Gå til innhold

Montering av ekstra fjernlys

Ranger emnet


oizann

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg litt med og finne ut hva som er lov her?

 

Funnet to forksjellige regler.

 

Jeg vil montere 4 ekstra fjernlys i fronten på bilen.

 

Ifølge denne artikkelen kan jeg ha 2 eller 4 fjernlys. http://www.dinside.no/31106/alt-om-bil-lys

 

Men fant dette ett annet sted:

 

Montering og bruk av fjernlyskastere på kjøretøy under 12000 kg. (Oppdatert 7. februar 2003).

 

* Du kan montere to ekstra fjernlyskastere. Det er ikke tillatt med f.eks. en eller tre.

* Det er ingen spesielle krav til montering (høyde/bredde).

* Lyktene skal ikke vibrere under kjøring.

* Lyktene skal kun lyse sammen med bilens originale fjernlyskastere.

* Lyktene kan ha separat bryter.

* Maks. luxverdi 480 (100 %).

 

Hvordan er dagens regelverk på dette??

[ ]1997 Mercedes E420 (sleeper)

[X]1995 Vw Golf (solgt)

[X]1987 Mercedes 230TE (solgt)

[X]1993 Mercedes 320CE (DELEBIL)

[X]1986 Mazda 626 GT Coupe (VRAK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke klok på dette,for jo mer jeg søker og leser,jo mer forskjellige svar finner jeg...

 

Må vel være dette som gjelder??

 

http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html#28-4

Endret av oizann

[ ]1997 Mercedes E420 (sleeper)

[X]1995 Vw Golf (solgt)

[X]1987 Mercedes 230TE (solgt)

[X]1993 Mercedes 320CE (DELEBIL)

[X]1986 Mazda 626 GT Coupe (VRAK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett så henger de seg ikke opp i antallet, og jeg tror de er lovlige sålenge det ikke er mulighet for å overstige lovlig luxmengde, altså at du har en vekslebrytr mellom dem.

 

Du har lov til å fjernlys opp til 75% av 480 lux, og lykter skal stå parvis.

Har du feks. hovedlykter med integrerte hjelpefjernlys, er det ikke sikkert du har lov til å montere tusenmetere.

 

Sånn i utgangspunktet, så har man lov å montere to 17,5 lykteri tillegg til bilens orginale fjernlys, ikke 4 17,5 eller 2 37,5-lykter, og i tillegg kun monteres parvis.

 

man skal egentlig ha bryter på dem også, men det er det ingen som henger seg opp i.

 

Parklys er det kul lov å ha 2 stk av foran, og de skal være plassert i henhol til reglene(høyde+avstand fra hjørne).

 

Husk og på at dess mere fjernlys du har, dess dårligere kommer du til å synes nærlysa på bilen din er.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår