe småfeil de siste 25tusen km, hadde vært flott å fått vekk noe.

 

Håper noen orker å lese alt og kanskje vet hva som er feil, håper alt er bare en liten og ikke mange.

 

Elsker Volvo 940, men ville gjerne hatt alt i topp stand.

 

Takk for svar på forhånd :D

Volvo 740 GLE 1987 (kjelvebil)

Volvo 940 GL 1993

Bmw 523 ia touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på "treig" starter: Hva salgs batteri kjører du med?

Biltemabatteri fungerer svært dårlig i kulde.

Jeg selv hadde svak starterstrøm i kulde med gamle-batteriet mitt (ukjent merke, 62Ah / 300 Amp). Kjøpte meg Sønnak Superline 74 Ah/ 680 Amp. Funker gull :)

-91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F

-91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt

-74 Volvo 144DL B20A - bruksbil

-91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt.

__________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i ett Varta batteri nå trur eg.

 

Kan noe bak instrumentpanelet stjele så mye strøm? :O

 

Begynner å bli lei bilen, kanskje bare selge den og kjøpe noe annet med større motor å automat :)å helst bakhjulstrekk eller 4x4

Volvo 740 GLE 1987 (kjelvebil)

Volvo 940 GL 1993

Bmw 523 ia touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, på det grønne arket. Gjerne med litt nytt og friskt loddetinn. Det oppstår nesten alltid krymp i loddinger. Krymp kan oppdages med forstørrelsesglass. Det sier litt om hvor ømtålelig det er. Spesielt hvis det går mye strøm i loddingene. Jeg slet mye med ladeproblemet som kom og gikk, inntil feilen til slutt ble avslørt. Men etter til slutt å ha lodda over alle punktene skikkelig, og sjekka at lyspæra for ladelampa er ok, og at det er kontakt fra det grønne arket og igjennom pæra, så ordnet alt seg.

Endret av 14269
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var det i orden !! :D fikk smelta litt i alle loddepunkta på instrumente og vips godt alt :)

 

Det eineste nå er at den er litt tregstarta, startmotoren sviver som normalt, men motoren vill ikkje tenne allti med en gang. Er også sånn når den er varm. Pleier det å hjelpe med nye tennplugger og kabler da tru?

Volvo 740 GLE 1987 (kjelvebil)

Volvo 940 GL 1993

Bmw 523 ia touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår