Gå til innhold

How to "us-style blinklys/parklys" b6 / 8E

Ranger emnet


lassiiboiii

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte denne hos bilkabel.com :

HER

(hvis linken ikke virker, søk på "us indicator module elenik" på :google

 

Tid: ca 30min per lykt

Vanskelighetsgrad: det bør ikke være det første du gjør, etter som du fikler med elektronikken til bilen.

 

Denne guiden er til xenon lykter, jeg vet ikke hvordan kontakten inn til non-xenon ser ut, men vil tro det er likt. Husk også at hvis det ikke virker med en gang, så sjekk ut den delen der jeg forklarer at avisolering er viktig.

 

 

Det første du gjør er og skru ut lyktene. dette har Legolego forklart tidligere LINK

 

HUSK!!!!!! IKKE START BILEN NÅR LYKTENE ER KOBLET FRA!!! da fucker du opp systemene damndamn

 

Når lyktene er ute, så har du kontakten foran deg. Det første du kan begynne og gjøre er og ta vekk litt av isolasjonen som holder alle ledningene sammen.

ca så mye:

IMG_0352.jpg

 

Så kan du gå over til modulen.

Dette er hva du får i pakken: (2 stk av den modulen/relé jeg kaller det bare modulen.)

IMG_0348.jpg

 

Den BLÅ skal gå til + på parklyset (nr 7 på kontakten inn til lykten)

Den SVARTE skal kobles til - (chassiet)

 

Den gule og den rød skal kobles på samme ledning(nr 9 på kontakten inn til lykten), men etter som at du bare skal "forlenge" ledningen, så skal den klippes slik at du sitter igjen med to av samme ledningen, en som går inn i kontakten til lykta, og en som går inn i bilens ledningsnett. (spør hvis ikke det var forståelig)(SE BILDE)

IMG_0353.jpg

 

Den GULE kabelen, skal kobles til den som kommer fra bilen. (SE BILDE)

Den RØD skal kobles til ledningen som sitter igjen i kontakten til lykta.

IMG_0356.jpg

Den blå indikerer hvilken ledning du skal koble deg innpå. (nr 7)

 

For og koble deg på ledningene bruker du bare de strømtyvene som følgte med til dette. eller kjøper han/hun kontakter, og setter de på.

IMG_0357.jpg

 

Nå er det den blå sin tur. Som du ser så skal den kobles inn på nr 7 (tredje gangen jeg sier det, men da får du det hvertfall med degalacocaina)

Her er det en liten ting som du må tenke på, når du skal bruke strøm tyven, så klarer ikke den og kutte igjenom ledningen. så det du gjør er at du avisolerer det området du skal sette strømtyven på, FØR du bruker strømtyven til og feste di sammen. (du ser det litt på bilde oppforbi, at jeg har avisolert leding nr 7(fjerde gang). Hvis du ikke gjør dette, ender du garantert opp med og lure på hvorfor det ikke virker.

 

 

Etter dette så er det bare en ledning igjen, og det er jording/minus ( - )

 

På pakken så står det hvordan du kan koble inn AV/PÅ bryter, dette droppet jeg, etter som du bare kan bruke (-) til og bryte lysene med. Jeg brukte enkelt og greit skruen oppforbi lykta. får da kan jeg skru av blinklysene bare ved og skru ut den skruen.

Av isoler:

IMG_0359.jpg

 

skru ut skruen

IMG_0360.jpg

 

stikk ledningen igjen, om skru fast igjen

IMG_0361.jpg

 

Så er det bare og teipe litt isoleringsteip på ledningene eller bruke krympe strømpe, og sist men ikke minst feste den en lur plass.

IMG_0362.jpg

 

RESULTAT:

IMG_0367.jpg

IMG_0364.jpg

 

HUSK OGSÅ AT DU KAN JUSTERE LYSSTYRKEN!

Det er et klistremerke på modulen, under der er det en skrue som kan stilles på. (hvis du kjøper samme som meg)

 

Lykke til!

Endret av lassiiboiii
Litt mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, om du ikke er ute etter å kunne justere lysstyrken, så kan du bare koble jordinga til det aktuelle blinklyset til parklysets pluss, da vil blinklyspæra lyse som park, og blinke motsatt når man har på blinklyset.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, er dette lovlig forresten? Vet at alle har sånn i USA!

 

Ikke lovlig i Norge nei. Så man bør ihvertfall koble en bryter på dette, og krysse fingra for at lovens lange arm ser deg :) Er vel 2000kr man får nå for ulovlig lysbruk.

 

[ironi]Skikkelig farlig at blinklysa lyser vet du. Folk har dødd av slikt[/ironi]

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, om du ikke er ute etter å kunne justere lysstyrken, så kan du bare koble jordinga til det aktuelle blinklyset til parklysets pluss, da vil blinklyspæra lyse som park, og blinke motsatt når man har på blinklyset.

 

Det som du sier der blir feil, for den blå ledningen er allerede koblet inn på parklys pæren. Men jeg vil råde alle til og ha en form for mulighet til og ta de av! Jeg tror jeg skal invistere i en trådløs bryter fra amazon eller noe slikt. Da kan jeg bare trykke på en knapp når jeg vil at det ska være der.

 

Men for all del ikke sett den slik at den MÅ lyse med parklys, etter som dette ikke er lov! og et annet tips er å senke styrken til det laveste som går, det er fortsatt kult og se på, og sjangsen for at lovens lange arm ser det er mye mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sier er nok rett, slik har folk gjort det på amerikanske biler i mange år.

 

Man jorder blinklyspæra i plussen til parklyset, da vil strømmen gå motsatt vei, og parken i blinklyset vil jorde via de andre blinklyspærene.

 

Men samma det, det er finere svakt, selv hadde jeg hvitt park i blinklysa, med 24V/5W pære for å få det svakest mulig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstod jeg hva du mente Einar, og det er sånn ca slik det er koblet, uten om at du kutter strømmen til blinklyste, siden du heller lar den gå igjennom "modulen"

 

 

hva med komplette koblingsskjema, og en utstyrliste f.eks?

(dersom man ikke vil kjøpe kitet!)

 

Det heter seg at bilen skal ha to parklys, som lyser samtidig med kjørelys. disse skal være av hvit eller gul farge. Skulle nesten tro at det blir hakket mer lovlig om man dropper parklysa i tillegg da!

 

 

Dersom du ikke vil kjøpe et kit, så er det mangen smarte løsninger både her på forumet, vacn og andre sider :) feks det med og koble en oransje diode pære fra parklyset, og inn i blinklys "huset".

 

Men jeg vil anbefale og kjøpe denne, fordi at når du faktisk skal blinke, så blinker det, og det lyser ikke lenger konstant oransje. men når du slutter og blinke, så tar det 2 sekunder og det er tilbake igjen.

 

Koblingsskjema er egentlig ikke nødvendig ettersom du har tallene på kontakten inn i lykta. som skrevet lenger oppe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_eSOo_'s how to

 

Skjønner omtrent uten å ha lest over særlig nøye!

Du flytter altså "parklyssokkelen" bort til den nye pæra!

 

Men da blir spørsmålet...

Finnes det topolt Osram Diadem eller Phillips Silver Vision da!?!?

 

Kjedelig å oppgradere til US blink, og nedgradere til speilegg!

 

e:kanskje denne?

248__chrome_look_fla_1.jpg&w=150&h=150

Endret av poliq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

_eSOo_'s how to

 

Skjønner omtrent uten å ha lest over særlig nøye!

Du flytter altså "parklyssokkelen" bort til den nye pæra!

 

Men da blir spørsmålet...

Finnes det topolt Osram Diadem eller Phillips Silver Vision da!?!?

 

Kjedelig å oppgradere til US blink, og nedgradere til speilegg!

 

Da ville jeg vurdert å heller borre hull og sette inn separat parklyspære i blinklyset. Parklys fra Yamaha DT 50 R passer perfekt :thumb

 

Har man ikke 2-3 DTR liggende i deler som jeg pleide å ha, fins det sikkert enda bedre løsninger :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår