Gå til innhold

quintilian

Bruker
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om quintilian

  • Bursdag 06/06/1986

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Superb Combi 2
  • Biltype (eks Audi)
    Skoda
  • Årsmodell (eks 1995)
    2011
  • Yrke eller sivil status
    Flygeleder
  • Motor (eks 1.6)
    2.0 TDI
  • Fylke
    Rogaland

Contact Methods

  • Bosted
    Sandnes

quintilian's Achievements

  1. Hei! Jeg har slik knapp i min bil, men den er fabrikkmontert så kan ikke hjelpe deg med koblinger etc. Min funker slik at rattlåsen går opp i det bilen startes med knappen, men nøkkelen må være inne i bilen når den startes. Altså er det en eller annen radiodings i nøkkelen som "låser opp" bilen. Kanskje det finnes slike sett å kjøpe for ettermontering også? (dvs. som inneholder både knappen og nøkkeldingsen"? Bilen låser seg forøvrig automatisk opp når jeg tar i dørhåndtaket og låses på samme måte når jeg går ut av den. Ganske snedig egentlig.
  2. Fordi jeg ønsker å vaske bilen 1 gang i uka om vinteren og det blir svært dyrt hvis jeg skal innom oppvarmet vaskehall hver gang. I tillegg har jeg forholdsvis lite tid til bilvask så jeg ønsker å gjøre det utforbi slik at det går unna så raskt som mulig :)
  3. Hei alle sammen! Først og fremst, takk for alle innspill jeg fikk i min forrige tråd http://www.bilforumet.no/bilpleie/262384-bil-vedlikehold.html). Første gangen jeg forsøkte meg på vask av kjøretøyet gikk alt rett til helvete. Jeg bor nederst i en dal og begynte å vaske ca. en halvtime før solen gikk ned (dumme meg) .... Temperaturen sank så 5-6 grader i løpet av en time; fra +2 til -3 ...Så idet jeg begynte å skumlegge doningen frøys selvfølgelig såpevannet til is idet det landet på bilen... Jeg fikk panikkvasket såpen bort (høyttrykksspyler) men hele gårdsrommet mitt (og naboens) var jo dekket av klunk is ... Måtte se det nødvendig å stjele 10-15 bøtter med sand fra den lokale sandkassen for i det hele tatt å kunne benytte gårdsrommet... Isen ligger forøvrig enda (2 uker senere).... Andre gangen gikk det litt bedre (var da 2-3 plussgrader og jeg startet vasken rundt kl. 12 slik at bilen hadde noen timer å tørke på)... Nå er dog bilen "gravskjeden" igjen og jeg bør til med ny vask... Temperaturen er dog -4 og den forventes å synke til -7 i morgen (og holde seg lav ganske lenge). Jeg har lyst å gjøre et nytt forsøk på å vaske, men denne gangen ikke på gårdsplassen. Har et fint sted i nærheten hvor jeg også har vann og strøm tilgjengelig... Bilen er utstyrt med Webasto (?) dieseldrevet kupè- og motorvarmer. Dersom jeg kjører denne i en times tid etter bilen er ferdigvasket samt bruker silikonsstift på gummipakningene, er dette da nok til at bilen ikke fryser til? Kan lakken ta skade? Må jeg allikevel ta en times kjøretur etterpå for å holde bilen varm, eller er webastoen nok? Er dette tilrådelig? Undrende hilsen, Quintilian PS: Maskinvask eller oppvarmet vaskehall er ikke alternativer.
  4. Hei igjen og takk for hyggelige tilbakemeldinger :-) Har nå vært innom Obs bygg, bil-xtra og Mekonomen og shoppet bilpleieprodukter :) I første omgang kun vaskeutstyr siden bilen tross alt er nypolert fra fabrikken med finfin finish. Det ble til at jeg investerte i høyttrykksspyler (Käsher 5700) m. soap-gun-funksjon og Käsher bilshampo beregnet på soap-gunnen. Ellers ble det handlet felgrens, felg-dasskost (i mangel av mer dekkende substantiv), wash-mitt, vindusnal og et forholdsvis dyrt tørkehåndkle... Har lest gjennom guiden (v2.0) og har forstått at jeg kan vaske på denne måten (vennligst bekreft :)) : - 1. Høyttrykkspyl av drit - 2. Vask og spyl av felgene - 3. Legg på såpe med soap-gunnen. - 4. Benytt wash-mitten på såpen som ligger på bilen (fra toppen og nedover) - 5. Spyl godt av med 'spyleren. - 6. Tørk godt av bilen (ovenfra og ned) - 7. Bruk nal på vinduene Høres dette noenlunde korrekt ut? :) TH
  5. Heisann! Først en liten introduksjon siden dette er min første post i forumet! 24 år, Rogalending i nyetablert familie med 1 barn (foreløpig). Verken jeg eller madammen har tidligere eiet bil, men har kjørt en hel del (både i jobbsammenheng og privat). Har i de siste par årene lånet en Opel Astra 93' 1.7 TDI stasjonsvogn av min far. Bil er for oss først og fremst et fremkomstmiddel og vi har ingen erfaring fra før når det gjelder mekking og skruing... Det høres kanskje litt jålete ut å si at vi ønsker at det skal fortsette slik også i fremtiden; men slik oppfatter vi det. Vi har rett og slett ingen interesse av å bruke mye energi og krefter på å sette oss inn det (det er travelt nok i hverdagen). Vi vil derimot gjøre hva vi kan for å holde bilen "frisk og rask og glad" i det daglige og så outsource vedlikeholdet til kompetente mennesker på verksted ... Jeg må dog si at jeg er mektig imponert over hva folk her i forumet styrer på med og alt arbeidet som nedlegges i de respektive kjøretøyene! :-) Kjøredoningen vi har kjøpt er en Skoda Superb 2.0 stasjonsvogn (2011) (170hk, 4x4) (Metallic mørkegrønn) Bakgrunnen for innlegget er som nevnt at vi ikke har erfaring i det hele tatt med vedlikehold og pleie av bil. Jeg har kikket en del rundt i forumet men ikke funnet en guide ift. dette ... Ser egentlig for oss at hovedutfordringen blir å holde bilen ren og pen og jobbe for at lakken skal opprettholde gløden ... Av ekstrautstyr som jeg kan tenke meg er relevant ifb. vedlikehold har vi: - Mørkt skinn + mørkt interiør, "bad-road-pakke", parkeringsvarmer (dieseldrevet), elektrisk panoramatak, avtagbart hengerfeste, parkeringssensor fremme+bak, skvettlapper. Bilen sier selv i fra når den vil på service basert på kjørelengde- og tid og dette har vi planer om å følge opp så godt det lar seg gjøre. Den står forøvrig stort sett parkert i lukket garasje. Av konkrete ting jeg lurer på hadde det vært veldig fint om noen kunne ha hjulpet meg med følgende: - I bilens manual står det forholdsvis detaljert hva som bør vaskes og smøres; men her bruker Skoda hele tiden begrepet: "med gjevne mellomrom"... Hva betyr dette i følgende sammenhenger?: - Vask av hele bilen? - Voksing? - Polering? - "Rens av lakk"? - Kromdeler? - Plastdeler? - Vindusruter? - Pakninger? - Understellsbehandling? - Vask av understell? - Motorrom? - Skinnsetene? - DIeselrens? Skal lister og krom og vinduer tildekkes når man utfører noe av bilpleien? Jeg har ellers lest gjennom "bilpleie for dummies" (meget god guide!). Denne gir en veldig fin gjennomgang av hva som bør gjøres men sier ikke noe om hvor ofte ...? Skal hele programmet gjøres hver gang man vasker bilen? Eller skal man bare vaske en gang i måneden og ta "hele programmet" 2 ganger i året? 1 gang i året? *Forvirret* Videre lurer jeg på hvor godt automatiske vaskeanlegg fungerer ... Kan disse skade bilen? Hvor ofte bør man gjøre dette? Tilsvarer en "komplett"(dvs. dyr) maskinvask hele programmet som er nevnt i "bilpleie for dummies"? Eller er det kun vaskebiten som hensyntas? Er det andre ting jeg må huske på å gjøre utover å peile olje, kontrollere lufttrykk og etterfylle spylervæske? Skal vinterhjulene/sommerhjulene behandles/kontrolleres før lagring (lettmetall)? Håper noen tar seg tid til å lese gjennom og gi et par stakkarer gode råd :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår