Tomas. Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 . Porsche 911 turbo - 964 "Seven days of heaven" Fikk forespørsel fra bileier om det var mulighet for å få til en shine av hans 964, og det var det selvsagt. Avtalte, og møtte eier i Kristiansand hvor jeg fikk inspisert bilen nærmere så jeg visste hva det var snakk om. Bilen var egentlig ikke så ille som jeg trodde, men den hadde selvsakt swirls, RDS og enkelte dypere riper, tross alt en 91 modell. Så kom helgen vi hadde avtalt og prosessen ble startet. Etter ankomst, litt bilprat og en kopp kaffe bar det ut i garasjen for å få ut bilen og få den klar for vask. Men det aller første jeg gjorde var å fjerne skiltene. Produkter som er blitt brukt er hovedsakelig: Foma, Flex, Scholl, Chemical Guys og Swissvax (+++) Vaskingen av bilen: Bilen ble jekket opp og felger fjernet for å både få vasket felg, dekk og hjulbuer skikkelig. Startet med Prickbort i hjulbuene: Hjulbue bak: Hjulbue fremme: Etter Prickbort var påført fikk dette 5-10 minutters virketid, før det ble påført ren Surfex HD i 5 minutter før det var over med Mothers felgkost og HT spyling og VOLA! Bak: Framme: Deretter så var det felgene sin tur, det ble brukt P21s i ren form i riklige mengder og lang virketid: Kost, børste osv ble brukt frebrilsk uten at dette gav noe tilfredstillende resultater, så ny runde med P21s og ca 30 minutters virketid og ny runde med børster, koster osv. Resultatet var fremdeles ikke noe særlig så jeg fant frem Prickbort igjen og lot det virke 5-10 minutter, spylte av = nada. Valgte da å prøve noe jeg nettopp hadde fått i posten: Det ble skrubbet omhyggeligt med dette, hjalp noe, men ikke så bra. Ble enda en ny runde med P21s osv. Og en kunne fremdeles se at det tok littegrann men ikke mye: Clay ble selvsagt også testet, men fant ut på dette tidspunktet at jeg måtte la felgene være for nå å heller komme tilbake til dem senere, så felger ble montert igjen og bil jekket ned. Deretter var det andre siden, den fikk samme prosedyre som forrige med samme resultat på felgene. Så var det lakken sin tur og startet med Prickbort, lakken var våt da det var et mildt sagt skiftende vær, men ble påført i 2 omganger og 10 minutters virketid: I mellomtiden gikk jeg over gummilister, plastdeler og andre kriker og kroker med ren Surfex HD og Swissvax detailing-brush: Så ble ren Surfex HD påført hele bilen over Prickbort: Før den ble skumlagt med Autofoam og SnowFoam 50-50 og lot det virket til det dabbet av med skum. Etter dette brøt uværet ut for fullt og det ble ikke tatt fler bilder før bilen ble kjørt inn igjen for: Så var det ut igjen for avspyling: Så ble det noen inspeksjonsbilder: Ingen tvil om at det var nok å henge fingrene sine i her, og trodde den var noe bedre enn det den egentlig var. Sjekket så lakkdybden på enkelte paneler og fikk bekreftet det eier sa om at enkelte paneler var blitt omlakkert. Maskering må til: Kombotesting :D Gikk i gang og testet med følgende kombo: Som ga dette resultatet, tok alle vaskeriper, men tok ikke RDS: Gikk deretter på med Scholl gul Cutting pad med den nye Scholl S17+ som jeg virkelig må skryte av, den kutter bra, og ikke minst så har den en veeldig lang kjøretid kontra den gamle versjonen. Dobbelsjekk på venstre fremskjerm: Dette var en kombinasjon jeg var meget godt fornøyd med, var også innon et par andre kombinasjoner også men ble ikke så bra som med denne, uten å måtte gå ned på helt grov rubbing, som jeg ikke valgte å gjøre med denne, for å la det være mest mulig lakk igjen. Men som sagt, fornøyd med dette: (kun 1 runde) Startet dag 2 med å dempe en noe dypere ripe: Etter 3 runder: Jeg klarer ikke å korrigere noen ting uten å ta masse 50/50 bilder, så bare holdt ut med meg :) Prøvde på bakfanger med Scholl ull og S17+: Etter 3 runder: Test med Über grønn + Scholl S30: Godkjenner denne: Både jeg og eier var usikre på hva dette symbolet betydde og var enige om at den ville være finere uten: Deretter gikk jeg over med MF og Glue & Tar Remover: Nedre paneler rundt bilen ble tatt med Scholl ull og S17+: "Steinsprutfangeren" det var det jeg rakk på Lørdagen. Søndags morgen var det over med grønn Über + S30 med roterende. Utrolig hvor stor forskjell det blir på de 2 stegene: Et lite avbrekk: Gul + Scholl S03+ Slet litt med å få disse fine, så ble med dette: Andre siden før: Etter: Deretter var det kosetid med turboemblemet, eier lurte litt på hvordan det ville bli rundt det: Tid brukt: ukjent. Produkter brukt: DODO detailing sticks, MF, Scholl S03+, S17+ og S30 Ikke kjørt ferdig med S30 på bakfangeren, som fint kan sees: Etter litt grovpolish: Og etter både S17+ og S30 ble resultatet slik: Kjørte deretter videre rundt bilen med S30. Da søndagen var ferdig bar det hjem til Kristiansand igjen og da gjenstod bakfanger, fremfanger og helt nederst/under på sideskjørtene. Helg II Ankom torsdag ettermiddag og startet med å ta felgsett nr 2: P21s med halvtime +++ virketid med gjevnlige påføringer. Dette er felger som har blitt herjet noe med, som man kan se på både kantkjøring, sår osv. Dette skal ikke bileier ha på sin kappe da det ikke er lenge siden han kjøpte bilen. I mellomtiden gikk jeg på med rensing av mattene: Fjernet alle matter og undermatter og starte med å fukte de skikkelig: Påførte så en sterkere blanding av CG Green Clean og børstet på: Fuktet mer og sugde opp igjen: Vola: Osv: Før: Etter: Så var det ut å se til felgene igjen, som nå hadde fått meget god virketid: Avspyling og kosting: Men disse så ikke ut på innsiden, så er ikke verdig å vise annet enn utsiden, men dette var noe eier ikke mente at det var nødvendig å bruke noe mer tid på da dette ikke var noen felger han kom til å bruke til annet enn banekjøring. Så i stedet ble felgene lagt om da jeg ville prøve å gjøre et nytt forsøk på de. Felgene ble sist påført P21s på fuktige felger og yr/ i luften, mens denne gangen var både felger tørre og været bedre. Heldigvis var jeg godt forberedt: Og ny påføring ble gjort: Etter en stund var det på med Mothers kosten igjen: Og dette var det resultatet jeg måtte finne meg i: Done: Så var det eksosen som skulle få kjørt seg, begge endestusser ble demontert og tatt inn i verkstedet, festet i skruestikken og klar: Så var det frem med Scholl blå Cutting pad og Autosol: Før: Etter: Ble også brukt "finpolish": Det var den puta: Deretter fikk de en runde med Swissvax Cleaner Fluid og Autobahn: Beading: Avsluttet med montering: Fredags morgen var det på igjen med maskinen: Tapen i toppen ble selvsagt fjernet etter bilder var tatt så jeg fikk med alt: Deretter var det frem med DA maskinen og 3M UFSE for holofjerning: Siden lakken fikk microriperr av MF så forsikret jeg meg med å HT spyle av wipedow´n. Sjekk og godkjent. Solen tittet også frem undervei og ble dobbeltsjekket under den. Holos :) Deretter var det inn igjen, tørke forsiktig og fortsette med holofjerning: 50-50. Ble brukt 3x wipedown med 3M kontrollspray: Testet også ut denne kombinasjonen over 3M´n + 3 x wipedown for å forsikre meg om at siste steget ikke gav hologrammer: Blankt ble det iallefall: Holosjekken blir godkjent: Før jeg gikk tilbake igjen med 3M UFSE tok jeg også en runde inne i dørkarmer da det var veldig falmet lakk her: Et beskjedent etterbilde: Så ble bilen kjørt ferdig med 3M UFSE uten å buffe av for å minske MF-riper. Kvelden kom krypende fort denne dagen. Bilen ble kjørt ut på utsiden for Wipedown med ren Surfex HD og HT spyling: Avrenning: Sjekket for hologrammer på nytt : Gikk også over å fjernet noen flere klistermerker: Deretter ble det gått over med Green Clean og gul MF for fjerning av støv, polish og annet smuss: Før: Under/etter: Deretter var det tid for kosejobben med fersk innkjøpt CFP, faktisk så fersk at jeg fikk den sendt ut til postkontoret hvor jeg jobbet :) Priming av pad: Kosekjøring: Buffing med CG Sasquatch (?) :) Etter hele bilen var kjørt ferdig med CFP var det tid for LSP :) Og her ble det kjøpt inn en Limited Edition Swissvax, brukt, da den ikke lengre er til salgs. Så takk igjen til Hans Martin (hmsilset) for at jeg fikk kjøpe denne voksen: Dette er desidert den lestteste og mykest voksen jeg har jobbet med, og trengte bare å dyppe applikatoren 5 ganger i krukken på hele bilen. Voks påført: Ny Sasquatch ble åpnet for buffing: Ingen svetting her: Var meget fornøyd med dette her, og ikke minst meget trøtt etter en lang dag, klokken ble vel rundt 5-6 på "kvisten" før jeg fikk blund på øynene. Etter 3.5 timer på ryggen var det på an igjen: Lørdagen startet jeg med å å gå over plast og gummidetaljer: Tenkte å teste et produkt jeg har hørt skal være bra: Ble iallefall meget mørkt og "vått" av dette, ventet noen minutter og gikk over med MF for å ta det som var til overs for å få en mørk men noe mattere finish. Lister: Og nedre gummilister ble påført med liiten pensel: Vinduene på utsiden ble vasket med en vindusspray, husker ikke fabrikat: Siden voksen nå hadde fått seg noen timers herdetid ble bilen gått over med Swissvax Quick Finish + Swissvax blå MF. Deretter var det felgene sin tur, de fikk en runde med Cleaner Fluid og Autobahn. Deretter var det tid for å bytte om felgene.. igjen :) Og ved den anledning ble det også lagt Autobahn på beskyttelses platen: Og CG Bare Bones på plasten: Deretter var det montering av felger igjen. Resten av dagen og natten gikk med til 1-steg av familiebilen, Audi A6 som kan sees i bilpleieloggen min. Søndagen startet med å vaske Porschen på nytt siden den måtte overnatte utendør s pga A6´n. Kan jo si at Insignis leverte varene sine :) Så var det inn for tørking. Så var det over på interiøret som også skulle få litt pleie, siden disse er trukket i helskinn så ble det benyttet Swissvax sitt skinnpleiesett. Skader: Alt ble først vasket med Leather Cleaner og børste: Resultat: Deretter var det over med Lighterbensin på begge stolene: Og så var det frem med denne karen: Siden det var første gangen jeg prøve skinnfarging så tok jeg et lite område bak førerstolen først, og ble noe skeptisk til hele greia, det stod på bruksanvisningen at det kunne bli litt matt, men jeg syntes det ble noe i det matteste laget: Etter mye testing av både mer produkt, Glaze og melk, ble jeg noe roligere, men fant ut at det lureste kanskje var å gi det noen dager så en kunne se resultatet bedre. Så dermed ble det seende slik ut når jeg avsluttet søndag kveld: Helg III Tilbake for å gjøre ferdig interiøret. Startet med fører setets venstre side: Men fant ut av at dette var noe knotete så da... Much better: Før: Etter: Før: Etter: Etter at begge setene ble farget 2 ganger hver og et par 3 timers herdetid var tid for Leather Milk: Samme med førerstol: Deretter ble resten av skinnet innvendig påført Leather Milk: Høyre dør før: Venstre dør etter: Diverse: Rengjøring under stolene med støvsuger, MF + Green Clean: Den ene lykten ble også byttet da den var noe falmet, så da ble det også rengjort med MF + Green Clean bak dem: Stolene fikk stå og godgjøre seg i garasjen: Samt dørene ble satt opp slik at Leather milken fikk optimale forhold. Og til de som ikke har prøvd dette settet kan jeg virkelig anbefal det, veldig enkle og gode produkter å jobbe med. Og selv om det ser ut som skinnet er vått og klissete så trekker melken inn i skinnet og den får en mer matt og naturlig farge etterhvert. Til slutt ble det gått over med Swissvax Seal Feed på gummilistene i dørene, og den fikk et lag med Swissvax Shield inne i dørkarmene og vinduen ble vasket innvendig 2 runder. Og merket ble festet: Verken jeg eller eier var helt fornøyde med utseende på vingen bak, da CG Trim Gel´n hadde gitt den noe skjolder eller liknende ble denne fjernet omhyggelig med mikrofiber og det ble deretter påført Swissvax Pneu matt, noe som gav en utrolig fin finish, svart, matt og clean. Ferdigbilder: Takk til Martin for hjelp med ferdigbildene. Takk for meg. Quote 15 Nissan Leaf Nordic 05 VW Caddy 1.9TDIx08 Volvo S40 1.6D Momx96 Ford Mondeo 2.0 GLXx68 Peugeut 404 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandmo Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 Du klarte ikke la være?? :P Quote Bilforumet.noModerator: Bilpleie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas. Posted November 25, 2010 Author Report Share Posted November 25, 2010 Du klarte ikke la være?? :P Niks :):klovn: Quote 15 Nissan Leaf Nordic 05 VW Caddy 1.9TDIx08 Volvo S40 1.6D Momx96 Ford Mondeo 2.0 GLXx68 Peugeut 404 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandmo Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 Godt å høre :) En så flott jobb må deles med flest mulig ;) Quote Bilforumet.noModerator: Bilpleie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Go-carter Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 du.er.syk Quote 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
poliq Posted November 25, 2010 Report Share Posted November 25, 2010 om den porschen nettopp steg en del i pris? :D Quote 2002 Seat Leon Cupra 4 TDI Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_S Posted November 28, 2010 Report Share Posted November 28, 2010 Creds! Men skummelt å detaile med armbåndsur på da... ;) Quote Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas. Posted November 28, 2010 Author Report Share Posted November 28, 2010 @Sandmo, Om noen får opp øynene for detailing etter å lest noe av det jeg har gjort er jeg meget godt fornøyd :) @Go-carter, kan vel diskuteres :P @Poliq, Ikke umulig det, nei. @Dr_S, Kan være, om man ikke er obs på det :) Men buffer polish, legger og buffer voks med høyre hånd så det har gått helt fint til nå, men muligens det bare er snakk om tid før det blir krøll der, ja. Quote 15 Nissan Leaf Nordic 05 VW Caddy 1.9TDIx08 Volvo S40 1.6D Momx96 Ford Mondeo 2.0 GLXx68 Peugeut 404 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandmo Posted November 28, 2010 Report Share Posted November 28, 2010 (edited) Får vel satse på at flere får opp øynene for detailing ja, på lik linje som oss :) Edited January 16, 2011 by Sandmo Quote Bilforumet.noModerator: Bilpleie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas. Posted November 28, 2010 Author Report Share Posted November 28, 2010 (edited) For håpe på det :) Edited January 17, 2011 by Tomas. Quote 15 Nissan Leaf Nordic 05 VW Caddy 1.9TDIx08 Volvo S40 1.6D Momx96 Ford Mondeo 2.0 GLXx68 Peugeut 404 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansy Posted January 17, 2011 Report Share Posted January 17, 2011 For håper på det :) Dere er gale, detailing ass ;) Lekker jobb Tomas! Ikke så mye annet å si :) Quote 98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro 93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue 95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso (X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas. Posted January 18, 2011 Author Report Share Posted January 18, 2011 Takk for det :) Quote 15 Nissan Leaf Nordic 05 VW Caddy 1.9TDIx08 Volvo S40 1.6D Momx96 Ford Mondeo 2.0 GLXx68 Peugeut 404 Link to comment Share on other sites More sharing options...
djurace Posted September 22, 2012 Report Share Posted September 22, 2012 :polish: Vart forbløffa over kor mykje arbeid som vart lagt ned her altso! Virkelig bra resultat og :) Litt synd t det er så få bilar som får så bra behandling :) Quote Mercedes Benz 190E -90 (solgt)Opel vectra B -97 (kondemnert) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mister-klæbu Posted September 23, 2012 Report Share Posted September 23, 2012 den ble syyykt nice!!! utrolig bra jobb!!! :pray Quote Rød-sprit racing Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts