Marzo Skrevet November 16, 2010 Rapporter Share Skrevet November 16, 2010 (endret) Verkstedet har kjøpt inn en brukt motor som ble byttet i min bil. Dette ble avslått dekket av reklamasjon og jeg må dekke halvparten av kostnadene til verkstedet. Jeg får så opplyst om at den gamle motoren har blitt kastet? Det er ikke gjort noen avtaler om pant i den gamle motoren, annet enn at veiv og rådelager må byttes, som kostet mer enn å bytte motor hos det aktuelle verkstedet. Er dette lov? Juridisk sett blir dette min eiendom? Endret November 16, 2010 av Marzo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sinnsykhumor Skrevet November 16, 2010 Rapporter Share Skrevet November 16, 2010 (endret) siden folk ikke likte det jeg skrev her fjerna jeg det :hammer Endret November 18, 2010 av sinnsykhumor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svolp Skrevet November 16, 2010 Rapporter Share Skrevet November 16, 2010 Har da ingenting og si om hvilke bil det gjelder sinnsykhumor.. Motoren er din den så sant dere ikke har blitt enige om noe annet. Er dog vanlig at noen verksted gir deg pant for motoren/delene som blir byttet på bilen og gir noen kroner avslag på regningen pga dette. Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet November 16, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 16, 2010 Det ble ikke gjort noen avtaler ut over innkjøp av en brukt motor hvor jeg deler regningen med verkstedet. Jeg hadde på forhånd bud på 6000,- for den havarerte motoren. Kan jeg kreve dette i kompensasjon i form av reduksjon for min del av regningen? Kan dokumentere dette av mail av kjøperen datert før dette ble kjent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet November 17, 2010 Rapporter Share Skrevet November 17, 2010 Litt avhengig av hva og hvor de har kjøpt hen kan det tenkes at de har kjøpt ei longblock, og da må det skrues over alt utvendig fra den gamle. Høggere og svensker er typisk at at de selger longblock relativt billig og så skal de ha minst like mye for alle komponentene som sitter rundt blokka. (shortblock = botning, longblock = botning med topp påmontert.) Men ja, jeg synes også at det er ditt skrapjern rent juridisk. :) Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet November 17, 2010 Rapporter Share Skrevet November 17, 2010 bruker alltid å ta vare på delene på verkstedet jeg jobbet på, hivde dem først etter vi hadde spurt kunden muntlig når bilen ble henta. finnes faktisk folk som er så grådige at de vil ha igjen sine gamle tromler ol. bare for å se om de ble bytta fordi vi skal tjene penger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet November 17, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2010 Jeg har full forståelse for at det ikke skal spares på alt av deler som blir byttet på kundebiler. Praksis i utlandet er gjerne at de gamle delene blir lagt i en eske i bagasjerommet slik at kunden selv kan se at bremsene faktisk var slitt, eller foringen gåen. At praksisen her til lands gjør at småting går i søppla har jeg ingen problemer med å forstå, men når det er snakk om såpass kostbare og omfattende komponenter som girkasser og motorer ville vertfall ikke jeg kastet det før jeg hadde konfrontert kunden med dette, enten før eller etter reperasjonen. Jeg vet også at motoren som ble kjøpt inn var komplett eks dynamo etc. Den gamle motoren hadde ifl verkstedet fått påvist rådebank (etter 114.000km). Derfor var toppen fremdeles intakt og verdifull, og for en som kan skru ville nye lagere og en polering av veiva gjort den gamle motoren brukbar igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet November 18, 2010 Rapporter Share Skrevet November 18, 2010 Nokon plassar er det sånn at nokre at dei gamle komponentane blir sendt til overhaling. Eksempel: motor, girkasse, dynamo, startmotor... Etter det blir dei sett inn i eit anna liknande kjøretøy. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 18, 2010 Rapporter Share Skrevet November 18, 2010 Såsant ingenting annet er avtalt, så er den gamle motoren din eiendom. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_BASS Skrevet November 19, 2010 Rapporter Share Skrevet November 19, 2010 såklart motoren er din. Du har jo betalt for den nye også. Jeg tror de har lurt deg noe grådig. var noe kjent med det nicket der: Marzo.. du som har sinnsykt med gromme golfer i stavanger der? Siter Japanisce Industriabfall, nein danke! audi s2 morrobil audi s2 bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet November 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 19, 2010 såklart motoren er din. Du har jo betalt for den nye også. Jeg tror de har lurt deg noe grådig. Just presis! var noe kjent med det nicket der: Marzo.. du som har sinnsykt med gromme golfer i stavanger der? Dro litt kjensel på ditt nick også, er det du som bygde om en Santana med V8 og kjørte taxi med den en stund for å finansiere kredittkortgjeld? Golfene får hvile i disse dager til fordel for S2 leiebil :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet November 19, 2010 Rapporter Share Skrevet November 19, 2010 Er litt i tvil her jeg. Reklamasjon ble avslått og du måtte betale halvparten av det reprasjonen kostet. Da var det vel verkstedet som betalte den andre halvdelen da? Hvorfor gjorde de det? Og da eier de vel slik sett halvparten av de utskiftede delene. Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet November 19, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 19, 2010 Er litt i tvil her jeg. Reklamasjon ble avslått og du måtte betale halvparten av det reprasjonen kostet. Da var det vel verkstedet som betalte den andre halvdelen da? Hvorfor gjorde de det? Og da eier de vel slik sett halvparten av de utskiftede delene. Det er forhandleren som solgte meg bilen som tar den andre halvparten av regningen ja. Bilen havarerte etter en snau måned og det ble påvist rådebank i en sugemotor som har gått 114.000km. Forhandleren mener det ikke skal dekkes av reklamasjon, og har tilbydd å dekke halvparten av regningen av ren "good will". Det nevnes ingenting om min gamle motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svolp Skrevet November 20, 2010 Rapporter Share Skrevet November 20, 2010 Hvis dem har satt inn annen motor og den havarerer HAR DEM ET ANSVAR MTP DEN NORSKE LOVEN SOM HETER REKLAMASJON. Derfor er det tydligvis kjeltringer som prøver seg. Be dem pent om og dekke hele regninga ellers går du til forbrukerområdet og avisa. Kenneth Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marzo Skrevet November 20, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2010 Hvis dem har satt inn annen motor og den havarerer HAR DEM ET ANSVAR MTP DEN NORSKE LOVEN SOM HETER REKLAMASJON. Derfor er det tydligvis kjeltringer som prøver seg. Be dem pent om og dekke hele regninga ellers går du til forbrukerområdet og avisa. Kenneth Det var bilens orginal motor som havarerte, men poenget ditt er fremdeles gjeldene. Og ja har advokat på saken og det hele... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.