haus123 Skrevet Desember 20, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2010 Hei jeg har en mercedes 300e-24v med automat. Når jeg kjører vanelig så kommer jeg til 2 gir å girer til 3 gir. I mellom disse girene øker turtallet. Akkurat som bilen står i fri. Er det clutchen som er dårli eller er det hele girkasssa? Takker for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terjeth Skrevet Desember 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2010 Merker du om turtallet stiger raskere/høyere om du gir mer gass? Isåfall høres ut som sliten clutch for min del. Siter 1997 VW Golf Joker 1.6 1983 VW Golf 1.5 C x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI x 1987 VW Golf CL 1.6 x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2010 Uten at jeg er ekspert på automatkasser er jeg temmelig sikker på at dette ikke har noe med clutchen å gjøre i normal forstand. For det første er det ikke clutch slik vi vanligvis tenker på det i ei ordinær automatkasse. Der er det en momentomformer (converter)med "skovler" som på grunn av oljas strømningskrefter kobler inn mykt og trinnløst. Det kan dog være en clutch tilknyttet momentomformeren, men da som en lock up-funksjon for å låse de to delene av momentomformeren slik at forbindelsen er fast, turtallet på motoren låses til bilens hastighet, og drivstofforbruket går ned. Er lock up'en utslitt burde ikke turtallet øke så mye som trådstarter beskriver. Når det er sagt er det en form for clutch i selve automatgirmekanismen også, da som lamellpakker som låser de forskjellige delene av planetgirmekanismen slik at de forskjellige utvekslingene kobles inn. Og det er her jeg tror problemet ditt kommer inn. Enten er lamellpakka som låser 3. giret utslitt, eventuelt den hydrauliske mekanismen som låser lamellene. Det kan tenkes at et olje- filterskift på kassa løser problemet ditt dersom lamellene ikke er utslitt. Gammel olje full av dritt er ikke god stemning for ventiler og stempler som skal koble inn ved gitt situasjon (når kassa skal gire opp eller ned). NB! Som sagt har jeg ikke spesielt peil på automatkasser (men det er et begrenset antall måter en slik dings får funket på). Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haus123 Skrevet Desember 21, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2010 takk får svar. så får ut å kjøpe ny girolje i kveld da. Satser på set vil løse problemet.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2010 takk får svar. så får ut å kjøpe ny girolje i kveld da. Satser på set vil løse problemet.. Og filter! Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 21, 2010 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2010 Dextron II, eller olje som tilfredstiller MB sitt krav, men dextron III funker også. Men det finnes noen smådeler man kan skifte for å forbedre skiftet fra 2 til 3 gir på disse, i tillegg kan det hjelpe med en justering av skiftetidspunkt og hardhet. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Avantgarde E320 Skrevet Januar 5, 2011 Rapporter Share Skrevet Januar 5, 2011 D er også et hovedbremse bånd i disse kassene som låser rundt en aksling når du setter bilen i D .(ser ut som et rundt fleksibelt bremsebånd) Er dette slitt kan du få d problemet du beskriver.Har vært borti dette før på en 90 modell 230E Ta å ring A.Berg`s automat service å snakk m dem 22642410. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg