Gå til innhold

Øker turtallet mellom 2 og 3 gir..


haus123

Anbefalte innlegg

Uten at jeg er ekspert på automatkasser er jeg temmelig sikker på at dette ikke har noe med clutchen å gjøre i normal forstand.

 

For det første er det ikke clutch slik vi vanligvis tenker på det i ei ordinær automatkasse. Der er det en momentomformer (converter)med "skovler" som på grunn av oljas strømningskrefter kobler inn mykt og trinnløst. Det kan dog være en clutch tilknyttet momentomformeren, men da som en lock up-funksjon for å låse de to delene av momentomformeren slik at forbindelsen er fast, turtallet på motoren låses til bilens hastighet, og drivstofforbruket går ned. Er lock up'en utslitt burde ikke turtallet øke så mye som trådstarter beskriver.

 

Når det er sagt er det en form for clutch i selve automatgirmekanismen også, da som lamellpakker som låser de forskjellige delene av planetgirmekanismen slik at de forskjellige utvekslingene kobles inn. Og det er her jeg tror problemet ditt kommer inn. Enten er lamellpakka som låser 3. giret utslitt, eventuelt den hydrauliske mekanismen som låser lamellene.

 

Det kan tenkes at et olje- filterskift på kassa løser problemet ditt dersom lamellene ikke er utslitt. Gammel olje full av dritt er ikke god stemning for ventiler og stempler som skal koble inn ved gitt situasjon (når kassa skal gire opp eller ned).

 

NB! Som sagt har jeg ikke spesielt peil på automatkasser (men det er et begrenset antall måter en slik dings får funket på).

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dextron II, eller olje som tilfredstiller MB sitt krav, men dextron III funker også.

 

Men det finnes noen smådeler man kan skifte for å forbedre skiftet fra 2 til 3 gir på disse, i tillegg kan det hjelpe med en justering av skiftetidspunkt og hardhet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår