Gå til innhold

Ny bil - Vedlikehold?

Ranger emnet


quintilian

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Først en liten introduksjon siden dette er min første post i forumet!

 

24 år, Rogalending i nyetablert familie med 1 barn (foreløpig). Verken jeg eller madammen har tidligere eiet bil, men har kjørt en hel del (både i jobbsammenheng og privat). Har i de siste par årene lånet en Opel Astra 93' 1.7 TDI stasjonsvogn av min far. Bil er for oss først og fremst et fremkomstmiddel og vi har ingen erfaring fra før når det gjelder mekking og skruing... Det høres kanskje litt jålete ut å si at vi ønsker at det skal fortsette slik også i fremtiden; men slik oppfatter vi det. Vi har rett og slett ingen interesse av å bruke mye energi og krefter på å sette oss inn det (det er travelt nok i hverdagen). Vi vil derimot gjøre hva vi kan for å holde bilen "frisk og rask og glad" i det daglige og så outsource vedlikeholdet til kompetente mennesker på verksted ...

 

Jeg må dog si at jeg er mektig imponert over hva folk her i forumet styrer på med og alt arbeidet som nedlegges i de respektive kjøretøyene! :-)

 

Kjøredoningen vi har kjøpt er en Skoda Superb 2.0 stasjonsvogn (2011) (170hk, 4x4) (Metallic mørkegrønn)

 

Bakgrunnen for innlegget er som nevnt at vi ikke har erfaring i det hele tatt med vedlikehold og pleie av bil. Jeg har kikket en del rundt i forumet men ikke funnet en guide ift. dette ... Ser egentlig for oss at hovedutfordringen blir å holde bilen ren og pen og jobbe for at lakken skal opprettholde gløden ...

 

Av ekstrautstyr som jeg kan tenke meg er relevant ifb. vedlikehold har vi:

- Mørkt skinn + mørkt interiør, "bad-road-pakke", parkeringsvarmer (dieseldrevet), elektrisk panoramatak, avtagbart hengerfeste, parkeringssensor fremme+bak, skvettlapper.

 

Bilen sier selv i fra når den vil på service basert på kjørelengde- og tid og dette har vi planer om å følge opp så godt det lar seg gjøre. Den står forøvrig stort sett parkert i lukket garasje.

 

Av konkrete ting jeg lurer på hadde det vært veldig fint om noen kunne ha hjulpet meg med følgende:

 

- I bilens manual står det forholdsvis detaljert hva som bør vaskes og smøres; men her bruker Skoda hele tiden begrepet: "med gjevne mellomrom"... Hva betyr dette i følgende sammenhenger?:

- Vask av hele bilen?

- Voksing?

- Polering?

- "Rens av lakk"?

- Kromdeler?

- Plastdeler?

- Vindusruter?

- Pakninger?

- Understellsbehandling?

- Vask av understell?

- Motorrom?

- Skinnsetene?

- DIeselrens?

 

Skal lister og krom og vinduer tildekkes når man utfører noe av bilpleien?

 

Jeg har ellers lest gjennom "bilpleie for dummies" (meget god guide!). Denne gir en veldig fin gjennomgang av hva som bør gjøres men sier ikke noe om hvor ofte ...? Skal hele programmet gjøres hver gang man vasker bilen? Eller skal man bare vaske en gang i måneden og ta "hele programmet" 2 ganger i året? 1 gang i året? *Forvirret*

 

Videre lurer jeg på hvor godt automatiske vaskeanlegg fungerer ... Kan disse skade bilen? Hvor ofte bør man gjøre dette? Tilsvarer en "komplett"(dvs. dyr) maskinvask hele programmet som er nevnt i "bilpleie for dummies"? Eller er det kun vaskebiten som hensyntas?

 

Er det andre ting jeg må huske på å gjøre utover å peile olje, kontrollere lufttrykk og etterfylle spylervæske? Skal vinterhjulene/sommerhjulene behandles/kontrolleres før lagring (lettmetall)?

 

Håper noen tar seg tid til å lese gjennom og gi et par stakkarer gode råd :)

Endret av quintilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ellers lest gjennom "bilpleie for dummies" (meget god guide!). Denne gir en veldig fin gjennomgang av hva som bør gjøres men sier ikke noe om hvor ofte ...? Skal hele programmet gjøres hver gang man vasker bilen? Eller skal man bare vaske en gang i måneden og ta "hele programmet" 2 ganger i året? 1 gang i året? *Forvirret*

Guiden du har lest er veldig bra. Anbefaler deg å skumme igjennom versjon 2 av denne. Her står det også litt om hvor ofte. Ang. vask så gjøres dette etter behov (når bilen begynner å bli skitten). Selv vasker jeg 1-2 ganger i uken. Bilpleie for dummies v2.0

 

 

Videre lurer jeg på hvor godt automatiske vaskeanlegg fungerer ... Kan disse skade bilen? Hvor ofte bør man gjøre dette? Tilsvarer en "komplett"(dvs. dyr) maskinvask hele programmet som er nevnt i "bilpleie for dummies"? Eller er det kun vaskebiten som hensyntas?

Ja, maskinvask skader lakken. Børstene i disse maskinene lager mindre (og større) riper for hver gang de berører lakken, såkalt swirls. Maskinvask erstatter heller ikke mer enn vaskebiten.

 

 

Er det andre ting jeg må huske på å gjøre utover å peile olje, kontrollere lufttrykk og etterfylle spylervæske? Skal vinterhjulene/sommerhjulene behandles/kontrolleres før lagring (lettmetall)?

Hjul bør vaskes helt rene før lagring. Bør også legge på et lag eller to med voks på de, så slipper du det når de skal på igjen.

 

Syns det virker som du er motivert til å holde bilen godt ved like og anbefaler deg derfor å ta en titt på Detaildersclub.no. Her kan du få kunnskap om alt som omhandler bilpleie.

 

Gratulerer med ny bil og lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen og gratulere med ny bil!

Ang vasking så anbefaller jeg at du vasker bilen minimum 1 gang i uka nå under vintern. Hvis du ikke har tid (jeg vet at tiden ikke alltid strekker seg til med barn i familien) så kan du alltids ta turen innom selvvasken på vei hjem fra jobb for å spyle av bilen.

Men husk, IKKE bruk "børsten" i selvvasken, kun høytrykkspyling!

 

Kjøp deg en washmitt (http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12739) og en god schampo (http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12730) så har du fort spart bilen for mye tortur :)

 

Lykke til!

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for hyggelige tilbakemeldinger :-)

 

Har nå vært innom Obs bygg, bil-xtra og Mekonomen og shoppet bilpleieprodukter :)

 

I første omgang kun vaskeutstyr siden bilen tross alt er nypolert fra fabrikken med finfin finish.

 

Det ble til at jeg investerte i høyttrykksspyler (Käsher 5700) m. soap-gun-funksjon og Käsher bilshampo beregnet på soap-gunnen. Ellers ble det handlet felgrens, felg-dasskost (i mangel av mer dekkende substantiv), wash-mitt, vindusnal og et forholdsvis dyrt tørkehåndkle...

 

Har lest gjennom guiden (v2.0) og har forstått at jeg kan vaske på denne måten (vennligst bekreft :)) :

- 1. Høyttrykkspyl av drit

- 2. Vask og spyl av felgene

- 3. Legg på såpe med soap-gunnen.

- 4. Benytt wash-mitten på såpen som ligger på bilen (fra toppen og nedover)

- 5. Spyl godt av med 'spyleren.

- 6. Tørk godt av bilen (ovenfra og ned)

- 7. Bruk nal på vinduene

 

Høres dette noenlunde korrekt ut? :)

 

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for hyggelige tilbakemeldinger :-)

 

Har nå vært innom Obs bygg, bil-xtra og Mekonomen og shoppet bilpleieprodukter :)

 

I første omgang kun vaskeutstyr siden bilen tross alt er nypolert fra fabrikken med finfin finish.

 

Det ble til at jeg investerte i høyttrykksspyler (Käsher 5700) m. soap-gun-funksjon og Käsher bilshampo beregnet på soap-gunnen. Ellers ble det handlet felgrens, felg-dasskost (i mangel av mer dekkende substantiv), wash-mitt, vindusnal og et forholdsvis dyrt tørkehåndkle...

 

Har lest gjennom guiden (v2.0) og har forstått at jeg kan vaske på denne måten (vennligst bekreft :)) :

- 1. Høyttrykkspyl av drit

- 2. Vask og spyl av felgene

- 3. Legg på såpe med soap-gunnen.

- 4. Benytt wash-mitten på såpen som ligger på bilen (fra toppen og nedover)

- 5. Spyl godt av med 'spyleren.

- 6. Tørk godt av bilen (ovenfra og ned)

- 7. Bruk nal på vinduene

 

Høres dette noenlunde korrekt ut? :)

 

TH

 

Gratulerer så mye med ny bil :)

 

Jeg er ikke noen proff bilpleier, men har da snappet opp litt fra detailersclub.

Angående punkt 4, så bør du la såpen stå på bilen litt og bryte opp driten, før du så spyler den av igjen. Dette er for å få av mest mulig drit _før_ du går igang med vaskehansken/mitten.

Lister opp hvordan jeg pleier å vaske min bil(litt avhengig av hvor skitten den er).

 

1. På med en avfetting som får stå på i noen minutter.

2. På med en felgrens som får stå på noen minutter(dersom det ikke er noe syre greier vi snakker om!)

2. Legger på såpe/skum(gjerne over avfettingen)

3. Jobber inn felgrensen med diverse børster.

4. Spyler av såpe og felgrens.

5. Begynner med bøttevask/håndvask.

6. Om det er varmt ute, spyler jeg hvert panel etter vask med mitten for å unngå at såpen tørker inn. Om det er kaldt, så tar jeg ofte halve/hele bilen før jeg spyler av.

7. Tørker bilen med tørkehåndkle.

 

Veldig enkelt forklart egentlig, kunne vel puttet på en del mer.

Meeen klokken er jo snart halv 3 om natten.

 

Anbefaler vel egentlig bare å ta en tur innpå http://www.detailersclub.no og lese masse. står utroolig mye nyttig der inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen og gratulere med ny bil!

Ang vasking så anbefaller jeg at du vasker bilen minimum 1 gang i uka nå under vintern. Hvis du ikke har tid (jeg vet at tiden ikke alltid strekker seg til med barn i familien) så kan du alltids ta turen innom selvvasken på vei hjem fra jobb for å spyle av bilen.

Men husk, IKKE bruk "børsten" i selvvasken, kun høytrykkspyling!

 

Kjøp deg en washmitt (http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12739) og en god schampo (http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12730) så har du fort spart bilen for mye tortur :)

 

Lykke til!

 

Det høres så fint ut å "bare ta turen innom selvvasken på vei hjem fra jobben for å spyle av" :)

Men hva gjør du når det er -10 eller mer ute og du bare har spylt bilen? ;)

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår