Gå til innhold

Kan bt gi meg avgiftsbot?

Ranger emnet


stn123

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg var innblandet i en kræsj for noen måneder siden. Jeg hadde for øvrig en nissan 200 sx. Bilen ble fraktet til biltilsynet, der det ble foretatt en fullstendig teknisk kontroll.

 

I brevet står det :

 

Det er også utført større ombygginger av motor som gir vesentlig effektøkning på kjøretøyet. Dette medfører krav til avgift da kjøretøyet er første gang registrert i 23.03.2004, i tilegg til den nødvendige dokumentasjon og godkjenning av denne ombyggingen. Etter å ha forespurt meg innen vår etat antydes det at denne ombyggingen mest trolig gjør at dette kjøretøyet vil ha en effekt på 300-500 hk.

 

Dette er bare tull. Er montert grenrør, ny cooler, eksosanlegg og dump.

 

Hva er kravene for å få bot? Må ikke bilen benkes, og eksakt hk antall dokumentes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan nekte på det da det "antas" og ha det og det hk antallet. kjør hardt i mot dem og motbevis det! krev benking av dem for at de skal bevise dette. eventuelt skaff dokumentasjon fra et kjent tuningfirma med effektøkning av det du har gjort. omså gå til advokat. de rasshølene bør få svi snart.

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig som Golfer'n over skriver, dette SKAL dokumenteres med GODKJENT dyno, noe vi ikke har her i Norge så vidt jeg vet...

så er bare å blånekte til de har fått rulla nøyaktig den samme bilen med nøyaktig de samme delene på, noe som kan bli vansklig for dem siden de ikke har utstyret (+ at sx'en er vel kanskje ødlagt og eller.)

 

også når de skriver at du har 300-500 hester så tar de nå godt i, greit nok at 200sx er veldig trimmingsvillig, men tviler på at du har mere enn 250 hester, med mindre det er virklig seriøse racingdeler på den.

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med mindre det grenrøret der er besatt med noen magisk formel for ekstreme ytelser så bør du faktisk inneha så mye som 3-15HK mer enn originalt. noe jeg faktisk innbiller meg er helt lovlig. bare gi dem tilbakemelding på hvor enormt latterlig og enestående dum den påstanden er. dessuten må det harde fakta på bordet og dokumentering, ellers så har de ingen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lite sannsynligt at du har vært hos Biltilsyet, siden det ikke eksisterer lenger, men Statens Vegvesen, og dei har ingen bøtesystem for slikt og er heller ikke dei som krever inn avgiften for effektøkning, og det som du viser til i det brevet der er ingen bot, men en avgift for effektøkning, dette blir innkrevd av Tollvesenet, og en kan være uheldig å få bot også, i noen tilfeller det avgiften for effektøkning ikke har vært betalt, og dette blir oppdaget i etterkant, så kan en få tilleggsbot oppå kravet om avgift for effektøkning

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bt (Jada) og tollvesenets problem i slike saker er at det ikke er mulig å bevise noe som helst. En bils effekt er målt i labratorium etter DIN standarden, og det er målt på svinghjulet. Da kan man ikke spenne bilen på en rulle og måle effekt på hjula en fuktig høstkveld, for så å beregne avgift utfra det.

Dagens reglement gjør det rett og slett umulig å beregne hvor mye du skal betale, men jeg hadde nok svart på det brevet og bett dem begrunne hvordan de kom frem til den effekten, og hvordan du skal måle effekten. For det er de som har bevisbyrden, ikke du.

Enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
så er det jo det med at motorer blir jo svakere med åra også, så egentlig skal jo de fleste i Norge ha igjen penger fra tollvesenet =P

 

Humoristisk.

 

Noe annet å tenke på: Når man kjøper nybil i Norge, så betaler man avgift for HK bilen yter. Hva om bilen du kjøper ikke yter det den er oppgitt til, har man da krav på fradrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 3 months later...

For det første er det INGEN regel som sier att du MÅ bruke originale deler på bilen din, for det andre er det umulig for dem å bevise eksakt hvor mye ekstra HK trådstarter har tatt ut av bilen sin.

 

La oss si jeg jeg hiver i deler i bilen min som tilsier jeg KAN hente ut 1200 HK, men mapper den ned til original HK. Da har de ingen ting de kan ta meg på. Hadde en diskusjon med en på Statens Vegvesen ang dette, der jeg la frem samme "problemstilling". Han mente da om jeg kjørte på feks 0,3 bar turbotrykk og hadde original effekt på gata så var dette helt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår