Gå til innhold

Startproblem Iveco..

Ranger emnet


tommydp

Anbefalte innlegg

99- modell Iveco Turbo Daily, 2,5. Motoren tenner ikke, drar rundt med normal hastighet. Den ble startet med gassen i bånn i 10 minus, gassen hang seg opp pga ising i vaieren og motoren gikk for full gass en stund før den stoppet... Vet ikke hvor lenge den gikk, var ikke jeg som startet den, men vedkommende hadde ikke vett til å skru av tenninga før den stoppet av seg selv:-/

 

Vel, etter det tenner den ikke, heller ikke med motorvarmer.. Forslag til hvor man skal begynne å lete? Lurer på om det er noe med glødinga, lampa blinker bare. Den skal jo lyse konstant til den slukker. Forslag mottas med takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha skjedd noe om den gikk på full gass lenge når det var såpass kaldt. Du bør sjekke glødepluggene. Siden glødelampa blinker kan det være et tegn på dårlig gløderele eller plugger.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett litt på bilen og søkt litt på nettet. Ser at den har såkalt flammestartgløding, denne gløderen står på innsuget og blir glovarm når tenninga skrus på så den fungerer nok. Glødelampa fungerer normalt nå. Slik jeg forstår det varmer den opp diesel fra returrøret som suges inn og antennes ved start. Jeg tror den har tømt seg for diesel når den startet på så sinnsykt høyt turtall. Det er pumpehendel på dieselpumpa og jeg ser at det er mye luftbobler i dieselslangen som kommer inn til filteret (gjennomsiktig slange) når jeg pumper med hendelen. Den tenner på startgass, men fortsetter ikke å gå. Noen som vet om det er lufteskrue noe sted på dieseltilførselen eller er det bare å pumpe til luftboblene forsvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å være lufteskrue på toppen av dieselfilteret... åpne denne og pump til det kommer ren diesel ut og steng den igjen...

 

kan og lønne seg å løsne rørene på dysene og kinne ei lita stund til det kommer diesel ut langs røret for så å stenge igjen

 

men siden det kommer luftbobler i slangen tyder det vel enten på at den trekker falskluft et eller annet sted, eller er tom for diesel....

 

Startgass på diesel er ikke bra.... man avfetter sylinderveggene som normalt er smurt av dieselen... ikke heldig med den høye kompen i en dieselbmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår