Gå til innhold

Ny bass i bilen ~ Misfornøyd med lyden !

Ranger emnet


HansiFansi

Anbefalte innlegg

God kveld folkens !

 

Som noen av dere kanskje har fått med dere har jeg akkurat fått liv i min 12" Pioneer bass. Den dundrer og bråker som bare rakkern, men det syntes jeg ikke noe om. Jeg vil ha mest mulig ren og pen lyd. Lyden jeg har nå føles og høres veldig død ut. Det virker som at bassen kun gir fra seg en viss frekvens. Ved testing med feks "THX bass test" er det kun noen få frekvenser som kommer godt frem, bla de dypeste. Jeg har prøvd å stille på forsterkeren, men klarer ikke å oppnå den lyden jeg hadde håpet på.

 

Bassen er av typen "Pioneer TS-W3002D4": http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=6367&katid=28&mid=m436&id=&vn=736

Den er plassert i en "Bassworx - GPH 12BK" kasse: http://www.xtremecar.no/bilstereo/basskasser/tomme-kasser/bassworx-gph-12bk.

Forsterkeren er A/D/S forsterker (husker ikke modellnavnet) på 2800W (1x750W rms). Alt dette mates av et 62A batteri via noen gode 50mm2 strømkabler, og noen hissige signalkabler. Bassen er koblet i 2Ω.

CD spilleren er en lusen "Pioneer DEH-2200UB". På denne har jeg satt bassen på 0 (-6 - 0 - +6); for å kunne spille høyere uten at fronthøytalerene vrenger seg. Frontsettet er noen fine Infinity høytalere: http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=6885&katid=649&mid=m436&id=&vn=736. Bilen er foresten er Opel Astra 1998 mod stasjonsvogn.

 

Noe info jeg har glemt ?

 

Som dere sikkert har fått med dere så er jeg ikke noe fornøyd med lyden (fra bassen). Den gir ikke fra seg di dype tonene som man finner i feks THX sine bass tester, de høye frekvensene (som et Logitech anlegg til 500,- fint klarer). Det jeg får ut av bassen er den "samme lyden" hele tiden. Altså kun en kjedelig tone, ikke de hundre-tusen forskjellige man burde ha. Ble dette litt komplisert?

 

Håper hvertfall at noen har noen tips/triks til overs, som kunne hjolpet meg. På forhånd takk!

 

Vh

HansiFansi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forsterkeren har du mest sannsynlig en "gain level" kontroll og muligens en "bassboost" kontroll, og et "lpf" filter. LPF-filteret kan du sikkert sette på kl 12. Gain level og eventuell bassboost finner du nok ut av selv.

 

Det kan være flere grunner til at bassen er slapp. Den første jeg vil nevne er batterispenninga. Har du målt spenninga mens du spiller? Bør være et sted rundt 14Volt. Hvis batteriet ikke klarer å levere nok strøm til forsterkeren, klarer heller ikke forsterkeren å kontrollere elementene. Er en viss fare for at du svir elementene hvis du gir F. Løsning, kjøp enda ett batteri, og parallellkoble dette med det du har fra før.

 

Den andre årsaken kan være cd-spilleren. Ja, jeg vet at det ikke er en gammel cd-spiller, men dette er den simpleste cd-spilleren til pioneer. Ikke optimal spenning på linjeutgangene heller vil jeg tro. Det er få muligheter til å kunne stille bass/diskant/mellomtone individuelt på alle høyttalerne, samt individuell bass. Løsning, kjøp ny cd-spiller. Helst en som koster rundt en høvding mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er:

- Lek litt med plasseringen av kassa.

- Stille ned bass på headunit og kompensere med økt gain på monoblokka.

- Prøv elementet i en annen kasse om du har mulighet da jeg tror kassa di blir litt i største laget for elementet.

 

Skal se hva jeg får gjort :) Takk

 

På forsterkeren har du mest sannsynlig en "gain level" kontroll og muligens en "bassboost" kontroll, og et "lpf" filter. LPF-filteret kan du sikkert sette på kl 12. Gain level og eventuell bassboost finner du nok ut av selv.

 

Det kan være flere grunner til at bassen er slapp. Den første jeg vil nevne er batterispenninga. Har du målt spenninga mens du spiller? Bør være et sted rundt 14Volt. Hvis batteriet ikke klarer å levere nok strøm til forsterkeren, klarer heller ikke forsterkeren å kontrollere elementene. Er en viss fare for at du svir elementene hvis du gir F. Løsning, kjøp enda ett batteri, og parallellkoble dette med det du har fra før.

 

Den andre årsaken kan være cd-spilleren. Ja, jeg vet at det ikke er en gammel cd-spiller, men dette er den simpleste cd-spilleren til pioneer. Ikke optimal spenning på linjeutgangene heller vil jeg tro. Det er få muligheter til å kunne stille bass/diskant/mellomtone individuelt på alle høyttalerne, samt individuell bass. Løsning, kjøp ny cd-spiller. Helst en som koster rundt en høvding mer.

 

Hei. Takk for et godt svar. Jeg skal se hva jeg får testet ut iløpet av helgen. CD spilleren vil jeg gjerne kvitte meg med, for den er så kjip og kjedelig at jeg nesten dauer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg en fan av Alpine! Men da de som koster mer enn 1500 kr... Jeg har selv en 112R jeg er storfornøyd med.

- Kan velge selv hvilken frekvens(3-4 alternativer på diskant, mellomtone og bass) man vil booste.

- Høypassfilter så frontsettet slipper å bli belastet med dypbass(som de ikke klarer å gjengi uansett).

 

Eventuelt denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=7482&katid=2&mid=m436&id=&vn=736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller denne

http://www.kenwood.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2fprodukt%2fprdinfovnet.aspx%3fplid%3d4196&plid=4196

 

- Her har du variable farger

- 5-linjers display

- 5-bånds grafisk EQ

- 3 linjeutganger a/4Volt

- USB og Jack

- Bluetooth streaming (kan streame musikk ifra f.eks. iPhone via bluetooth)

 

Koster litt mer enn Alpine, men er 10 ganger bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clarion lukter billigbillig lang vei. Dette synes veldig i meny, og dens enkelhet. Skjermen kan ikke sammenlignes med f.eks. Pioneer og Kenwood.

Du har ihvertfall rett i den siste der; Clarion-skjermen har 4x bedre oppløsning enn Kenwood-spilleren du linker til, 800x480 versus 480x234 og det synes enkelt.

 

At menyene ser billige ut er vel gjerne en smakssak; vil vel påstå Clarion'en er enklere å betjene for de uinteresserte ihvertfall. Utstyrslista er vel nogenlunde lik også, men Clarion'en har Bluetooth og 4.2 linjeutganger, hvor derimot Kenwood'en ikke har Bluetooth og enten har 4.0 eller 2.1 linjeutganger for å bruke surround-språket. Dog er begge på 2 volt.

 

Ellers er vel ikke spilleren det største problemet ang. bass, jeg mistenker heller den standard-kassa til å ikke være helt tilpasset elementet ditt. Som en nødprøvebakgårdsvaktmesterløsning kan du stappe den porten full av noe som tetter den veldig tett (ikke Glava), og høre hva du synes om sub'en når den står i en temmelig lukket kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår