Gå til innhold

4 cm bakkeklaring :S

Ranger emnet


skygg1

Anbefalte innlegg

Kappe fjærer er det dummeste du gjør. Skal du kjøre lavt, ikke gjør det skikkelig harry, gjør det skikkelig

 

Coilovere er det dummeste du kan gjøre, koster flesk og gir deg ingenting igjen for det du betaler.

 

Konklusjon: to muligheter: 1.(og beste) kjøp luftfjæring eller hydraulisk fjæring. Da kan man velge hvilket stuk man vil ha gjennom tastetrykk og gir deg stuket du vil ha ved enhver anledning.:)

2: finn fjærer som har samme diameter som volvofjæra, men som er kortere/stivere fra en annen type bil.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så var det dette med pris på luftfjæring da.

 

Hvordan kan du si at coilovere er det dummeste du har hørt? Begrunn gjerne utsagnet ditt.

 

Det er selvsagt en grei løsning med coilovere, men du har altfor mange baksider ved det.

 

Hvorfor betale 15000 for det på en gammel bil? coilovere får du ikke godkjent engang.

 

Eller så har man følgende begrunnelser til fordel for luft:

1. på fartshumpler kan man bare heise opp bilen, eller på grusveger.

2. showfaktor

3. Man må av med hjula for å justere opp og ned

4. Prisen på "skikkelig" vare er nesten like dyrt som luft

5. På eldre biler sveises disse ofte, noe som kan være farlig over tid.

 

Hvis man derimot ikke skal godkjenne og finner coilers til grei pris, så er det jo grei løsning, men såvidt jeg veit blir ikke 240 godkjent med det. Men luft er i en klasse for seg det absolutt beste, når man først skal påkoste seg skikkelig senk.

 

Smarteste løsningen er vel senkefjærer og senkeskåler foran, samt 16" med 40-profil.

50/30 senk er lovlig på 240, samt 16" med 40-profil som senker ytterligere. Det blir littegran i høyeste laget, men ser milevis mye bedre ut enn originalt.

Kappa fjærer er en grei løsning hvis man veit hva man driver med, kan man flytte fjæra rundt lett, så ville jeg vurdert noe annet.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her snakker du om ting du ikke har greie på merce-123..

 

Du skriver at man ikke får godkjent coilovers, hvordan er det å godkjenne luftunderstell da?

 

Når du snakker om "showfaktor" ser jeg ikke helt det kule med å heise bilen opp før en dumpel, men det er vel kanskje bare meg..

 

Coilovers og stor fart som gjelder:D

Endret av Olsen_nissan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til volvo som er emnet her er coilovers noe som man må lage selv skal det være værdt pengene. at det må sveises er en av grunnene til at det ikke blir godkjent. men det er egentlig bare tull om du gjør det rett. men når folk (som meg) kapper fjører så er det ikke rart at det ikke blir godkjent. luft er eneste som lønner seg på gamle volvoer. de blir ikke bedre å kjøre samme faen så da bør det i det minste være lavt og billig. koster skit og ingenting for slikt på Ebay. på VAG, BMW osv så kan jeg godt skjønne hvorfor folk velger coilovers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kappa fjører funka fjell på en herjebil, eneste minuse er at den er så jævlig stompete... :)

 

Har du matchende dempere da?

 

Er fjæren løs når du jekker opp bilen?

 

Sikker på at bilen ikke bare ligger konstant på bumpstopsene?

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte biler funker det faktisk greit å kappe fjærer, andre ikke i det hele tatt, og noen ligger i mellom.

 

Til 240 så får man vel nedi 60mm senkefjærer, og man får 2 forskjellige øvre fjærskåler i toppen(har ikke peil på hvorfor det er forskjell) som gir ca 3-4 mm høydeforskjell, men det lureste er vel å senke nedre fjærskål litt, men når man begynner slik, så må man så klart ha kortere dempere, og tenke litt på hva som skjer med hjulvinkler.

Når en 240 begynner å få fin høyde i buene, da ligger orginaldemperen foran helt i bunn, uten gummiputa.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjørene er helt løse når jeg jekker opp bilen, og jeg tror demperene ligger i bånn fårran hehe :P

 

Tenk det følgende scenario:

 

du kommer rundt en sving, der er det en dump i veien du ikke ser, fjøren fjærer ut og løsner. Når den løsner skjærer den hull i dekksiden og du planter bilen i et tre (om du er heldig, ville jo vært ille om det var en dame med barnevogn som gikk langs veien. Er ikke første gangen løse fjærer har vært årsaken til ulykker i hvertfall

 

Håper du blir stoppet i teknisk snart

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre med kappa fjærer uten forspenn er en nydelig måte å gi alle med senka bil et dårlig rykte :) Fest iallfall fjærene til demperen!

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår