Gå til innhold

Bilvask i minusgrader ...

Ranger emnet


quintilian

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Først og fremst, takk for alle innspill jeg fikk i min forrige tråd http://www.bilforumet.no/bilpleie/262384-bil-vedlikehold.html).

 

Første gangen jeg forsøkte meg på vask av kjøretøyet gikk alt rett til helvete. Jeg bor nederst i en dal og begynte å vaske ca. en halvtime før solen gikk ned (dumme meg) .... Temperaturen sank så 5-6 grader i løpet av en time; fra +2 til -3 ...Så idet jeg begynte å skumlegge doningen frøys selvfølgelig såpevannet til is idet det landet på bilen... Jeg fikk panikkvasket såpen bort (høyttrykksspyler) men hele gårdsrommet mitt (og naboens) var jo dekket av klunk is ... Måtte se det nødvendig å stjele 10-15 bøtter med sand fra den lokale sandkassen for i det hele tatt å kunne benytte gårdsrommet... Isen ligger forøvrig enda (2 uker senere)....

 

Andre gangen gikk det litt bedre (var da 2-3 plussgrader og jeg startet vasken rundt kl. 12 slik at bilen hadde noen timer å tørke på)...

 

Nå er dog bilen "gravskjeden" igjen og jeg bør til med ny vask... Temperaturen er dog -4 og den forventes å synke til -7 i morgen (og holde seg lav ganske lenge).

 

Jeg har lyst å gjøre et nytt forsøk på å vaske, men denne gangen ikke på gårdsplassen. Har et fint sted i nærheten hvor jeg også har vann og strøm tilgjengelig...

 

Bilen er utstyrt med Webasto (?) dieseldrevet kupè- og motorvarmer. Dersom jeg kjører denne i en times tid etter bilen er ferdigvasket samt bruker silikonsstift på gummipakningene, er dette da nok til at bilen ikke fryser til? Kan lakken ta skade? Må jeg allikevel ta en times kjøretur etterpå for å holde bilen varm, eller er webastoen nok?

 

Er dette tilrådelig?

 

Undrende hilsen,

Quintilian

 

PS: Maskinvask eller oppvarmet vaskehall er ikke alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går forsåvidt greit å vaske i kulda, men man må være kjapp, og en steamer er kjekt.

 

Mitt beste tips, er å vaske og polere bile grundig først, så bare avfette og steame av jevnlig og ofte, heller en grundig vaske innimellom.

 

Smør dørlister og låser før og etter vask, sett gjerne en tapa-bit over evt. låsesylindre.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor er ikkje oppvarmet vaskehall eit alternativ?

 

Fordi jeg ønsker å vaske bilen 1 gang i uka om vinteren og det blir svært dyrt hvis jeg skal innom oppvarmet vaskehall hver gang. I tillegg har jeg forholdsvis lite tid til bilvask så jeg ønsker å gjøre det utforbi slik at det går unna så raskt som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ønsker å vaske bilen 1 gang i uka om vinteren og det blir svært dyrt hvis jeg skal innom oppvarmet vaskehall hver gang. I tillegg har jeg forholdsvis lite tid til bilvask så jeg ønsker å gjøre det utforbi slik at det går unna så raskt som mulig :)

 

Tjæ. Nå vet jeg ikke hva prisnivået i Sandnes er, men her får du iallefall såpa ned, og spylt av bilen for rundt 40 spenn, når du står i en oppvarma vaskehall. La oss si 60 da, om du VIRKELIG må spyle alle kriker og kroker på bilen + avfetting.

 

Er jo ikke stort mere enn lommerusk det? :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjæ. Nå vet jeg ikke hva prisnivået i Sandnes er, men her får du iallefall såpa ned, og spylt av bilen for rundt 40 spenn, når du står i en oppvarma vaskehall. La oss si 60 da, om du VIRKELIG må spyle alle kriker og kroker på bilen + avfetting.

 

Er jo ikke stort mere enn lommerusk det? :)

40 spenn får man lett tatt en kattevask av bilen ja, og gjøres dette en gang i uken, så skulle det bli 160,- pr.mnd.

 

Like mye som en voksen hamburger koster.

 

Hvis dette annses som dyrt er nok ikke bilpleie en "hobby" man bør satse på.

 

Nå har ikke jeg regnet på hvor mye produkt jeg bruker ved å vaske bil hjemme (grundig) men 40,- blir nok litt for lite for en grundig vask.

 

Personlig så pleier jeg å bruke 2x20,- i en selvvask, og det holder til å få av den værste møkka. Ta med deg en washmitt og en bøtte, så blir den renere. Koster vel en hundrings for en washmitt og en vanlig bøtte får du kastet etter deg for en billig penge, så sant du da ikke skal ha en bøtte med gritt guard. Disse er litt dyrere, men du blir ikke ruinert her heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis du vasker når det er plussgrader og kjører litt etterpå samt at du bruker silikonstift på tørre gummilister er det ikke noe problem.

 

Dog, +3 grader blir gjerne -3 i effektive kuldegrader ved litt høy fart så ta det litt piano.

 

En annen ting som kan være lurt før vinteren setter sitt merke er og avfette skikkelig, vaske godt så gå over med clay hvis du kan dette, lakkrens, lakkforsegling og så et par lag med skikkelig kvalitetsvoks. Slik gjør jeg det èn gang pr vinter og da holder det med og steame bilen med høytrykk og varmt vann så er den gull ren igjen. Med god voks holder den seg vinteren igjennom..

 

Anbefaler sterkt at du tar turen innom http://www.detailersclub.no. Der har du vaske og bilpleie entuiaster så det hjomer etter. Masse nyttig og plukke opp om alt fra A-Å.

 

mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Driver Bilpleie og selvvaskehaller.

Mitt beste tips til å vaske i kulda er å frost tørke bilen :)

Vask bilen slik det forsvarlig skal gjøres(avfetting,såpe, bøtte og svamp og tørk bilen ) husk å tørk dører og pakninger. Når dette er gjort med beste evne kjører du bilen ut i kulda og åpner ALLE dører og bakluke. Tørk gjerne over engang til viss det er vannrester. Dette tørker bilen og du slipper at vannet fryser mens dørene er lukket.

*lås olje og silikonstift kan anbefales på bruktbiler / eldre biler. Pakninger inneholder silikon og kan mettes som så, nye biler har generelt lite behov for ekstra smøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

 

Dog, +3 grader blir gjerne -3 i effektive kuldegrader ved litt høy fart så ta det litt piano.

 

Effektiv kulde har ingen verdens betydning for når vann fryser, kun opplevd (følt) kulde på huden... :)

 

http://www.yr.no/nyheter/1.4097757

'04 Mondeo STV

'96 MB C220 Diesel til salgs

'85 MB 300Diesel solgt, '91 BMW E34 520i (solgt) '82 MB 300 Diesel (RIP) '80 Talbot Simca (RIP)'86 Opel kadett (RIP) '79 Volvo 244 (RIP) '76 Datsun 100A (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hei..

Jeg har en 2010 BMW, mener du at jeg ikke trenger silikon på gummilister etter vask?

... og har jeg forstått deg slik at g.listene faktisk innholder silikon og ikke "bare" er satt inn?

 

Du skal ikkje bruke silikon på bmw sine lister.

Tørk listene, og dør/døråpningene etter vask.

Du kan og bruke denne: http://www.swissvax.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=54&category_id=29&option=com_virtuemart&Itemid=64

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektiv kulde har ingen verdens betydning for når vann fryser, kun opplevd (følt) kulde på huden... :)

 

http://www.yr.no/nyheter/1.4097757

 

Vel det har til en grad betydning, hvor vind som blåser på en overflate fjerner mer varme enn om bilen står stille. Så derfor blir 5 plussgrader fort -5 i 60 kmt! Og tynne hinner med vann kan faktisk da fryse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår