Gå til innhold
Bilforumet.no
Tomas.

Porsche 911 turbo Nr.2

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

.

 

Porsche 911 turbo - 964

 

 

9111of1.jpg

 

"Seven days of heaven"

 

 

 

 

 

Fikk forespørsel fra bileier om det var mulighet for å få til en shine av hans 964, og det var det selvsagt. Avtalte, og møtte eier i Kristiansand hvor jeg fikk inspisert bilen nærmere så jeg visste hva det var snakk om.

 

 

 

Bilen var egentlig ikke så ille som jeg trodde, men den hadde selvsakt swirls, RDS og enkelte dypere riper, tross alt en 91 modell.

 

 

Så kom helgen vi hadde avtalt og prosessen ble startet.

 

Etter ankomst, litt bilprat og en kopp kaffe bar det ut i garasjen for å få ut bilen og få den klar for vask. Men det aller første jeg gjorde var å fjerne skiltene.

 

 

Produkter som er blitt brukt er hovedsakelig: Foma, Flex, Scholl, Chemical Guys og Swissvax (+++)

 

 

Vaskingen av bilen:

 

DSC_9460.jpg

 

Bilen ble jekket opp og felger fjernet for å både få vasket felg, dekk og hjulbuer skikkelig.

 

DSC_9475.jpg

 

Startet med Prickbort i hjulbuene:

 

DSC_9478.jpg

 

DSC_9479.jpg

 

Hjulbue bak:

 

DSC_9482.jpg

 

Hjulbue fremme:

 

DSC_9483.jpg

 

Etter Prickbort var påført fikk dette 5-10 minutters virketid, før det ble påført ren Surfex HD i 5 minutter før det var over med Mothers felgkost og HT spyling og VOLA!

 

Bak:

 

DSC_9500.jpg

 

Framme:

 

DSC_9494.jpg

 

 

Deretter så var det felgene sin tur, det ble brukt P21s i ren form i riklige mengder og lang virketid:

 

DSC_9487.jpg

 

DSC_9488.jpg

 

Kost, børste osv ble brukt frebrilsk uten at dette gav noe tilfredstillende resultater, så ny runde med P21s og ca 30 minutters virketid og ny runde med børster, koster osv.

 

DSC_9491kopi.jpg

 

Resultatet var fremdeles ikke noe særlig så jeg fant frem Prickbort igjen og lot det virke 5-10 minutter, spylte av = nada.

Valgte da å prøve noe jeg nettopp hadde fått i posten:

 

DSC_9503.jpg

 

Det ble skrubbet omhyggeligt med dette, hjalp noe, men ikke så bra. Ble enda en ny runde med P21s osv. Og en kunne fremdeles se at det tok littegrann men ikke mye:

 

DSC_9504.jpg

 

Clay ble selvsagt også testet, men fant ut på dette tidspunktet at jeg måtte la felgene være for nå å heller komme tilbake til dem senere, så felger ble montert igjen og bil jekket ned.

 

DSC_9506.jpg

 

Deretter var det andre siden, den fikk samme prosedyre som forrige med samme resultat på felgene.

 

Så var det lakken sin tur og startet med Prickbort, lakken var våt da det var et mildt sagt skiftende vær, men ble påført i 2 omganger og 10 minutters virketid:

 

DSC_9536.jpg

 

I mellomtiden gikk jeg over gummilister, plastdeler og andre kriker og kroker med ren Surfex HD og Swissvax detailing-brush:

 

DSC_9538.jpg

 

DSC_9540.jpg

 

Så ble ren Surfex HD påført hele bilen over Prickbort:

 

DSC_9546.jpg

 

 

Før den ble skumlagt med Autofoam og SnowFoam 50-50 og lot det virket til det dabbet av med skum.

 

DSC_9564.jpg

 

Etter dette brøt uværet ut for fullt og det ble ikke tatt fler bilder før bilen ble kjørt inn igjen for:

 

DSC_9571.jpg

 

DSC_9575.jpg

 

Så var det ut igjen for avspyling:

 

DSC_9579.jpg

 

 

Så ble det noen inspeksjonsbilder:

 

DSC_9586.jpg

 

DSC_9601.jpg

 

DSC_9606.jpg

 

DSC_9608.jpg

 

DSC_9617.jpg

 

Ingen tvil om at det var nok å henge fingrene sine i her, og trodde den var noe bedre enn det den egentlig var.

 

Sjekket så lakkdybden på enkelte paneler og fikk bekreftet det eier sa om at enkelte paneler var blitt omlakkert.

 

DSC_9687.jpg

 

DSC_9688.jpg

 

DSC_9692.jpg

 

Maskering må til:

 

DSC_9630.jpg

 

DSC_9631.jpg

 

DSC_9703.jpg

 

DSC_9704.jpg

 

Kombotesting :D

 

DSC_9649.jpg

 

Gikk i gang og testet med følgende kombo:

 

DSC_9650.jpg

 

Som ga dette resultatet, tok alle vaskeriper, men tok ikke RDS:

 

DSC_9652.jpg

 

DSC_9656.jpg

 

Gikk deretter på med Scholl gul Cutting pad med den nye Scholl S17+ som jeg virkelig må skryte av, den kutter bra, og ikke minst så har den en veeldig lang kjøretid kontra den gamle versjonen.

 

DSC_9660.jpg

 

 

Dobbelsjekk på venstre fremskjerm:

 

DSC_9671.jpg

 

DSC_9674.jpg

 

DSC_9680.jpg

 

Dette var en kombinasjon jeg var meget godt fornøyd med, var også innon et par andre kombinasjoner også men ble ikke så bra som med denne, uten å måtte gå ned på helt grov rubbing, som jeg ikke valgte å gjøre med denne, for å la det være mest mulig lakk igjen.

 

Men som sagt, fornøyd med dette:

(kun 1 runde)

 

DSC_9712.jpg

 

 

DSC_9711.jpg

 

DSC_9720.jpg

 

 

 

 

Startet dag 2 med å dempe en noe dypere ripe:

 

DSC_9748.jpg

 

DSC_9749.jpg

 

Etter 3 runder:

 

DSC_9750.jpg

 

Jeg klarer ikke å korrigere noen ting uten å ta masse 50/50 bilder, så bare holdt ut med meg :)

 

DSC_9754.jpg

 

DSC_9778.jpg

 

DSC_9783.jpg

 

DSC_9789.jpg

 

DSC_9794.jpg

 

DSC_9841.jpg

 

Prøvde på bakfanger med Scholl ull og S17+:

 

DSC_9832.jpg

 

Etter 3 runder:

 

DSC_9836.jpg

 

Test med Über grønn + Scholl S30:

 

DSC_9837.jpg

 

Godkjenner denne:

 

DSC_9840.jpg

 

Både jeg og eier var usikre på hva dette symbolet betydde og var enige om at den ville være finere uten:

 

DSC_9850.jpg

 

DSC_9851.jpg

 

Deretter gikk jeg over med MF og Glue & Tar Remover:

 

DSC_9856.jpg

 

Nedre paneler rundt bilen ble tatt med Scholl ull og S17+:

 

DSC_9860.jpg

 

"Steinsprutfangeren"

 

DSC_9861.jpg

 

DSC_9865.jpg

 

det var det jeg rakk på Lørdagen.

 

Søndags morgen var det over med grønn Über + S30 med roterende.

Utrolig hvor stor forskjell det blir på de 2 stegene:

 

DSC_9869.jpg

 

DSC_9870.jpg

 

DSC_9871.jpg

 

Et lite avbrekk:

 

DSC_9872.jpg

 

DSC_9873.jpg

 

Gul + Scholl S03+

 

DSC_9876.jpg

 

Slet litt med å få disse fine, så ble med dette:

 

DSC_9878.jpg

 

Andre siden før:

 

DSC_9880.jpg

 

Etter:

 

DSC_9882.jpg

 

Deretter var det kosetid med turboemblemet, eier lurte litt på hvordan det ville bli rundt det:

 

DSC_9884.jpg

 

Tid brukt: ukjent.

Produkter brukt: DODO detailing sticks, MF, Scholl S03+, S17+ og S30

 

Ikke kjørt ferdig med S30 på bakfangeren, som fint kan sees:

 

DSC_9890.jpg

 

DSC_9895.jpg

 

DSC_9898.jpg

 

Etter litt grovpolish:

 

DSC_9900.jpg

 

DSC_9903.jpg

 

Og etter både S17+ og S30 ble resultatet slik:

 

DSC_9912.jpg

 

 

Kjørte deretter videre rundt bilen med S30.

 

DSC_9914.jpg

 

Da søndagen var ferdig bar det hjem til Kristiansand igjen og da gjenstod bakfanger, fremfanger og helt nederst/under på sideskjørtene.

 

DSC_9916.jpg

 

Helg II

 

Ankom torsdag ettermiddag og startet med å ta felgsett nr 2:

 

P21s med halvtime +++ virketid med gjevnlige påføringer.

 

DSC_0009.jpg

 

 

DSC_0015.jpg

 

Dette er felger som har blitt herjet noe med, som man kan se på både kantkjøring, sår osv. Dette skal ikke bileier ha på sin kappe da det ikke er lenge siden han kjøpte bilen. I mellomtiden gikk jeg på med rensing av mattene:

 

DSC_0020.jpg

 

Fjernet alle matter og undermatter og starte med å fukte de skikkelig:

 

DSC_0035.jpg

 

Påførte så en sterkere blanding av CG Green Clean og børstet på:

 

DSC_0037.jpg

 

Fuktet mer og sugde opp igjen:

 

DSC_0038.jpg

 

Vola:

 

DSC_0041.jpg

 

Osv:

 

Før:

 

DSC_0043.jpg

 

Etter:

 

DSC_0045.jpg

 

Så var det ut å se til felgene igjen, som nå hadde fått meget god virketid:

 

DSC_0058.jpg

 

Avspyling og kosting:

 

DSC_0059.jpg

 

Men disse så ikke ut på innsiden, så er ikke verdig å vise annet enn utsiden, men dette var noe eier ikke mente at det var nødvendig å bruke noe mer tid på da dette ikke var noen felger han kom til å bruke til annet enn banekjøring.

 

DSC_0064.jpg

 

Så i stedet ble felgene lagt om da jeg ville prøve å gjøre et nytt forsøk på de. Felgene ble sist påført P21s på fuktige felger og yr/ i luften, mens denne gangen var både felger tørre og været bedre.

 

DSC_0065.jpg

 

DSC_0066.jpg

 

DSC_0069.jpg

 

DSC_0070.jpg

 

DSC_0071.jpg

 

DSC_0072.jpg

 

DSC_0075.jpg

 

Heldigvis var jeg godt forberedt:

 

DSC_0073.jpg

 

Og ny påføring ble gjort:

 

DSC_0076.jpg

 

DSC_0077.jpg

 

Etter en stund var det på med Mothers kosten igjen:

 

DSC_0078.jpg

 

Og dette var det resultatet jeg måtte finne meg i:

 

DSC_0081.jpg

 

DSC_0084.jpg

 

Done:

 

DSC_0087.jpg

 

Så var det eksosen som skulle få kjørt seg, begge endestusser ble demontert og tatt inn i verkstedet, festet i skruestikken og klar:

 

DSC_0092.jpg

 

Så var det frem med Scholl blå Cutting pad og Autosol:

 

DSC_0093.jpg

 

DSC_0094.jpg

 

Før:

 

DSC_0096.jpg

 

DSC_0097.jpg

 

Etter:

 

DSC_0098.jpg

 

Ble også brukt "finpolish":

 

DSC_0099.jpg

 

DSC_0100.jpg

 

Det var den puta:

 

DSC_0103.jpg

 

DSC_0104.jpg

 

Deretter fikk de en runde med Swissvax Cleaner Fluid og Autobahn:

 

DSC_0111.jpg

 

Beading:

 

DSC_0117.jpg

 

Avsluttet med montering:

 

DSC_0116.jpg

 

DSC_0118.jpg

 

 

 

Fredags morgen var det på igjen med maskinen:

 

DSC_0124-2.jpg

 

DSC_0129.jpg

 

Tapen i toppen ble selvsagt fjernet etter bilder var tatt så jeg fikk med alt:

 

DSC_0133.jpg

 

DSC_0135.jpg

 

DSC_0137.jpg

 

Deretter var det frem med DA maskinen og 3M UFSE for holofjerning:

 

DSC_0138.jpg

 

DSC_0140.jpg

 

Siden lakken fikk microriperr av MF så forsikret jeg meg med å HT spyle av wipedow´n.

 

DSC_0141.jpg

 

DSC_0142.jpg

 

Sjekk og godkjent.

 

Solen tittet også frem undervei og ble dobbeltsjekket under den.

 

DSC_0147.jpg

 

Holos :)

 

DSC_0166.jpg

 

Deretter var det inn igjen, tørke forsiktig og fortsette med holofjerning:

 

DSC_0171.jpg

 

DSC_0174.jpg

 

50-50. Ble brukt 3x wipedown med 3M kontrollspray:

 

DSC_0223.jpg

 

Testet også ut denne kombinasjonen over 3M´n + 3 x wipedown for å forsikre meg om at siste steget ikke gav hologrammer:

 

DSC_0224.jpg

 

Blankt ble det iallefall:

 

DSC_0225.jpg

 

Holosjekken blir godkjent:

 

DSC_0229.jpg

 

 

Før jeg gikk tilbake igjen med 3M UFSE tok jeg også en runde inne i dørkarmer da det var veldig falmet lakk her:

 

DSC_0233.jpg

 

DSC_0234.jpg

 

DSC_0242.jpg

 

DSC_0243.jpg

 

 

Et beskjedent etterbilde:

 

DSC_0237.jpg

 

Så ble bilen kjørt ferdig med 3M UFSE uten å buffe av for å minske MF-riper.

 

DSC_0253.jpg

 

DSC_0249.jpg

 

Kvelden kom krypende fort denne dagen.

 

DSC_0269.jpg

 

Bilen ble kjørt ut på utsiden for Wipedown med ren Surfex HD og HT spyling:

 

DSC_0281.jpg

 

DSC_0282.jpg

 

DSC_0292.jpg

 

DSC_0293.jpg

 

Avrenning:

 

DSC_0306.jpg

 

Sjekket for hologrammer på nytt :

 

DSC_0334.jpg

 

DSC_0337.jpg

 

Gikk også over å fjernet noen flere klistermerker:

 

DSC_0343.jpg

 

DSC_0344.jpg

 

DSC_0346.jpg

 

DSC_0347.jpg

 

Deretter ble det gått over med Green Clean og gul MF for fjerning av støv, polish og annet smuss:

 

Før:

 

DSC_0348.jpg

 

Under/etter:

 

DSC_0349.jpg

 

Deretter var det tid for kosejobben med fersk innkjøpt CFP, faktisk så fersk at jeg fikk den sendt ut til postkontoret hvor jeg jobbet :)

 

DSC_0352.jpg

 

Priming av pad:

 

DSC_0355.jpg

 

Kosekjøring:

 

DSC_0356.jpg

 

DSC_0357.jpg

 

DSC_0358.jpg

 

Buffing med CG Sasquatch (?) :)

 

DSC_0360.jpg

 

DSC_0372.jpg

 

Etter hele bilen var kjørt ferdig med CFP var det tid for LSP :)

 

Og her ble det kjøpt inn en Limited Edition Swissvax, brukt, da den ikke lengre er til salgs. Så takk igjen til Hans Martin (hmsilset) for at jeg fikk kjøpe denne voksen:

 

DSC_0377.jpg

 

Dette er desidert den lestteste og mykest voksen jeg har jobbet med, og trengte bare å dyppe applikatoren 5 ganger i krukken på hele bilen.

 

Voks påført:

 

DSC_0381.jpg

 

DSC_0386.jpg

 

Ny Sasquatch ble åpnet for buffing:

 

DSC_0387.jpg

 

Ingen svetting her:

 

DSC_0396.jpg

 

DSC_0398.jpg

 

DSC_0402.jpg

 

DSC_0410.jpg

 

DSC_0405.jpg

 

Var meget fornøyd med dette her, og ikke minst meget trøtt etter en lang dag, klokken ble vel rundt 5-6 på "kvisten" før jeg fikk blund på øynene.

 

Etter 3.5 timer på ryggen var det på an igjen:

 

Lørdagen startet jeg med å å gå over plast og gummidetaljer:

 

DSC_0412.jpg

 

Tenkte å teste et produkt jeg har hørt skal være bra:

 

DSC_0414.jpg

 

DSC_0415.jpg

 

DSC_0417.jpg

 

Ble iallefall meget mørkt og "vått" av dette, ventet noen minutter og gikk over med MF for å ta det som var til overs for å få en mørk men noe mattere finish.

 

DSC_0419.jpg

 

Lister:

 

DSC_0424.jpg

 

DSC_0430.jpg

 

Og nedre gummilister ble påført med liiten pensel:

 

DSC_0435.jpg

 

Vinduene på utsiden ble vasket med en vindusspray, husker ikke fabrikat:

 

DSC_0440.jpg

 

Siden voksen nå hadde fått seg noen timers herdetid ble bilen gått over med Swissvax Quick Finish + Swissvax blå MF.

 

DSC_0443.jpg

 

Deretter var det felgene sin tur, de fikk en runde med Cleaner Fluid og Autobahn.

 

DSC_0447.jpg

 

DSC_0448.jpg

 

DSC_0449.jpg

 

Deretter var det tid for å bytte om felgene.. igjen :)

 

DSC_0451.jpg

 

Og ved den anledning ble det også lagt Autobahn på beskyttelses platen:

 

DSC_0452.jpg

 

DSC_0453.jpg

 

DSC_0454.jpg

 

Og CG Bare Bones på plasten:

 

DSC_0455.jpg

 

DSC_0456.jpg

 

DSC_0458.jpg

 

DSC_0459.jpg

 

Deretter var det montering av felger igjen.

 

DSC_0460.jpg

 

Resten av dagen og natten gikk med til 1-steg av familiebilen, Audi A6 som kan sees i bilpleieloggen min.

 

 

Søndagen startet med å vaske Porschen på nytt siden den måtte overnatte utendør s pga A6´n.

 

Kan jo si at Insignis leverte varene sine :)

 

DSC_0812.jpg

 

DSC_0814.jpg

 

Så var det inn for tørking.

 

Så var det over på interiøret som også skulle få litt pleie, siden disse er trukket i helskinn så ble det benyttet Swissvax sitt skinnpleiesett.

 

DSC_0828.jpg

 

Skader:

 

DSC_0830.jpg

 

DSC_0831.jpg

 

DSC_0832.jpg

 

DSC_0835.jpg

 

Alt ble først vasket med Leather Cleaner og børste:

 

DSC_0841.jpg

 

Resultat:

 

DSC_0838.jpg

 

Deretter var det over med Lighterbensin på begge stolene:

 

DSC_0843.jpg

 

Og så var det frem med denne karen:

 

DSC_0844.jpg

 

Siden det var første gangen jeg prøve skinnfarging så tok jeg et lite område bak førerstolen først, og ble noe skeptisk til hele greia, det stod på bruksanvisningen at det kunne bli litt matt, men jeg syntes det ble noe i det matteste laget:

 

DSC_0846.jpg

 

Etter mye testing av både mer produkt, Glaze og melk, ble jeg noe roligere, men fant ut at det lureste kanskje var å gi det noen dager så en kunne se resultatet bedre. Så dermed ble det seende slik ut når jeg avsluttet søndag kveld:

 

DSC_0856.jpg

 

Helg III

 

Tilbake for å gjøre ferdig interiøret.

 

Startet med fører setets venstre side:

 

DSC_0902JPG.jpg

 

DSC_0908.jpg

 

DSC_0911.jpg

 

Men fant ut av at dette var noe knotete så da...

 

DSC_0913.jpg

 

DSC_0914.jpg

 

DSC_0915.jpg

 

Much better:

DSC_0918.jpg

 

DSC_0919.jpg

 

Før:

 

DSC_0921.jpg

 

Etter:

 

DSC_0922.jpg

 

Før:

 

DSC_0927.jpg

 

Etter:

 

DSC_0929.jpg

 

Etter at begge setene ble farget 2 ganger hver og et par 3 timers herdetid var tid for Leather Milk:

 

DSC_0939.jpg

 

DSC_0940.jpg

 

DSC_0941.jpg

 

DSC_0945.jpg

 

Samme med førerstol:

 

DSC_0946.jpg

 

DSC_0949.jpg

 

DSC_0950.jpg

 

Deretter ble resten av skinnet innvendig påført Leather Milk:

 

Høyre dør før:

 

DSC_0957.jpg

 

Venstre dør etter:

 

DSC_0958.jpg

 

Diverse:

 

DSC_0961.jpg

 

DSC_0963.jpg

 

DSC_0975.jpg

 

Rengjøring under stolene med støvsuger, MF + Green Clean:

DSC_0974.jpg

 

Den ene lykten ble også byttet da den var noe falmet, så da ble det også rengjort med MF + Green Clean bak dem:

 

DSC_0971.jpg

 

DSC_0973.jpg

 

Stolene fikk stå og godgjøre seg i garasjen:

 

DSC_1005.jpg

 

DSC_0984.jpg

 

 

Samt dørene ble satt opp slik at Leather milken fikk optimale forhold. Og til de som ikke har prøvd dette settet kan jeg virkelig anbefal det, veldig enkle og gode produkter å jobbe med. Og selv om det ser ut som skinnet er vått og klissete så trekker melken inn i skinnet og den får en mer matt og naturlig farge etterhvert.

 

Til slutt ble det gått over med Swissvax Seal Feed på gummilistene i dørene, og den fikk et lag med Swissvax Shield inne i dørkarmene og vinduen ble vasket innvendig 2 runder.

 

Og merket ble festet:

 

0bfb9b2a.jpg

 

Verken jeg eller eier var helt fornøyde med utseende på vingen bak, da CG Trim Gel´n hadde gitt den noe skjolder eller liknende ble denne fjernet omhyggelig med mikrofiber og det ble deretter påført Swissvax Pneu matt, noe som gav en utrolig fin finish, svart, matt og clean.

 

 

Ferdigbilder:

 

 

Detailer28of28.jpg

 

Detailer1of1.jpg

 

Detailer2of28.jpg

 

Detailer5of28.jpg

 

Detailer4of28.jpg

 

Detailer5of28.jpg

 

Detailer12of28.jpg

 

Detailer13of28.jpg

 

Detailer16of28.jpg

 

Detailer17of28.jpg

 

Detailer18of28.jpg

 

 

Detailer20of28.jpg

 

Detailer21of28.jpg

 

Detailer22of28.jpg

 

 

Detailer25of28.jpg

 

Takk til Martin for hjelp med ferdigbildene.

 

 

Takk for meg.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Sandmo, Om noen får opp øynene for detailing etter å lest noe av det jeg har gjort er jeg meget godt fornøyd :)

 

@Go-carter, kan vel diskuteres :P

 

@Poliq, Ikke umulig det, nei.

 

@Dr_S, Kan være, om man ikke er obs på det :) Men buffer polish, legger og buffer voks med høyre hånd så det har gått helt fint til nå, men muligens det bare er snakk om tid før det blir krøll der, ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.