Gå til innhold

Kjørte i dumper- mistet lappen!

Ranger emnet


wunderbaumen

Anbefalte innlegg

Heisann folkens! Jeg vet det er mye å lese men jeg trenger hjelp vær så snill!!

 

Var ute på en relativt stor parkeringsplass (800m2) på vei til jobb. Tre dumpere var på parkeringsplassen og langt unna meg. Jeg kontra litt fram og tilbake på ei rett strekke og gikk på jobb kl 9. jeg fikk vite at jeg begynte på jobb kl 10 noe som er litt kjipt på søndagsmorran :p .

Jeg snakket med noen ansatte til klokken ble ca 9:30 da jeg bestemte meg for å teste bilen litt på glatta :).

Jeg kjørte bak bygget ved parkeringsplassen og ble observert i en fart på 40.. noe som tydelig vis var alt for mye... jeg kom inn i en sving men lå !ikke sidelengs! fordi sikten var for dårlig og jeg viste dumperne holdt på (!svingen førte opp til parkeringsplassen igjen!) da ser jeg en dumper komme i mot meg med en voldsom fart og jeg trår på bremsa (volvo 240, ingen antispinn, abs) så jeg sklei sidelengs men stoppet etter 2 meter fordi jeg ikke hadde så mye fart. dumperen derimot sklei 4 meter rett inn i meg selv med kjettinger på hjulene.

Brøytemannen(gutten) kom ut av dumperen og flirte "ja det var ikke mye vi kunne ha gjort annerledes) så satt han seg inn igjen.

 

Så kom securitas og tok begge forklaringene.

Han tilkalte politiet og de tok begge forklaringer.

Det tok ca 20 minutt før politiet var på stedet og sporene fra dumperen var der fortsatt.

Politiet sa at flere i brøytemannskapet sa at de hadde sett meg sladde der tidligere (altså 1 time i forveien)

Politiet sa at de selv likte å sladde, men ikke når det var dumpere til stede og at de pleide ikke¨å beslaglegge førerkortet til folk, men siden jeg stod å løy han i fjeset så skulle han "låne" lappen min, jeg samtykket ikke og er ventet til avhør i løpet av uken!

 

Tingen er den at jeg lurer på hva politiet kan gjøre! de var ikke til stede, kan de beslaglegge lappen min da? Kan de dømme ut ifra tre dumper-sjåførers observasjoner? Ingen av de så reg.nr mitt! det er en 240 turbo som er helt lik min i området!

Jeg er snart 20 år om noen måneder og fikk lappen i august 2009.

Jeg vet ikke om det er noen som har sagt ifra til politiet om min kjøring og oppgitt skiltnummer, men politiet har tatt nummeret mitt på et rånetreff da jeg stod stille.

De var også skeptiske til at jeg kjørte rundt bygget og ikke bare samme vei tilbake, så jeg planlegger å si at det var dumpete i snøen på vei til jobb og jeg skulle skjekke baksiden, fordi foringene mine er slitne, og grunnen til at jeg svingte opp mot senteret var fordi at det var en brøytekant der utkjørselen var.

Jeg kjørte med et ganske dårlig reserve dekk bak, jeg sa at jeg hadde lånt det av en kompis fordi jeg punkterte og det var det eneste han hadde på hånda, hadde pigg dekk i trønken, men forsov meg jo til jobb såklart ;) så rakk ikke bytte!

Jeg skal i militæret om 1 mnd, har det noe å si? mye mekanikk i bataljonen jeg skal tjenestegjøre i + indre troms.

 

Eller burde jeg bare legge meg flat og si at jeg løy en politimann i fjeset og bare ta 3 mnd utenlappen?

Er det ulovlig å lyve på avhør? :P

Hørt du får fengsel av å lyve i retten, men tror du de er villige til å gå så langt?

Jeg er livredd for å få noe på rullebladet! kan det skje?

Jeg stod stille da dumperen kjørte i meg, kan jeg få noe igjen på forsikring? (står i min fars navn,,, derfor jeg kjører så pent sa jeg til polti)

 

Håper ikke det lange innlegget skremmer dere vekk, er mye tekst her! Men jeg trenger sårt noe hjelp!

Tusen takk for alle svar og de som leser!

Mvh Ruben Tangstad :D

Endret av wunderbaumen

Gul Volvo 240 GLT :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften er "kjørte i dumper - mistet lappen"

Etter hva jeg leser var det tydligvis dumperen som kjørte i deg?

 

At du skal miste lappen pga det syntes jeg er på trynet og det er kjempe bra at du ikke godtok noe som helst. Siden det heller ikke var noen personskade hadde ikke politiet trengt og bli innvolvert hvis du og dumpermannen hadde ordnet dette på egenhånd og hvorfor i all verden var det en fra tyttebær politiet som stod og tok forklaring fra dere?

 

Når politiet tar lappen fra folk som driver og slædder går dem på paragraf 3 i veitrafikkloven som heter at du skal kjøre hensynsfult, aktpågivende og varsomt.

 

Du kan juge så mye du vil på et avhør men vit at det biter deg dobbelt så hardt i raua hvis du blir tatt i etterkant og det er huller i forklaringen din. I retten blir du straffet hvis du blir tatt i og lyve.

 

Kan politiet bevise at du drev og slæddet eller er det bareforklaringen fra dumpersåførene som ga deg førerkortbeslag?

 

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeei! Tusen takk for svar!

De kan ikke bevise at jeg har sladdet.... Jeg var alene med dumperne på plassen, de har kameraer der, men har en venn i securitas som sier de er alt for dårlige til den slags oppløsning (kjennemerke)... Men det kommer til å vise 1 stk volvo 240 som sladder... men nå er det flere veier inn til denne parkeringsplassen da!

Gul Volvo 240 GLT :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan kan jeg bli tatt i å lyve ? altså det er mennesklig å ta feil, jeg husker ikke punktlig tidspunktene da jeg forlot jobben osv, men vi har kamera på jobben som viser at jeg går ut av lokalet klokka 9:30 og jeg sladda på "ubefolkede" plasser så ingen så meg, men securitas så jeg kjørte fort forbi! (max 50 men det var jo rimelig mye snø da, så det var litt uaktsomt)

Gul Volvo 240 GLT :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan juge så mye du vil på et avhør men vit at det biter deg dobbelt så hardt i raua hvis du blir tatt i etterkant og det er huller i forklaringen din. I retten blir du straffet hvis du blir tatt i og lyve.

 

 

mvh Kenneth

 

Mulig du mener det samme som meg, men for ordens skyld: Du kan lyve så mye du bare vil i alle avhør og i retten når du er siktet/tiltalt uten å dra på deg noe straff. Når det er sagt så vil du miste all troverdighet dersom du blir "tatt" for å lyve, sånn sett kan det straffe seg, men det er ikke straffbart i seg selv.

 

Som vitne er det derimot straffbart å lyve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
NEINEINEI... Se på straffeloven kapittel 15, spesielt § 167!

 

det er sant, "en skall ikkje selv kriminalisere seg i ett avhør" (når man er siktet).. samme gjelder om en er i avhør som vitne mot et familie medlem, da og har en låv og si nett som en vill.. :)

 

og dette vet vell alle som har vet i avhør som vitne eller "siktet" :)

 

men om en avgir falsk vitne forklaring "mot" noen som en ikkje er i slekt i så kan de gå ille om en blir tatt :)

 

så til tråst starter her: er bare og si de du vill, da du ikkje "har låv" og sitte deg i ett kriminelt lys :)

 

jim

-Audi A6 2.5tdi familie vogn

-Merc w201 300TDT

XAudi A4 1,8TQ 96mod (bruks bil)

XMerc 190 3,0L TD 91mod ("prosjekt" bil)

Xyamaha Fzr 600 gammel mod..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig(straffbart) å lyve til politiet, enten om det er i avhør, eller bare på gaten.

 

40km/t på en parkeringsplass er ALT for høy hastighet.

 

At du kjører rundt på dårlig dekk er DIN skyld, og det er DIN oppgave å sørge for at bilen er i god stand. Selv om du har dårlig tid på vei til jobb.

 

JA de kan ta lappen din selv om ikke de har sett deg kjøre. Om noen har ringt inn å sagt at du grisekjører, så noterer de seg det, og bruker det selvfølgelig videre.

 

Du trenger ikke kjøre for fort/ligge sidelengs for at politiet skal gjøre noe med førerkortstatusen din, finnes en lov som omhandler HENSYNSLØS kjøring. Betyr ikke derfor at du trenger å kjøre over fartsgresen eller sidelengs.

 

Du sier selv, på et OFFENTLIG fora(går det ann å tenke kortere??!) at du selv fant på det å leke på glatta, og at du også gjorde dette. Dette beskrev du også i detalj, smart gjort.

 

Om du ikke har ABS eller ESP, javel, så kjør som om bilen ikke har det da vel!

 

Hvis du ikke vil ha noe på rullebladet, så ikke lyg hvertfall, det gjør bare situasjonen værre. Mange tror at politi flest er dumme, det er de ikke. Bare fordi de utfører handlinger mange ikke liker, så er de ikke dumme. Kalles uenighet.(Loven gjelder)

 

Bør du heller ta beina fatt, enn å kjøre bil? JA. Hadde ikke følt meg trygg om jeg hadde bodd i nærheten av deg.

 

PS: Håper de tar lappen din.

 

Edit: Ang det med Securias filmen, du har SELV sagt at det var fra 09:00-10:00 du var der, og da matcher de bare det oppmot filmen!(klokkeslett altså) Hvordan kan det være tvil?! DU har jo selv sagt at det KUN var DEG i en Volvo 240 der!

Med den belærende tonen burde du i allefall ikke fare med tøv selv...

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til punkt å prikke, så var det jo dumperen som kjørte i deg? Hva var straffen hans? Han kjørte jo tydeligvis for fort da han også...

 

Skrev du skade melding med han? Om ikke så har du lite å komme med. evt. ettersøk firmaet å få skrevet det asap, å få levert til deres forsikrings selskap. Som du sier, han kjørte i deg. (burde endre overskrift, "Dumper kjørte i meg - mistet lappen").

 

Er mye enig med va parkway sier, men han tar litt av.

Det enkleste er å legge seg flat. Ivertfall ikke lyv, du har jo øyenvitner. Om de lyver (for de skal "ta disse svina han ungdommer som råkjører", får de straff.

 

Desuten, ser dette er snart 4 uker gammel tråd. Videoovervåking er kun lagret i 1 uke (norsk lov). Om det ikke er arkivert for bevismatrielle til nå, kan du være helding.

Endret av Harald88

2001 - Toyota Rav4 2.0

1992 - Honda Civic (sedan)1.5 LSI (solgt)

1994 - Citröen Xantia 2.0 (solgt)

1995 - Citröen Xantia 1.8 (vraket)

1984 - Opel Ascona, 1.3 (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår